انتقاد 370  اقتصاددان آمریکایی از سیاست‌های اقتصادی ترامپ

  ‌370 اقتصاددان آمریکایی که برخی از آنها برنده نوبل اقتصاد هستند، با امضای نامه‌ای از مردم آمریکا خواستند از رای دادن به دونالد ترامپ- نامزد جمهوری‌خواهان - خودداری کنند.

 

این افراد که تقریباً تمامی آنها جزو اساتید دانشگاه‌های معتبر آمریکا هستند، در نامه خود عمیقاً از بی‌توجهی ترامپ به اصول بدیهی علم اقتصاد و توصیه‌های کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

 

در این نامه حمایتی از هیلاری کلینتون - نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها - به عمل نیامده است؛ اما به افرادی که قصد دارند به ترامپ رای دهند توصیه شده است نامزد دیگری را برای خود انتخاب کنند. 
در بخشی از این نامه آمده است: ترامپ در طول رقابتهای انتخاباتی در بحث درمورد موضوعات اقتصادی مهمی مانند تولید، تجارت، نیروی کار و مهاجرت، مردم آمریکا را فریب داده و آماری که او در این زمینه‌ها ارائه کرده، صحیح نیست.

 

«پیتر ناوارو» یکی از مشاوران اقتصادی ترامپ با انتقاد از نامه مذکور گفت تنها هدف امضاکنندگان این نامه این بوده است که در حساس‌ترین روزهای باقیمانده به انتخابات، خود را به تیتر نخست روزنامه‌ها تبدیل کنند.

 

وی که خود استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیاست، در این خصوص به وال استریت ژورنال گفت: شما نباید حرف اقتصاددانان و برندگان نوبل اقتصاد را در حوزه تجارت باور کنید. ناوارو در گفتگو با سی‌ان‌ان نیز این گفته خود را تایید کرد؛ اما ساعاتی بعد مدعی شد سخنان او به درستی پوشش داده نشده است.

 

مشاور اقتصادی ترامپ در عین حال طی بیانیه‌ای خطاب به هواداران ترامپ نوشت: نگاه ترامپ به اقتصاد بر خلاف آنچه در نامه اقتصاددانان آمریکایی آمده، کاملاً‌ درست است و هر فردی بدون داشتن مدرک دکترای اقتصاد نیز می‌داند که کاهش مالیات، افزایش تولید و مثبت کردن تراز تجاری از طریق افزایش صادرات و کاهش واردات باعث رشد اقتصادی کشور می‌شود.

 

ترامپ در حالی در این نامه مورد انتقاد 370 اقتصاددان آمریکایی قرار گرفته است که رقیب او هیلاری کلینتون نیز چندان مورد حمایت اقتصاددانان نیست. در ماه سپتامبر، بیش از 300 اقتصاددان آمریکایی با امضای نامه‌ای سیاست‌های اقتصادی او را نیز برای آمریکا "منسوخ" و "زیانبار" توصیف کردند.

 

با این حال، از منظر اقتصاددانان، تحلیل دقیق برنامه اقتصادی هر دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا، کفه ترازو را به سمت کلینتون سنگین می‌کند.