تحلیل خرازی از علت شکست اصلاح‌طلبان مقابل احمدی‌نژاد در سال 84

سید محمدصادق خرازی امشب در نشستی با اصحاب رسانه و مطبوعات اظهار داشت: در سال 1384 شکست خوردیم و این شکست نتیجه عناصر و عواملی بود که در رفتارهای ما اصلاح‌طلبان رخ داد و باید گفت که این شکست فاقد هرگونه ماهیت و هویت بیگانه و خاص قدرتی بود.

وی افزود: آنچه که سبب شکست ما شد نتیجه رفتارهای ظاهری بود که در آن غرور، خودبزرگ بینی، نبود درک واقعیت‌های جامعه از مشکلات مردم، نبود توجه به خواسته و نیازهای مردم و فقر شناخت دقیق مشکلات جامعه بود، این موارد عناصر نمود و نماد شکست در انتخابات بود.

خرازی ادامه داد: برد انتخابات سال 84 به‌صورت مجرد با ما بود، تعداد 30 میلیون نفر در انتخابات شرکت داشتند و اصلاح‌‌طلبان حدود 18 میلیون رای کسب کردند و اصولگرایان 11 میلیون رای، اما در یک هفته سونامی در سبب برگشت این نتیجه شد و رای هاشمی، کروبی، معین و مهرعلیزاده در مجموع 17 تا 18 میلیون رای و طرف مقابل که شامل قالیباف، احمدی‌نژاد و لاریجانی حدود 12 میلیون رای بود.

وی عنوان کرد: اگر وحدت کنونی را در آن زمان حفظ کرده بودیم کشور برای هشت سال به اندوه گرفتار نمی‌شد، اگر خواستار موفقیت و حفظ آرمان‌های امام راحل باشیم باید از خودمان آغاز کنیم و با نفس عماره به مبارزه بپردازیم زیرا غلبه بر نفس عماره آغاز پیروزی و فتح‌الفتوح شماست.

عضو هیئت‌مدیره ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: ما خود را متعلق به یک مطلب فکری مبنی بر اصلاحات می‌دانیم و اصلاحات را همزاد اساس‌نامه مدینه می‌پنداریم و معتقدیم آنچه در مبانی استقرار مدینه پیامبر شکل گرفت مهم‌ترین نقطه عطف اصلاحیه اسلام بود و در توالی و استمرار چنین موقعیت موقعیت ویژه‌ای پیروزی بزرگ دیگری برای امت اسلامی با عنوان اصلاحات درونی رقم زده شد و ما ریشه تفکر و مدرسه فکری خود را بر این پایه می‌دانیم.

خرازی بیان کرد: مگر نه این است که اندیشه تمام بزرگان ما، صاحبان علم، دین و اندیشه و تمام افرادی که مقلدان ما تلقی می‌شوند بر بوده که بر شبستان این سرزمین نطقه عطف اصلاح جامعه و اصلاح دین را مدنظر داشته باشیم، سیدالشهدا(ع) در خطبه عاشوراییان کرده‌اند که من برای اصلاح دین جدم قیام کرده‌ام.

وی افزود: در تمام ادبیات موجود پس از قیام کبری ولیعصر(عج) در میان علمای دوران غیبت کبری و صغری مبنی بر اصلاح است و صلاح و فلاح جامعه را رمز اعلای پیشرفت جامعه می‌دانند، چند رسانه به عنوان رساله بزرگ با عنوان دکترهای ادبیات سیاسی اصلاح‌طلبی وجود دارد.

برجام‌های دیگر عاقلانه نیست

سید محمدصادق خرازی همچنین عصر امروز در نشستی با حضور دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با اشاره به سؤالات مطرح شده در ارتباط با برجام اظهار داشت: امروز سؤالاتی در ارتباط با اینکه آیا برجام سرانجام و فرجام مثبتی در شبستان سیاست خارجی ایران به‌همراه داشته یا نه، مطرح است و می‌گویند آیا برجام توانست سفره‌های مردم را رنگین‌تر کند و قدرت بازدارندگی را افزایش دهد، در پاسخ باید گفت نباید به برجام به‌عنوان یک مائده آسمانی نگاه کرد اما درمجموع و با انجام محاسبات می‌توان به این نتیجه رسید که برجام موتور تحریم علیه ایران را متوقف کرده است.

وی افزود: مذاکرات سیاسی سبب شد که جلوی این مسیر و ادامه تحریم‌ها گرفته شود، همان مسیری که ستون فقرات عراق را با یک تلنگر خرد کرد و فرو ریخت، در دوران تحریم استقلال پولی و مالی کشور از بین رفته بود، برجام توانست موقعیت تکنولوژی ایران را حفظ کند و با ارزیابی مذاکرات مشخص می‌شود که اگر در برخی موارد حاضر شده‌ایم که کوتاه بیاییم همان نرمش سیاسی بوده که مقام معظم رهبری مطرح کرده است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: پدیده اتمی ایران را مهار کرده بود، در چنین فرایندی اگر ارزیابی کنیم برجام توانست این موقعیت را برای کشور فراهم کند که از مهار بودن خارج شود، برجام گامی است که برداشته شده و باید ادامه پیدا کند، برجام یک واقعه بود که آغاز و تمام شد اگر بگویند که قاعده اکملیه است خطای استراتژیک ما محسوب می‌شود.

خرازی بیان کرد: البته آمریکا بسیاری از تعهدات خود را انجام نداد و همان‌طور که شاهد بودید رئیس جمهور گفت ادامه برجام مشروط بر انجام تعهدات آمریکاست، برجام یک حادثه بود و اگر بخواهند بگویند برجام یک، برجام دو تا برجام‌های دیگر عاقلانه نیست.

وی ادامه داد: البته باید گفت در خیلی از مسائل دولت نتوانسته نیازهای جامعه را برطرف کند، نه‌تنها این دولت بلکه در دولت‌های دیگر نیز به همین شکل بوده اما چیزی که اهمیت دارد اینکه دولت توانست امنیت را حفظ کند بنابراین امروز شما بحران امنیت نمی‌بینید گرچه عده‌ای بحران محیط زیست و دیگر بحران‌ها را بحران امنیت تعبیر می‌کنند.

عضو هیئت مدیره ندای ایرانیان عنوان کرد: مبنای امنیت از دیدگاه نرم‌های بین‌المللی، تضمین دوباره برگشتن فردی است که از منزل خارج می‌شود، استقلال و امنیت امروز کشور در دو واژه مهم ثبات و حیات تعریف شده است و این دو عنصر در جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت خود قرار دارد و این موضوع به‌واسطه همان شعارهای مردمی است، توان و قدرت بازدارندگی انقلاب اسلامی در یک شعار ما محفوظ است.

خرازی افزود: مهم‌ترین دغدغه زندگی امروز بشر امنیت است اما با وجود مشاهده وضع ناامن کشورهای دیگر در منطقه شاهد قرار گرفتن ایران در اوج امنیت هستیم و این امر حاصل درک و فهم افراد بزرگی است که برای این امنیت ایستادگی کردند.

وی تصریح کرد: قدرت، اقتدار و امنیت سه مؤلفه اصلی نظام هستند، اگر امروز با پشتوانه محکم در صحنه‌های جهانی سخن می‌گوییم به‌سبب داشتن امنیت است.

عضو هیئت مدیره ندای ایرانیان بیان کرد: آرمان بشر، روزگاری استقلال بود، با پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی انفورماتیک در فاصله زمانی کوتاهی مشاهده کردیم که آرمان آزادی از منظر متفکران آمریکایی چیزی جز خودخواهی برای خود و بدخواهی برای دیگران نیست، آرمان بشر امروز زمانی تجلی پیدا می‌کند که مبتنی بر شناخت باشد.

خرازی ادامه داد: سؤالی را در محیط دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند و آن این است که روابط ایران با ایالات متحده چگونه ارزیابی می‌شود، هر انسان چابک‌ذهنی با زیرکی و هوشیاری به‌دنبال این است که بداند سرنوشت جامعه‌اش چگونه رقم خورده است و چگونه می‌تواند تحت کنش‌ها و واکنش‌ها شرایط متفاوتی را داشته باشد، آیا مسیری که نظام و جمهوری اسلامی و نظام سیاسی ایران در مسیر ارتباط با جهان انتخاب کرده صحیح است یا نه و آیا تصور ما از تحولات منطقه صحیح است یا تنها باید به شعارها بسنده کنیم و خود را راضی نگه داریم.

وی عنوان کرد: ایران در یکی از مهم‌ترین مقاطع تأثیرگذاری خودش قرار گرفته است، آیا مسیری که مسیر نظام و جمهوری اسلامی ایران است در تحول و بستر تاریخ قابل قیاس با گذشته است یا نه، در این رابطه کسانی که با تاریخ سر و کار دارند و محک تاریخی را معیار سنجش قرار می‌دهند، براساس دو نگاه داوری می‌کنند.

عضو هیئت مدیره ندای ایرانیان افزود: یکی از این نگاه‌ها این است که به‌ناچار خود را با شرایط حاکم بر نظام بین‌الملل و نظام سیاسی جهان منطبق سازیم و نرم‌های بین‌المللی را بپذیریم و اصول استقلال کشور را براساس نرم‌های جهانی قرار دهیم، و عده‌ای معتقدند که این نگاه به کاهش بازدارندگی، ضعیف شدن پایه‌های امنیت ملی و حضور بیگانگان و نابودی استقلال و آزادی کشور منجر می‌شود.

وی بیان کرد: دررابطه با واقعه سال 88 باید گفت، اگر طرفین ماجرا موقعیت ملی را درنظر می‌گرفتند و با نگاهی درست به مسائل می‌نگریستند مشکلی به‌وجود نمی‌آمد، این واقعه یک اتفاق تلخ در تاریخ معاصر ایران بود و همه خردمندان باید تلاش کنند کنش‌های سیاسی کشور را به قبل از واقعه 88 برگردانند، همه باید تلاش کنند و نعمت کلام را که در قرآن به آن اشاره شده جدی بگیرند و به آینده خوشبین باشند.

وی عنوان کرد: بیاییم کلمة الحق را بپذیریم، ما اگر بخواهیم مسائل آن زمان را آسیب‌شناسی کنیم مدعی هستیم که خیلی‌ها در واقعه 88 مقصر هستند که خودشان را پنهان کرده‌اند.

عضو هیئت مدیره ندای ایرانیان افزود: تحریم‌هایی که داشتیم شامل تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم ایالات متحده آمریکا و تحریم مجرد شورای اروپا می‌شد که از بعد واقعه 13 آبان 58 آغاز شده بودند تا همین دو سه سال پیش اما امروز می‌بینیم که آمریکایی‌ها 80 درصد تحریم‌هایشان را برداشته‌اند.

خرازی تصریح کرد: ایران امروز در بسیاری از موضوعات در صحنه جهان تعیین‌کننده است از جمله ماجرای داعش و غیره که می‌توان گفت از مهم‌ترین کشورهایی که در ادبیات سیاسی ایالات متحده تعیین‌کننده بود ایران است.

وی بیان کرد: دررابطه با بانک‌ها باید گفت بانک‌های درجه یک نگران تحریم خودشان با آمریکا هستند، نظام بانکداری کشور گرفتار است و مدیران بانکی کشور نمی‌دانند که در دنیا چه‌خبر است.

خرازی افزود: هر فردی که قافله شهیدان و خیل عظیم خانواده‌های شهدا را جدی نگیرد محکوم به فنا است، وحدت ملی زمانی به اوج تجلی می‌رسد که همدیگر را تحمل کنیم و بدانیم که زیر عمود یک خیمه هستیم که کسی جز مقام معظم رهبری نیست.