به گزارش مهر، محمد حسین مولاخواه در خصوص آخرین وضعیت نظارت و بازرسی بر روند تولید، توزیع و قیمت تخم مرغ گفت: با توجه به افزایش قیمت تخم مرغ در تعیین قیمت منطقی این محصول اعم از وارداتی و داخلی برای مقاطع مختلف فروش از سوی این سازمان که درب مرغداری یا تامین کننده حداکثر کیلویی ۲۳۵۰ تومان، عمده فروشی کیلویی ۲۵۰۰ تومان و مصرف کننده کیلویی ۲۷۵۰ تومان تعیین شده است جهت یابی کلیه بازرسیها در سراسر کشور به سمت تنظیم بازار، نظارت بر تولید، توزیع و قیمت تخم مرغ سوق داده شده است.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر این اساس معاونت نظارت و بازرسی استانها از هرگونه بازرسی‌های غیرضرور منع شده و با جدیت و قاطعیت موضوع کنترل قیمت را دنبال خواهد کرد. ضمن اینکه طبق بخشنامه‌ای مقرر شده بازرسان در دفاتر فروش واحدهای مرغداری مستقر و یا اسناد و مدارک فروش واحد را به طور روزانه بررسی و از عرضه تخم مرغ با قیمت‌های بالاتر جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: تمامی تولیدکنندگان، مراکز پخش و بنکداران که تاکنون در ابتدای هر ماه نسبت به اعلام موجودی تخم مرغ اقدام می کردند با توجه به وضعیت فعلی و تا اطلاع ثانوی مکلف شدند هر ۱۵ روز یکبار در اول و ۱۵ هر ماه، برگ اعلام موجودی انبار و سردخانه خود را به طور صحیح و دقیق به سازمان‌های صنعت‌، معدن و تجارت استان‌ها تسلیم کنند.

به گفته مولاخواه با توجه به اینکه کارگروه کنترل بازار، تخم مرغ را جزو کالاهای ضروری تعیین کرده مطابق با ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی ضرورت عرضه تخم مرغ توسط صاحبان این کالا در انبار و سردخانه‌ها اعلام می‌شود. لذا نگهداری غیرموجه عمده این کالا در باراندازها و اماکن و نیز اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی کلان ارزاق، احتکار محسوب شده و مجازات شدید محتکر را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس توصیه می‌شود فعالان این بخش بالاخص مرغداری‌ها به خاطر اینکه تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند ضمن هماهنگی با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه کالاهای خود را تحت نظارت آن سازمان عرضه کنند.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خاطرنشان کرد: همچنین به منظور کوتاه نمودن دست واسطه‌ها و افراد سودجو شبکه توزیع تخم مرغ تعریف و به استان‌ها جهت اعمال نظارت ابلاغ شده است به طوری که واحدهای تولیدی و توزیعی تخم مرغ باید محصول تولیدی خود را به بنکداران، مراکز پخش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین، شرکت تعاونی مصرف محلی و واحدهای صنفی دارای پروانه و مجوز معتبر فعالیت عرضه کرده و شماره پروانه آنها را در فاکتور صادره درج و یک نسخه از صورتحساب فروش را نزد خود جهت ارایه به بازرسان نگهداری کنند.

وی ادامه داد: طبق آخرین دستورالعمل‌ها و ضوابط موجود سود قانونی فروش تخم مرغ برای واحدهای تولیدی ۱۷ درصد، سود و هزینه‌های عمده فروشی ۳ درصد و سود و هزینه‌های خرده فروشی ۱۰ درصد است، ضمن اینکه ضرایب مشخص شده حداکثر سودی است که از درب واحد تولیدی و واردکننده تا قیمت فروش مغازه دار لحاظ شده و وجود هر عامل و واسطه دیگری در این فاصله که موجب افزایش سود مجاز شود تخلف گرانفروشی محسوب می‌ گردد.

به گفته مولاخواه براساس اطلاعات رسیده از فعالیت استانها در خصوص نظارت و بازرسی از تخم مرغ پرونده ۱۷ واحد مرغداری به ارزش تخلف ۲۶۷ میلیون تومان، پرونده ۵۹۰ عمده فروش و واسطه به ارزش تخلف حدود ۱۴۰ میلیون توان و پرونده ۲۲۷۲ واحد صنفی و فروشگاه به ارزش تخلف ۷۰ میلیون تومان توسط بازرسان و ناظران صنفی و غیرصنفی تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی اظهارداشت: حداکثر قمیت مصرف کننده تخم مرغ‌های موجود در بازار که تحت عنوان زرده طلایی مارکدار و شناسنامه دار عرضه می‌شوند در صورتی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی بسته بندی و عرضه شوند کیلویی ۳ هزار تومان اعلام شده است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده فروشی حق دریافت مبالغ بالاتر از قیمت فوق را ندارند.

مولاخواه ادامه داد: ‌ در ستاد تنظیم بازار داخلی یکی از مراکز عرضه مستقیم تخم مرغ میادین و بازارهای روز سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران مشخص و با جدیت به طور روزانه تامین و توزیع این کالا در حال پیگیری و گسترش است.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات واصله در هفته سوم مهرماه در میادین فردوس ۲، پیروزی، گلسار، مهرآباد جنوبی، ‌شهدای جی، محبوب مجاز، کرمان، جاجرود، گلشن، چشمه، ۱۳ آبان، شهرام، تهرانسر، ویلاشهر، خلیج، سهروردی، بهمن، امید دژبان، بهاره، ‌‌ آزادگان، ازگل، یادگار امام، صادقیه، ‌ شهرآرا، المپیک، امیرکبیر، قائم، باقری و نفت تخم مرغ‌های تنظیم بازار با قیمت‌‌های اعلام شده تحت نظارت بازرسان مربوطه عرضه شده است.

مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اظهارداشت: افزایش قیمت‌ها، ناشی از افت تولید و تامین زودگذر و حبابی بوده و از مردم درخواست می‌شود همگام با تلاش‌های دولت تولیدکنندگان و تجار که بی‌وقفه درصدد تنظیم بازار تخم مرغ و اجرای وظایف خود هستند به اندازه مصرف، این کالا را خریداری کنند تا علاوه بر نخریدن تخم مرغ با قیمت‌های غیرواقعی به تعادل سریعتر عرضه و تقاضا در کشور کمک کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات ثبت شده در سایت قیمت سازمان حمایت، متوسط قیمت خرده فروشی تخم مرغ در کشور در روز ۲۰ مهرماه جاری نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد کاهش نشان می دهد که با تدابیر اتخاذ شده همچنان شاهد رسیدن بقیمت به نرخهای منطقی و عادلانه خواهیم بود.