به گزارش فارس، حمد بن جاسم نخست وزیر قطر شب گذشته بلافاصله پس از اتمام نشست اتحادیه عرب درباره سوریه، از قاهره پایتخت مصر با هواپیمایی بینام و نشان مستقیما به تلآویو سفر کرد.

المنار فلسطین با اعلام این خبر نوشت: این اولین بار نیست که نخست وزیر قطر به اسرائیل می‌رود و به صورت پنهانی هماهنگی‌های لازم را میان دوحه و تل‌آویو به عمل می‌آورد و در برنامه‌های خصمانه تل‌آویو علیه ملت‌های عربی مشارکت می‌کند.

المنار به نقل از منابعی که آنان را کاملا آگاه اعلام کرد نوشت که شیخ حمد بن جاسم دیشب بلافاصله پس از اتمام نشست اتحادیه عرب قاهره را با هواپیمایی بدون هویت به مقصد تل‌آویو ترک کرد و در گوشه شمالغرب فرودگاه تل‌آویو تحت حفاظت سوار خودروی شورولت شد در حالی که لباسی آفریقایی به تن کرده بود و لباس همیشگی قطری خود را بر تن نداشت.

المنار نوشت: نخست وزیر قطر در دیدار سه جانبه خود که با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و ایهود باراک وزیر دفاع و یکی از مشاوران او برگزار شد، مسائل منطقه بخصوص مصر و سوریه را بررسی و این مقام قطری وعده کرد که فشار خود را بر فلسطین بیشتر کند تا مانع ادامه روند به رسمیت شناخته شدن فلسطین شود. حمد بن جاسم وعده کرد که از متحدان سعودی خود خواهد خواست تا همین فشار را بر تشکیلات خودگردان فلسطین وارد کند.

المنار به نقل از منابع خود افزود که حمد بن جاسم به نتانیاهو اعلام کرد که دوحه تمام تلاش خود را برای حل مشکل فلسطین طی یک سال آینده به کار می‌گیرد تا نگرانی‌های اسرائیل برطرف شود.

بنا بر این گزارش، این دیدار نخست وزیر قطر با سران رژیم صهیونیستی سه ساعت به طول انجامید.

در همین راستا، منابع مطلع به المنار اعلام کردند که پیش از این نیز و برای دومین بار در یک ماه اخیر، حمد بن جاسم به همراه بندر بن سلطان سعودی رئیس شواری امنیت ملی عربستان با همان هواپیمایی بدون هویت که روشن نبود متعلق به هواپیمایی کدام کشور است، به تل‌آویو رفتند و این بار با ایهود باراک بدون حضور نتانیاهو دیدار کردند.

در این دیدار دو طرف وضعیت سوریه و چگونگی تشدید فشارها بر این کشور و انتقال به مرحله‌ای جدید در رویارویی با نظام این کشور را بررسی کردند. که از جمله این موارد بررسی ایجاد منطقه‌ای حائل در مرز سوریه و لزوم تشدید کردن تنش در مناسبات ترکیه و سوریه و استفاده از سلاح‌های اسرائیلی بود.

همچنین بندر بن سلطان که در ایام جنگ ۳۳ روزه به اسرائیل رفته و از آنان خواسته بود که جنگ علیه حزب‌الله را ادامه بدهند، این بار به همراه حمد بن جاسم در تل‌آویو حاضر و تاکید کرد که سیاست عربستان، سیاستی است که آمریکا از آن راضی باشد و بالتبع این سیاست اسرائیل را نیز راضی نگاه خواهد داشت.

این مقام سعودی در این دیدار تعهد کرد که سیاست تخریب و انتقال بر مرحله جدید در سوریه را که افزایش فشار و ترور و انفجار و هدف گرفتن زیرساخت‌ها در سوریه است، آغاز کند. هر چند که گفته می‌شود شاهزادگان دیگر سعودی چندان از این تحرکات بندر بن سلطان به دلیل عدم هماهنگی با محافل قدیمی سعودی رضایت ندارند.

منابع مطلع اعلام کردند که علت عدم حضور نتانیاهو در این دیدار، به دلیل نارضایتی وی از ناتوانی قطر در متقاعد کردن فلسطین از عدم ارائه طرح به‌رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین به سازمان ملل بود که حمد بن جاسم تاکید کرد که کشورش فشار زیادی در نیویوک به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان وارد کرد ولی وی به خواسته خود اصرار کرد.

این منابع در پایان اعلام کردند که بندر بن سلطان سعودی مناسبات امنیتی و اطلاعاتی قوی و خوبی با اسرائیلیها دارد.