رد گیری مفسدان اقتصادی در فضای سایبر

ابتكار دولت فیلیپین براي شناسايي مفسدان
افکار نیوز: " سزار پوریسیما " وزیر دارایی فیلیپین اظهار داشت که وزارت دارایی این کشور قرار است وب سایتی را راه اندازی کند که در آن مردم بتوانند بدون ارائه هویتشان مقاماتی را که در قاچاق، فساد مالی، فرار از پرداخت مالیات و اختلاس دخالت داشته‌اند، معرفی کنند.
دولت جدید فیلیپین اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از وب سایت‌های فعال در فضای سایبری برای تعقیب و دستگیری مقامات فاسد این کشور اقدام کند.

به گزارش افکار نیوز بهنقل از الف؛ خبرگزاری فرانسه نوشت: " سزار پوریسیما " وزیر دارایی فیلیپین اظهار داشت که وزارت دارایی این کشور قرار است وب سایتی را راه اندازی کند که در آن مردم بتوانند بدون ارائه هویتشان مقاماتی را که در قاچاق، فساد مالی، فرار از پرداخت مالیات و اختلاس دخالت داشته‌اند، معرفی کنند.

وی افزود: در این وب سایت افراد می توانند به راحتی نظر خود را حتی بدون اینکه بخواهند شناخته شوند، اعلام کنند. حتی در این وب سایت تدابیری اتخاذ شده که مردم فیلیپین بتوانند با اِس. ام. اِس پیام های خود را بفرستند.

وزیر دارایی فیلیپین تصریح کرد که الگوی راه اندازی این وب سایت از سایتی مشابه در چین گرفته شده است. پیشتر فردی عکس یک مقام فاسد چینی را که یک ساعت رولکس گران قیمت به دست داشت در اینترنت منتشر کرد که این اقدام باعثپیگرد قانونی این مقام چینی شد. این مقام رسمی فیلیپین گفت: با توجه به اینکه شمار زیادی از مردم فیلیپین موبایل های دوربین دار در اختیار دارند، آنها می توانند مقامات فاسد و افرادی را که در فساد مالی، قاچاق، اختلاس، پولشویی و گریز از پرداخت مالیات دخالت دارند، شناسایی و در فضای سایبری منتشر کنند.

پیشتر این موضوع در فیلیپین مطرح بود که جنایتکارانی که با مقامات فاسد در این کشور در ارتباط هستند به آسانی می توانند فرار کنند و مردم فیلیپین نیز از گزارش دادن هویت این افراد هراس دارند.

وزیر دارایی فیلیپین در ادامه اظهار داشت: این اقدام فعلا محدود به وزارت دارایی این کشور و آژانس های مربوط به این نهاد دولتی است اما انتظار می رود دیگر نهادهای دولتی در فیلیپین وب سایت های مشابه ای را برای مقابله جدی با فساد مالی راه اندازی کنند.

"بنیگنو آکینو" رئیس جمهور جدید فیلیپین که در ماه مه با اکثریت آراء در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شده بود، قول داده که فساد مالی در این کشور را ریشه کن کند. وی معتقد است " گلوریا آرویو" رئیس جمهور پیشین فیلیپین طی ۹ سال حضورش در قدرت باعث گسترش فساد مالی در این کشور شد. رئیس جمهور جدید فیلیپین ضمن حمایت از استفاده از فضای سایبری برای مقابله با فساد مالی تصریح کرد که اکثر کاربران اینترنتی تمایل به کمک برای ریشه کنی فساد مالی در این کشور دارند. وی افزود: برخی شهروندان فیلیپینی می توانند با اطلاعات خود در فضای اینترنتی در مقابله با فساد مالی به دولت کمک کنند.