به گزارش فارس، در پی سناریوسازی اخیر آمریکا علیه کشورمان مبنی بر طراحی ترور سفیر عربستان در واشنگتن بسیاری از تحلیلگران با ارائه دلایلی اتهامات وارده به ایران را رد کردهاند.

دلایل ذکر شده به ترتیب زیر است:

۱ - زندگی منصور ارباب سیار سرشار از ناکامی‌ها بوده است. یکی از دوستانش وی را شخص احمقی که همیشه لبخند بر لب دارد خوانده است. او هیچگاه مذهبی نبوده و به نام جک شهره بوده چون به نوعی از مشروبات الکلی به همین نام علاقه زیادی داشته است. یک چنین شخصیتی ابدا کاندیدای مناسبی برای انجام چنین عملیاتی نمی‌باشد.

۲ - آمریکا وی را به رابطه با غلام شکوری متهم می‌کند و به دنبال اثبات رابطه فامیلی بین این دو نفر می‌باشد. بر اساس گفته‌های رابرت بائر کارمند ۲۱ ساله سیا، نیروی قدس حرفه‌ای ترین و دقیق‌ترین نیرو در خاورمیانه است.
وی در گفت‌وگو با CNN اعلام داشته که در مدت ۳۰ سال گذشته این نیرو هیچگاه گرفتار نشده و همیشه از افرادی استفاده می‌کند که مسلمان واقعی بوده و به انقلاب اسلامی پایبند باشد.
وی همچنین گفت که چرا ایران از نیروهای حزب‌الله استفاده نکرده؟ و چرا ردپایی چون یک تبعه ایرانی را به جا گذاشته است.

۳ - بر طبق آخرین گزارش‌ها پیت ویلیامز، گزارشگر NBC اعلام کرده که دولت آمریکا در واقع گرداننده اصلی توطئه علیه ایران بوده است. ویلیامز اعلام می‌کند که اتهام‌های اخیر علیه ایران از طریق عملیات‌هایی موسوم به sting به دست آمده است. در اینگونه عملیات‌ها که بر مبنای فریب شکل می‌گیرد فرد خاطی توسط فردی از نیروهای امنیتی در پوشش تبهکاری دیگر به دام می‌افتد.
گزارش اخیری توسط دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی از این روش نه تنها در مبارزه با مواد مخدر استفاده کردند بلکه در موارد امنیت ملی چنین عملیاتی توسط اف بی آی طراحی و اجرا شده است. اف بی‌ای منابع مالی چنین عملیاتی را خود تقبل کرده است.

۴ - بائر اضافه کرده که در سه دهه عملیات سپاه پاسداران هیچ گاه ردپایی از عملیات تبادل مالی خود بر جا نگذاشته است چه برسد که از ایران به صورت مستقیم پول به حسابی در آمریکا واریز کند.
وی گفته این نیرو هیچگاه در این رابطه گرفتار نشده است. چنین عملیات " شلخته‌ای " در رابطه با انتقال ۱.۵ میلیون دلار مستقیما از ایران به ایالات متحده از سپاه بعید است.

۵ - و اما انگیزه ایران در انجام چنین عملیاتی نیز مورد شبهه است. به گفته خبرگزاری‌ها ایران هیچگاه دارای قدرت این چنینی در منطقه نبوده. سقوط صدام حسین و مشکلات آمریکا در افغانستان کاملا به نفع ایران بوده و علی رغم تحریم‌ها برنامه‌ نظامی و هسته‌ای ایران همچنان بر قوت خود باقی هستند. نقش ایران در منطقه نیز رو به افزایش است.

هیلاری من لورت مشاور رئیس جمهور قبلی آمریکا جورج بوش، در مصاحبه‌ای با CNN گفته است که چنین عملیاتی از طرف ایران عجیب است و مغایر استراتژی امنیت ملی ایران است.

اگر ایران به دنبال تقابل با عربستان سعودی باشد هدف‌های بهتری در خود عربستان سعودی، عراق یا افغانستان دارد. در ضمن الجبیر نه از خاندان سلطنتی است و نه مهره مهمی در سیاست‌ خارجی عربستان سعودی است.

خبرگزاریها میافزایند که از سال ۲۰۰۳ راهبرد سیاست خارجی ایران مبنی بر کاهش تنشهای منطقهای مخصوصا با عربستان سعودی بوده است.