به گزارش فارس، بر اساس توافق رژیم صهیونیستی و حماس که تحت نظارت مصر حاصل و تبادل اسرای موسوم به "وفای به آزادگان" محقق شد، یکهزار اسیر مرد به اضافه ۲۷ اسیر زن در مقابل آزادی شالیت آزاد خواهند شد.


مبادله اسرا طی ۲ مرحله انجام می‌شود

قرار است این مبادله طی ۲ مرحله انجام شود که مرحله نخست فردا(سه‌شنبه) است و طی آن ۴۵۰ اسیر مرد به اضافه ۲۷ اسیر زن آزاد می‌شوند و مرحله دوم نیز به فاصله ۲ ماه انجام و در جریان آن ۵۵۰ اسیر آزاد خواهند شد و این در حالی است که هنوز بیش از ۶‌هزار اسیر دیگر در زندان‌های رژیم صهیونیستی چشم به راه آزادی هستند.


اسرای فلسطینی در ۲ زندان " عوفر " و " کتسیعوت " جمع‌‌آوری می‌شوند

" صلاح البردویل " از رهبران حماس به خبرنگار فارس در غزه گفت که روز اجرای تبادل اسرا روز سه‌شنبه است و در جریان آن مسئولان رژیم اشغالگر اسرای کرانه باختری را در زندان " عوفر " در نزدیکی رام‌الله و اسرای نوار غزه و اسرای تبعیدی را در زندان صحرایی " کتسیعوت " در جنوب سرزمین اشغالی جمع خواهند کرد تا اینکه در ساعت معینی همه اسرا به کمیته صلیب سرخ جهانی تحویل داده شود.
وی افزود: اسرایی که صلیب سرخ آنها را در زندان عوفر تحویل می‌گیرد به تشکیلات خودگردان در کرانه باختری تحویل خواهد داد و اسرای زندان کتسیعوت نیز به مسئولان مصری تحویل داده می‌شوند و پس از آن نیز شالیت در غزه به تیم صلیب سرخ جهانی تحویل داده می‌شود و سپس وی را به طرف مصری منتقل خواهند کرد.
البردویل تصریح کرد که مصر پس از تحویل گرفتن شالیت اسرای غزه را به نوار غزه انتقال می‌دهد و اسرای تبعیدی را تا زمان تقسیم‌بندی و انتقال آنها به دیگر کشورها از جمله قطر و ترکیه در آنجا باقی خواهند ماند.


۲ اسیر زن فلسطینی تبعید می‌شوند

این رهبر حماس از تشریح جزئیات بیشتر تبعید تعدادی از اسرا خودداری کرد و تنها گفت که ۲ نفر از زنان اسیر نیز تبعید خواهند شد که از جمله آنها " احلام التمیمی " است که به اردن تبعید می‌شود تا در کنار خانواده خود زندگی کند و قرار است با " نزار " پسر عمومی اسیر خود که به حبس ابد محکوم شده و در این تبادل اسرا آزاد خواهد شد، ازدواج کند.
" آمنه منی " دیگر اسیری است که پس از آزادی به غزه تبعید خواهد شد.


حماس در تعیین اسامی اسرای مرحله دوم نقشی ندارد

" محمود الزهار " از رهبران حماس گفت که مرحله دوم تبادل اسرا ۲ ماه پس از مرحله نخست اجرا و طی آن ۵۵۰ اسیر فلسطینی آزاد خواهند شد اما حماس در انتخاب اسامی اسرای مرحله دوم هیچ نقشی نخواهد داشت و این کار به عهده اسرائیل است.
وی در عین حال تاکید کرد که در مرحله دوم نیز برای تعیین اسامی اسرای فلسطینی چند معیار قرار داده شده است از جمله اینکه از کسانی باشند که بیشترین سال‌ها را در زندان‌ سپری کرده‌اند و نیز سالخوردگان و اسیرانی که از بیماری مزمن رنج می‌برند.


آزادی قدیمی‌ترین اسیر پس از ۳۴ سال

" صلاح البردویل " از رهبران جنبش حماس تاکید کرد که " نائل البرغوثی " قدیمی‌ترین اسیر در سطح جهان که ۳۴ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرده است، در لیست اسرایی است که قرار است آزاد شوند و همچنین " یحیی السنوار " و " روحی مشتهی " از رهبران مقاومت فلسطین آزاد خواهند شد.
همچنین " فؤاد قاسم الرازم " قدیمی‌ترین اسیر فلسطینی از اهالی قدس اشغالی پس از ۳۱ حبس در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد و به غزه تبعید می‌شود.
الرازم در تاریخ ۳۰/۱ / ۱۹۸۱ در عنفوان جوانی زمانی که ۲۲ سال سن داشت به بازداشت اشغالگران صهیونیست درآمد و اکنون ۳۱ سال است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر است.
بر اساس این گزارش الرازم پس از بازداشت به مدت چهار ماه متوالی در معرض انواع شکنجه‌های وحشیانه برای گرفتن اعتراف قرار داشت که باعثشد وضعیت جسمانی وی وخیم شود.


مروان برغوثی و احمد سعدات در لیست تبادل اسرا نیستند

" عزت الرشق " عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد که نام " مروان البرغوثی " از رهبران فتح و " احمد سعدات " دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در لیست اسرایی که قرار است با تک اسیر رژیم صهیونیستی تبادل شوند، نیست.
وی افزود: حماس در طول سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی کرد تا رهبران برجسته نیز در تبادل اسرا قرار گیرند و توانست تعدادی زیادی از آنها را در لیست جای دهد اما تعدادی دیگر نیز خارج از لیست باقی ماندند، لجاجت اسرائیلی‌ها درباره آزادی برخی رهبران به بهانه اینکه آنها تحت تعقیب هستند و برای اسرائیل خط قرمز است، باعثشد که برخی از رهبران در خارج از لیست باقی بمانند؛ البته ما دستاورد بزرگی در خصوص آزادی تعداد قابل توجهی از اسرا محقق کردیم و اسرائیل را وادار به آن نمودیم.
این عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه اظهار داشت: رهبران برجسته گروههای مقاومت فلسطین همانند "مروان البرغوثی" از رهبران فتح، "احمد سعدات" دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و دو رهبر نظامی حماس به نامهای"عبدالله البرغوثی" و "عباس السید" و نیز "ابراهیم حامد" فرمانده کل گردانهای القسام در کرانه باختری در خارج از لیست تبادل اسرا هستند.