بازدید رهبر معظم انقلاب ازیادمان شهدای پاوه

به گزارش فارس، رهبر معظم انقلاب در ششمین روز از سفر به استان کرمانشاه از یادمان شهدای پاوه بازدید کردند و پس از زیارت مزار ۹ شهید آرمیده در این یادمان، به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام کردند.

به گزارش توانا، شهرستان پاوه در شمال غرب استان کرمانشاه واقع است؛ با توجه به اهمیت این شهر، ضد انقلاب در سال‌ ۱۳۵۸ پاوه را به محاصره گرفتند؛ مردم منطقه در رعب و وحشت بودند؛ ماه‌های متوالی درگیری بین تعدادی‌ از پاسداران‌ بومی‌ و غیربومی‌ و دموکرات‌ها و ضدانقلاب صورت می‌گیرد.

این شهر به خاطر دارد که شهید چمران پیامی را به برادرش می‌فرستد و از او می‌خواهد تا آن پیام را به دفتر امام خمینی(ره) و به دست ایشان برساند. در متن پیام آمده است «پاوه در محاصره است، نیرو نداریم، مهمات نداریم، کسی با ما همکاری نمی‌کند، پاوه دارد سقوط می‌کند، اگر تا فردا صبح نیرو به اینجا نرسد، پاوه سقوط می‌کند، وضعیت اینجا خیلی بد است».

هنگامی که پیام به دست امام خمینی(ره) می‌رسد، امام این متن را ایراد می‌کنند «تعدادی از رزمنده‌ها در اطراف ایران دچار مشکل شده‌اند، نیرو و مهمات ندارند، من به شما فرصت می‌دهم تا فردا صبح همه نیرو و مهمات لازم به آنجا فرستاده شود به همه نقاط مرزی که نیرو نیاز دارند هر اتفاقی بیفتد من شما را مسئول می‌دانم» این پیام منجر به ترس دموکرات‌ می‌شود.

و اما یادمان پاوه؛ در درگیریهای پاوه تعدادی از مبارزان در بیمارستان پاوه بستری بودند که نیروهای ضدانقلاب، پاسداران مجروح را از بیمارستان خارج کرده، در محوطهی بیمارستان تیرباران کردند. شهدای بومی در قبرستانهای محلی تدفین شدند و پیکر مطهر ۹ تن از پاسداران غیربومی در این نقطهای که امروز به عنوان یادمان شهدای پاوه است، به خاک سپرده شدند.