سردار مومنی از کیفیت پایین خودروهای داخلی انتقاد کرد

سردار اسکندر مومنی در همایش روسای پلیس راهور با اشاره به ماموریت خطیر پلیس راهور اظهار داشت: امسال هم خوشبختانه شاهد کاهش ٣ درصدی تلفات ترافیکی در شش ماهه نخست امسال هستیم و این در حالی است که آمار اعلام شده، بر اساس اعلام پزشکی قانونی ارایه شده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با مقایسه کاهش تلفات ترافیکی از ٢٨ هزار به ١٦ هزار نفر در یک دهه گذشته ادامه داد: علی رغم این کاهش و به فرموده رهبری باید تلاش کنیم تا این آمار به حداقل ممکن برسد.

وی اضافه کرد: در سال ٨٥، حدود ٧ میلیون خودرو در کشور وجود داشت و امروز نزدیک به ١٩ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و با این وجود ٤� درصد از عدد مطلق تلفات ترافیکی کاسته شده است.

مومنی با بیان اینکه انسان، راه، خودرو و سیستم درمانی در تلفات ترافیکی موثر است گفت: در کشور ما ٥� درصد تلفات بعد از صحنه تصادف رخ می دهد و با توجه به اینکه بی تردید عامل انسانی بیشترین سهم را در وقوع تصادفات و تلفات ترافیکی دارد، با توسعه بخش درمانی و امدادی می توان تا اندازه زیادی از آمار کشته ها کاست.

وی اضافه کرد: بی‌تردید کاهش تلفات در یک دهه اخیر نیز به دنبال کنترل و آموزش عامل انسانی رخ داد.

مومنی با بیان اینکه نیسان و پراید بیشترین آمار رد شدن در تست‌های معاینه فنی را داشتند گفت: نمی‌شود یک جایی خودرویی را تولید کند ولی در تست‌های ایمنی موفق نباشد و امروز گرچه دیر شده ولی باید بخش صنعت اهتمام بیشتری در امر ایمنی تولیدات خود به خرج دهد.

وی افزود: تنها راهکار کاهش تلفات، تلاش بیشتر در هر ٤ حوزه موثر در تلفات ترافیکی است.

جانشین فرمانده ناجا با تقدیر از حمایت مردم با سیستم سیمفا و معاینه فنی ابراز امیدواری کرد که این سامانه با استقبال مردم بتواند تاثیر بسیار خوبی بر وضعیت ترافیکی کشور بگذارد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی مناسب همزمان با فرارسیدن فصل زمستان، از برنامه‌ریزی پلیس برای ایام اربعین حسینی خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد حضور میلیونی زایران اربعین هستیم ولی متاسفانه زیرساخت‌ها متناسب با این حجم زائران حسینی نیست و با هر محاسبه‌ای، تردد این حجم از زائران تنها از سه معبر مرزی، آسان نیست و از این رو باید توجه بیشتری به موضوعات ترافیکی در این معابر مرزی و خصوصا در مرز مهران داشته باشیم.

مومنی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده نسبت به افزایش حجم زائران اربعین حسینی گفت: علی‌رغم تلاش تمام دستگاه‌ها، همچنان در حوزه دسترسی به گذرگاه‌های مرزی وجود دارد و باید برنامه‌ریزی دقیقتری برای تردد و آرامش زایران داشته باشیم.

جانشین فرمانده ناجا در پایان با تاکید بر توسعه سیستم های هوشمند در حوزه ترافیکی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم ١٨.٥ میلیونی خودرو در کشور دیگر نمی توان با سیستم های دستی و سنتی، نظارت و کنترل موثری را بر تردد خودروها اعمال کرد و اجرای این سیستم های هوشمند به صورت یکپارچه اثر گذار خواهد بود .