چرا وزرای دولت در راهپیمایی ضد آمریکایی غیبت کردند؟!

علامت سؤال اصلی سفر اخیر اعضای هیأت دولت دلیل و البته برنامه‌ای بود که ظاهرا اصلاً وجود نداشت و منجر شد روز دوم سفر منحصر به 3 وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور شده و برنامه‌ای برای سایرین وجود نداشته باشد؛ که خود عملاً باعث تبدیل شدن این سفر استانی به یک اصفهان‌گردی یک روزه برای سایرین شود.

مردم شهر شهیدان آخر هفته گذشته روزهای پر خبری را پشت سر گذاشتند و در کنار یک حضور پرشور در صحنه مبارزه تمام ناشدنی جمهوری اسلامی با استکبار جهانی در سالروز تسخیر لانه جاسوسی معنای اتم استکبار، به امید رفع مشکلات مهمانان ویژه‌ای را میزبانی کردند.

حضور ناگهانی معاون رئیس‌جمهور و همراهانش پس از 2 بار خلف وعده، آن‌چنان فضای خبری را تحت تأثیر قرار داد که حدود 48 ساعت هیچ خبری از تداوم تجمع کشاورزان زحمتکش شرق اصفهان مخابره نشد و گویی با این حضور همه مشکلات حل و یا به دست فراموشی سپرده شد.

اگر چه حضور دیرهنگام و توام با متانت این عزیزان در مقابل استانداری اصفهان در روز 5 شنبه تا حدودی نشان داد که فرضیه اول رد شده است و آن‌ها هم به وعده‌هایی که تاریخ مصرف دارند بی‌اعتماد و مطالبه‌گر راهکارهای عاجل هستند اما به هر حال حضور یک‌سوم کابینه دولت تدبیر امید به خوبی جریان 3 روزه اخبار اصفهان را تحت‌الشعاع قرار داد و به جای صف‌کشی تراکتورها و اعتراضات مردم، چیدن ربان طرح‌هایی از سوی دولتمردان تیتر رسانه‌ها شد که به اذعان خودشان دولت کمترین نقش در اجرای آن را داشته است.

از ایستگاه‌های متروی اصفهان که این دولت و دولت‌های قبل در مجموع 3 هزار میلیارد در اجرای آن بدهکار هستند و یا پروژه ریل ملی که بر اساس اعلام وزیر صنعت از بودجه خود شرکت ذوب‌آهن ایجاد و راه‌اندازی شده است.

به هر حال هر چه بود رسانه‌ها و مسؤولان اصفهان پس از چند بار خلف وعده منتظر حضور تنها 3 الی 4 نفر از اعضای هیأت دولت بودند اما درب هواپیما که باز شد اعضای کابینه یکی پس از دیگری پای بر پلکان هواپیما گذارده و حضور معاون اول رئیس‌جمهور، 6 وزیر و معاون محیط زیست در نصف جهان مسجل شد.

حضوری که علامت سؤال اصلی آن دلیل و البته برنامه‌ای بود که ظاهرا اصلاً وجود نداشت و منجر شد روز دوم سفر منحصر به 3 وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور شده و برنامه‌ای برای سایرین وجود نداشته باشد؛ که خود عملاً باعث تبدیل شدن این سفر استانی به یک اصفهان‌گردی یک روزه برای سایر اعضا شود.

از ترافیک کاری روز چهارشنبه که بگذریم در روز پنجشنبه انتظار بیشتری از اعضای دولت اعتدال می‌رفت که در 2 موضوع حضور مؤثر و نقش تأثیرگذاری ایفا کنند؛ اول بحث رسیدگی به وضعیت آب و محیط زیست اصفهان که حتی به یک سرکشی و دیدار ساده با مردم هم منتهی نشد در حالی که هم وزیر نیرو در اصفهان بود و هم ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و البته هم وزیر کشاورزی و صنعت، اما به نظر می‌رسد برنامه دولت بر وعده درمانی و اعطای قول مساعد برای اجرای پروژه‌های آب‌رسانی در آینده‌ای نامشخص تعیین شده است.

نکته دوم و بارزتر روز 5 شنبه عدم حضور 8 نفر از اعضای هیأت دولت جمهوری اسلامی در مراسم راهپیمایی 13 آبان و روز ملی مبارزه با استکبارستیزی بود در حالی که بر اساس برنامه‌های مدون شده و حضور وزرا در برنامه‌های اعلام شده، 4 نفر از اعضای هیأت دولت روز پنجشنبه با وجود نداشتن برنامه عمومی در راهپیمایی مردمی شهر شهیدان غایب بودند.

نکته جالب توجه این است که از قضا یکی از این نفرات هم جزو دانشجویان حاضر در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی بوده و دو وزیر دیگر غایب نیز از وزرای اصفهانی کابینه هستند که این عدم حضور در جمع مردم را سؤال‌برانگیزتر می‌کند.

اگر از عدم حضور معاون اول رئیس‌جمهور به دلیل مشغله و حضور در 3 برنامه با بعد مسافت بتوان گذر کرد، عدم حضور چهره‌های بدون برنامه هیأت دولت در این راهپیمایی قطعاً سؤال‌برانگیز و احتمالاً نشأت گرفته از یک برنامه و یا دستورالعمل ابلاغ شده است چراکه تقریباً هیچ کدام از اعضای دیگر هیات دولت نیز در تهران و شهرهای دیگر در این راهپیمایی استکبارستیزی حضور نیافتند.

به هر حال اگر چه ممکن است برخی جلسات با گروه‌های سیاسی اصفهان دستور کار وزرای غایب در برنامه‌های عمومی روزپنجشنبه باشد اما انتظار می‌رفت که میهمانان نصف جهان رسم مهمان‌نوازی مردم را پاسخی شایسته می‌دادند و با حضور در جمع مردم و خانواده شهدا با ولی‌نعمتان جمهوری اسلامی تجدید پیمانی برای تداوم خدمت صادقانه می‌داشتند.