تحقیقی جدید نشان میدهد که مصرف زیاد ویتامین میتواند موجب ابتلا به سرطان شود.

به گزارش دویچه وله، درست است که مصرف قرص ویتامین می‌تواند کمبود مواد حیاتی را در بدن انسان جبران کند، اما مصرف بیش از حد آن هم می‌‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.


انسان‌های امروزی از طریق قرص‌‌هایی که به راحتی در بازار خرید و فروش می‌شوند، ویتامین‌های مختلفی به بدن خود می‌رسانند.


بیش از یک سوم جمعیت کشورهای صنعتی به صورت مداوم قرص‌های ویتامین یا داروهای مکمل استفاده می‌کنند. این در حالی است که بیشتر این افراد به اندازه کافی ذخیره ویتامین در بدن خود دارند.


نتیجه دو پژوهش جدید نشانگر زیان مصرف بیش از حد قرص‌های ویتامین است.


پژوهشگران اروپایی و آمریکایی برای انجام این تحقیق، عادات روزانه ۴۰ هزار زن میانسال را در طول بیش از ۲۰ سال بررسی کرده و نتیجه‌ آن را در نشریه‌ Archives of Internal Medicine منتشر کرده‌اند.

در میان این زنان، کسانی که به‌طور مداوم قرص‌های ویتامین و مواد معدنی مصرف می‌کردند، بیش از دیگران به دلیل ابتلا به سرطان یا بیماری‌های قلبی جان خود را از دست دادند.

قرص‌های ویتامین و سرطان

پژوهشی جدید نشان داده است که مصرف دوز بالای مکمل‌های تغذیه‌ای آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین‌های C و E می‌تواند سبب ترغیب تغییرات غیرطبیعی ژنتیکی در سلول‌ها شده و خطر بروز سرطان‌ها را تشدید کند.


دکتر ادواردو ماربان، رئیس انستیتو قلب سدارز ‌ سینای که سرپرستی این پژوهش را عهده‌دار بوده در این باره خاطرنشان کرد: این تغییرات ژنتیکی غیرطبیعی می‌تواند سبب بروز حالت پیش سرطان در مصرف‌کنندگان این مکمل‌ها شوند.


این محققان به طور اتفاقی در مطالعات خود روی سلول‌های بنیادی متوجه شدند که مصرف بیش از حد این مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی خطر بروز مشکلات ژنتیکی را در افراد تشدید می‌کند و آنها را مستعد ابتلا به سرطان‌ها می‌کند.


همچنین پزشکان متخصص بیماری‌های کلیوی نیز اخیرا در نشریه ‌علمی Journal of the American Medical Association اعلام کرده‌اند که مردانی که مکمل‌های ویتامین E مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیشتر از دیگران دچار سرطان پروستات می‌شوند.

دانشمندان تاکید می‌کنند که مصرف بیش از حد قرص‌های ویتامین از لحاظ پزشکی قابل توجیه نیست. پزشکان تنها در مواردی که افراد کمبود ویتامین دارند، مکمل‌های ویتامین را توصیه و تجویز می‌کنند.

اختلاف ویتامین‌های طبیعی و غیرطبیعی

ویتامین‌هایی که در میوه، سبزی، حبوبات یا گوشت وجود دارند برای سلامتی حیاتی هستند. اما چون بدن انسان قادر به تولید ویتامین نیست، لازم است کمبود احتمالی آن را به شکل دیگری جبران کند.


ویتامین‌ها استخوان‌ها را محکم، قدرت بینایی را قوی و گردش خون را تنظیم می‌کنند. اما این تاثیر تنها در ویتامین‌هایی است که در محصولات گیاهی و حیوانی وجود دارند.


دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چرا قرص های مکمل، مانند محصولات طبیعی تاثیرگذار نیستند. مثلا یک سیب حاوی هزاران ماده مختلف است. اما داروهای ویتامینی تنها حاوی یک ماده هستند، حال آن‌که بدن انسان نیاز به همکاری و هماهنگی تمام مواد دارد. برای مثال قرص‌‌های جوشان برای یک تغذیه‌ متوازن کافی نیستند.


در گذشته قرص‌های ویتامینی برای جبران کمبودها مصرف می‌شدند، اما امروزه مصرف کنندگان با استفاده از این قرص‌ها انتظار تندرستی و سلامت بیشتر دارند.


تحقیقات نشان داده است که اگر فرد تغذیه‌ سالم نداشته باشد، قرص‌های ویتامین هم تاثیری بر سلامت بدن نخواهند داشت.

منابع: ایسنا / جام جم