به گزارش فارس به نقل از روزنامه نیزاویسیمایا گازیه تا، آمریکا یک اقدام نظامی جدید برون مرزی را، البته اینبار در قاره آفریقا آغاز میکند. "باراک اوباما" رئیسجمهوری آمریکا اعلام کرد که نیروی نظامی محدودی متشکل از ۱۰۰ نیرو به اوگاندا اعزام خواهد کرد.

تصمیم مقامات کاخ سفید در خصوص دخالت در یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین جنگ‌ها در قاره آفریقا برای بسیاری از ناظرین غیرمنتظره بود. هفته گذشته نخستین گروه از سربازان آمریکایی عازم اوگاندا شدند تا در مبارزه با ارتش مقاومت گروه‌های شورشی که در خاک چندین کشور آفریقایی اقدامات وحشیانه‌ای انجام می دهند، شرکت کنند.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان هدف غیراعلام شده آمریکا از اعزام نیروی نظامی به اوگاندا در واقع پاک‌سازی سرزمینی است که قرار است خط لوله نفت از سودان جنوبی از آن عبور کند.

آنها بر این عقیده‌اند که هدف اصلی دولت آمریکا نه کمک به ایجاد صلح و ثبات در منطقه با اهداف صلح جویانه، بلکه هدف اصلی موضوع دیگری است: مسئله بر سر تامین امنیت مسیر صادرات نفتی در سرزمینی است که بزودی قرار است خط لوله ترانزیت نفت از سودان جنوبی که برای آمریکا اهمیت راهبردی دارد، از آن عبور کند.

سودان جنوبی که در ماه جولای گذشته از کشور سودان جدا شده و اعلام استقلال کرده، یکی از متحدن کلیدی آمریکا در منطقه بشمار می‌رود. در واقع این آمریکایی‌ها بودند که ظرف دهها سال مسئله ایجاد دولت مستقل در سودان جنوبی را لابی کرده و از طرفداران استقلال آن در جنگ چندین ساله با خارطوم و " عمر البشیر " رئیس‌جمهوری آن که اسلامگرایی تندرو است، حمایت می کردند.

منابع خبری در سودان جنوبی اعلام کرده‌اند که دولت جدید این کشور واشنگتن را متحد اصلی خویش دانسته و حتی حاضر است سرزمین خود را به منظور ایجاد بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در قاره آفریقا در اختیار این کشور قرار دهد.

این در حالی است که شرکتهای انرژی آمریکایی نیز در حال تهیه طرح عظیم و بلندپروازانه ای برای کامرون هستند. بر اساس این طرح نفت تولیدی در منطقه از این کشور توسط تانکر به ایالات متحده ترانزیت خواهد شد. به همین دلیل برقراری ثبات و امنیت در این منطقه از قاره سیاه برای آمریکا اهمیت حیاتی دارد.