«استیون اوبراین» مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، روز دوشنبه هشدار داد، در صورتی که طرف‌های درگیری در جنگ یمن به زودی بر سر راه حلی سیاسی به توافق نرسند، این کشور به طور کامل دچار فروپاشی خواهد شد و این برای منطقه پیامدهای شومی خواهد داشت.

استیون اوبراین در تماس تلفنی با نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع یمن گفت: 80 درصد از جمعیت 21 میلیونی یمن به کمک‌های انسانی نیاز دارند و دو میلیون نفر از جمله 370 هزار کودک به شدت از سوءتغذیه رنج می‌برند.

معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: هم اکنون 61 مورد ابتلا به وبا در یمن تایید شده است و یک‍‌هزار و 700 مورد نیز مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند.

وی متذکر شد: این وضعیت وحشیانه و فجیع انسانی که ساخته دست انسان‌ها است اکنون به فاجعه بدل شده است. من 18 ماه پیش در نخستین گزارشم نسبت به وقوع چنین وضعیتی هشدار داده بودم.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است که طرف‌های درگیر در جنگ یمن به خاطر مردم این کشور به توافق مسالمت آمیز دست یابند تا آنچه از زیر ساخت‌های این کشور باقی مانده حفظ شود.

در همین زمینه «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاد سازمان ملل در امور یمن نیز گفته است: «پس از 18 ماه جنگ وحشتناک که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشته و لطمات و آسیب‌هایی غیرقابل بیان به مردم یمن وارد کرده است، ما می‌بایست بپرسیم مردم یمن تا چه وقتی باید گروگان گروه‌های سیاسی ِ بی‌اعتنا به جان مردم باشند.»