به گزارش ايسنا، حميدرضا حاجيبابايي روز دوشنبه در اختتاميه دومين نشست پنجمين دوره مجلس دانشآموزي، گفت: برخي در جامعه از تحول خوششان نميآيد و اگر گفته ميشود اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش كارشناسي شده نيست، حرفهايي سياسي است چرا كه امروز همه امور در آموزش و پرورش با سرعت و دقت پيش ميرود.

وی با بیان اینکه کیفیت فعلی کتب و ساعات درسی را قبول ندارم و محتوای کتب درسی و همچنین ساعات و حجم کتابها باید اصلاح شود، گفت: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته در هر سال دو پایه از کتابهای درسی را باید تغییر دهیم تا طی شش سال کل کتاب‌های درسی، ساعات درسی، حجم کتاب و تمام محتوا را دگرگون کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول در ساعات و کیفیت کتابها از مهرماه سال آینده استارت می‌خورد.

وی با اشاره به دلایل افت تحصیلی در بین دانش‌آموزان گفت: شاید بیش از ۱۰۰ پارامتر برای افت تحصیلی تعریف شود که پس از بررسی تنها ۲۰ مورد آن مربوط به آموزش و پرورش است و بقیه موارد مربوط به خارج از آموزش و پرورش است.

حاجی‌بابایی در ادامه با اشاره به یکی از طرح‌های مهمی که هم‌اکنون در مدارس اجرا می‌شود، گفت: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها طرحی است که حرفهای زیادی برای توجیه این طرح داریم چرا که به اعتقاد ما خانواده نقش اول را در تعلیم و تربیت دارد و سپس این نقش در مدرسه ایفا می‌شود لذا همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید کمک کنند تا دانش‌آموزی در تراز جمهوری اسلامی‌ ایران تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: از نظر ما دانش‌آموزی که در مدرسه‌اش فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای سایبری وجود ندارد در حق این دانش‌آموز ظلم می‌شود در حالیکه ما باید دانش‌آموزان را متفکر، خلاق و پژوهش‌محور تربیت کنیم، اما با کتابهای ضخیم حفظ کردن تنها نمی‌توان به این اهداف رسید.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌ مراکز و آموزشگاه‌های آزاد در سطح جامعه گفت: آموزش و پرورش سعی می‌کند دانش‌آموزان متفکری را تربیت کند اما این موسسات و مراکز به آسانترین و راحت‌ترین شیوه مطالب را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند که این امر احجاف و ظلم به دانش‌آموزان است.

وی همچنین با اشاره به سوابق کاری خود نیز گفت: زمانی در همین جایگاه ایستاده بودم و یک وزیر آموزش و پرورش را استیضاح می‌کردم چرا که اعتقاد دارم آموزش و پرورش جایی است که باید همه دست به دست هم بدهیم تا یک نظام تعلیم و تربیت خوب ساخته شود.

وزير آموزش و پرورش در خاتمه با بيان اينكه بيش از ۹۰درصد حرفهاي دانشآموزان و معلمان را درك ميكنم، خاطرنشان كرد: هرآنچه كه در آموزش و پرورش از زمان تدريس، رياست و يا نمايندگي و دفاع از حقوق معلمان و دانشآموزان انجام دادهام همه براي ساختن آموزش و پرورش بهتر بوده است و امروز برنامههايي كه در اين وزارتخانه طراحي و اجرا ميشود نتيجه سي سال كار در آموزش و پرورش و ۱۵ سال نمايندگي و دفاع از آموزش و پرورش است.