به گزارش مهر، در سالهای گذشته هروئین، حشیش و علف شاید خطرناکترین مادههای مخدری بودند که معتادان در کشور مصرف میکردند، اما به دنبال حضور آمریکاییها و غربیها در افغانستان و اشغال این کشور کم کم سر و کله قرصهای اکستازی با نامهای مختلف و اغوا کننده در میهمانی شبانه جوانان ایرانی پیدا شد.

اگرچه پلیس و سازمان‌های مسئول مانع ترانزیت قرص‌های روانگردان به کشور شدند اما برخی با سودجویی اقدام به تولید این قرص‌ها در کشور کردند. از سوی دیگر مافیای مواد مخدر وقتی بازار ایران را اشباع شده دید به فکر تولید ماده‌ای خطرناک‌تر و خالص‌تر از هروئین افتاد.

سه سال پیش بود که برای اولین بار نام ماده مخدر شیشه در کشور مطرح شد. ماده‌ای بی‌بو که به راحتی و حتی در کنار خیابان نیز قابل استعمال بود. تنها کافی بود چند صوت از این ماده را در پایپ شیشه‌ای قرار داد و با کشیدن ده‌ها مرتبه بیشتر به فضا رفت.

هنوز چند ماهی از ورود این ماده مخدر نگذشته بود که به صورت همه‌گیر در میان جوانان معتاد رایج و جایگزین حشیش و تریاک شد. بسیاری از جوانان که از ماهیت صنعتی این ماده خبر نداشتند به سرعت به سمت شیشه گرایش پیدا کردند و روزانه چندین صوت مصرف کردند. در حالی که قیمت شیشه در بدو ورود به کشور ۱۷ میلیون تومان بود در کمتر از یکسال به ۵ میلیون تومان کاهش یافت.

تولید شیشه در آشپزخانه‌های خانگی

سردار حمیدرضا حسین آبادی رئیس پلیس سابق مواد مخدر، ماده مخدر شیشه را دامی برای جوانان دانست و در این باره گفت: ماده مخدر شیشه با اهداف خاص وارد ایران شد و تا بخواهیم جلوی آن را بگیریم عوامل تولید‌کننده به مقاصد خود دست یافتند. وقتی ماده مخدر شیشه جزء قاچاق دارو محسوب می‌شد و سوداگران به عنوان واردکننده غیرمجاز شناخته می‌شدند گرایش به سمت قاچاق این ماده افزایش یافت که البته تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا توانستیم قانون را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: براساس قانون جدید هر فردی که بیش از ۳۰ گرم شیشه به همراه داشته باشد به اعدام محکوم می‌شود. این قانون جامع در ترانزیت مواد مخدر موثر بود اما متاسفانه با واردات پیش ساخت‌های شیشه همانند «افدرین» به کشور امروزه هر معتادی می‌تواند ماده مخدر را در خانه خود تولید کند. به همین دلیل شاهد افزایش آشپزخانه‌های تولید شیشه در کشور هستیم.

حسین آبادی تاکید کرد؛ یک معتاد می‌تواند با یک میلیون تومان یک کیلو شیشه درست کند و علاوه بر مصرف خود سود کلانی را از فروش مواد به دست آورد. البته پلیس با قدرت با این افراد و سوداگران برخورد می‌کند. ضمناً باید به معتادان هشدار داد به علت تولید ماده مخدر شیشه در آشپزخانه‌ها و عدم توجه به میزان مواد به کار رفته، این مخدر به علت داشتن مواد شیمیایی به شدت مضر است و می‌تواند موجب مرگ مصرف‌‌کننده شود.

قانون تغییر کرد؛ ترانزیت شیشه از ایران به جنوب شرق آسیا

پس از گذشت چند دهه سرانجام قانون مبارزه با مواد مخدر تغییر کرد و شیشه و کراک در ردیف مواد مخدر صنعتی قرار گرفتند. البته نقطه عطف قانون علاوه بر حبس‌‌های طولانی مدت، اعدام برای حمل‌کنندگان بیش از ۳۰ گرم ماده مخدر صنعتی بود. ماده‌ای که دیگر نه تنها در کشور تولید می‌شد بلکه ایران را به یک صادرکننده این ماده به جنوب شرق آسیا تبدیل کرد.

همین مسئله موجب طمع بسیاری از جوانان شده و آنها را به ورطه نابودی کشاند چرا که باندهای مافیایی با تولید شیشه در کشور آن را در کشورهای مقصد از جمله تایلند و مالزی تا کیلویی ۸۰ میلیون تومان نیز می‌فروختند.

جوانانی که سودای پولدار شدن را در سر می‌پروراندند تنها طمعه‌ای برای انتقال مواد به این کشورها بودند. امروز ده‌ها ایرانی در مالزی، اندونزی و تایلند به جرم حمل شیشه در زندان هستند و با توجه به قانون این کشورها شمارش معکوس برای اعدام آنها آغاز شده است.

۲۷ هزار جوان ایرانی در دام شیشه؛ مرگ در انتظار مصرف کنندگان

براساس آمارهای موجود در کشور ۲/۲ درصد معتادان با جمعیت پایه کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، معتاد به مصرف شیشه هستند و با این احتساب، حدود ۲۶ هزار و ۴۰۰ نفر در کشور ماده بسیار خطرناکی به نام شیشه مصرف می‌کنند که در کمتر از یک سال، فرد مصرف‌کننده را زمین‌گیر می‌کند.

دکتر آذرنوش بختیاری، متخصص درمان اعتیاد به شیشه درمورد عوارض مصرف این ماده می‌گوید؛ براساس گزارش‌های رسمی از مراکز فعال درمان اعتیاد به شیشه در تهران، بزرگ‌ترین ریسک و مخاطره مصرف این ماده، اقدام به برقراری روابط جنسی بدون اراده و بدون در نظر گرفتن مسایل ایمنی و پوششی و خطر ابتلا به ایدز است.

گزارش‌های متعددی درباره افزایش شمار مبتلایان جدید به ایدز که پیش از ارتباطات جنسی، کریستال یا شیشه استفاده کرده‌اند اعلام شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه ۹۰ درصد مصرف کنندگان شیشه جوانان هستند تصریح کرد؛ افزایش حرارت بدن، فشار خون و ضربان قلب هنگام استعمال شیشه، تسریع در تنفس، توهم، ‌ افسردگی، روان پریشی و افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز از دیگر عوارض مصرف شیشه است.
همچنین درمان اعتیاد به محرک‌ها، بالا بودن احتمال رفتن به کما و مرگ به خاطر مصرف بیش از حد شیشه را نیز باید در نظر گرفت.

این متخصص درمان اعتیاد به شیشه تاکید کرد؛ افسردگی، تضعیف حافظه کوتاه‌مدت، افزایش رفتارهای خشن، نوسانات خلقی و همچنین آسیب به سیستم ایمنی بدن از دیگر عوارض شدید مصرف شیشه است که بلافاصله پس از آغاز مصرف ظاهر می‌شود.

فعالیت تنها یک مرکز برای درمان اعتیاد به شیشه

با دیدن صفحات نیازمندی‌ها و تبلیغات روزنامه‌ها با تبلیغات گوناگون درمان اعتیاد مواجه می‌شویم. درمان ۲۴ ساعته بدون درد، ترک ماده مخدر بدون نیاز به بستری شدن، سم‌زدایی در ۱۲ ساعت و ارسال داروهای ترک اعتیاد تنها نمونه‌هایی از تبلیغات رنگارنگ و البته توخالی ترک اعتیاد است.

براساس گفته مسئولان تا چندی پیش کمپ ترک اعتیاد شیشه وجود نداشت اما یک موسسه خیریه اقدام به تاسیس تنها مرکز ترک اعتیاد شیشه کرد که با اما و اگرهای فراوانی روبرو شد. برخی از کارشناسان معتقدند شیشه ترک ندارد و برخی دیگر ترک آن را ناممکن می‌دانستند. اما عباس دیلمی‌زاده مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در این‌باره می‌گوید؛ هم اکنون ۲۲۴ معتاد به شیشه در نخستین کمپ‌های تخصصی درمان شیشه در کشور زیر نظر انجمن خیریه تولد دوباره تحت بازتوانی هستند که بهبودی‌های موثری در این زمینه حاصل شده است.

وی ادامه داد: حضور پزشکان، روان پزشک، روان‌شناسان، مددکاران و کارشناسان در کمپ‌های تخصصی ترک اعتیاد به شیشه همراه با ارزیابی عملکرد درمانی موجب شده تا نتایج مطلوبی در ارائه راه‌کارهای ترک این ماده مخدر به دست آید. البته طول مدت درمان ابتدایی معتادان به شیشه حداقل سه ماه و ادامه درمان یک تا هفت سال است و معتادانی که پس از سه ماه به زندگی بازگشته و درمان را ادامه نمی دهند در خطر رجوع به مخدر قرار دارند.

افزایش ۱۴۰ درصدی کشف شیشه

افزایش ۱۴۰ درصدی کشفیات شیشه در کشور نشان از دام مافیا برای گسترش ماده مخدر شیشه در میان جوانان دارد. سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در این باره می‌گوید؛ گرچه تعداد کارگاه‌های تولید شیشه که به وسیله پلیس کشف و منهدم شده کاهش یافته اما میزان تولید این کارگاه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی از انهدام ۴۵ کارگاه تولید شیشه در کشور خبر داد و افزود: این در حالی است که در سال گذشته ۸۷ کارگاه تولید شیشه از سوی پلیس منهدم شده است. بنابراین، شاهد کاهش ۴۸ درصدی کارگاه های تولید شیشه در کشور هستیم.

برخورد با مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه نیازمند یک عزم ملی در حوزه پیشگیری، برخورد انتظامی، برخورد قاطع قضایی و درمان است، زیرا در غیر این صورت ماده مخدر شیشه همانند قاتلی خاموش هرلحظه توان و جان جوانان ایرانی را میگیرد.