به گزارش فارس، "گلعاد شالیت" فرزند "نئوم و افیفا شالیت" در ۲۸ آگوست ۱۹۸۶ میلادی در نهاریا از شهرهای شمالی سرزمینهای اشغالی به دنیا آمد.

بیوگرافی شالیت

پدر و مادر فرانسوی و یهودی الاصل وی سال‌ها پیش به همراه یهودیان اروپا و کشور فرانسه به فلسطین مهاجرت کرده و در آن سکنی گزیده بودند.
وی دومین فرزند از سه فرزند نئوم و افیفا است که در جولای ۲۰۰۵ براساس قوانین رژیم صهیونیستی به خدمت ارتش این رژیم درآمد و خدمت اجباری خود را در تیپ زره‌پوش آغاز کرد و طی چند ماه به رتبه سرجوخه ارتقا یافت.

اسارت در عملیات کرم شالوم(یا کرم سالم)

وی در ژوئن ۲۰۰۶ توسط گردان‌های عزالدین قسام وابسته به جنبش حماس و گردان‌های ناصر صلاح الدین وابسته به کمیته های مقاومت مردمی فلسطین در " عملیات کرم شالوم "(یا کرم سالم) به اسارت رزمندگان فلسطینی درآمد.
در واقع سپیده دم ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ رزمندگان فلسطینی پس از این‌که موفق شدند به داخل مناطق اشغالی میان دو شهر رفح فلسطینی و اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی نفوذ کنند و یک نیروی زره پوش از گردان گفعاتی را مورد حمله قرار دهند.
این حمله که از زمان آغاز انتفاضه دوم الاقصی پیچیده‌ترین حمله بشمار می‌آمد، موفقیت‌آمیزترین آن نیز بشمار می‌آمد و طی آن یک نظامی صهیونیست کشته و ۵ نظامی مجروح و شالیت نیز به اسارت گرفته و به دورن اراضی نوار غزه منتقل شد.

تلاش صهیونیستی و بین المللی برای آزادی شالیت

ظرف ۵ سال گذشته رژیم صهیونیستی و بخصوص سرویس‌های اطلاعات داخلی این رژیم(شین بت) تلاش بسیار کردند تا ضمن اطلاع از سرنوشت شالیت وی را آزاد کند و شین بت جاوسوسان بسیاری را روانه نوار غزه کرد تا از محل اختفای وی مطلع شود که تمام این اقدامات با شکست مواجه شد.

جدای از آن رژیم صهیونیستی در طول این مدت از طریق تهدید تلاش بسیار کرد تا حماس را به تحویل دادن نظامی اسیر خود وادار کند، اما جنبش حماس هیچ‌گاه تسلیم این تهدیدات نشد. غیر از آن رژیم صهیونیستی بارها خواستار انعقاد قرارداد آزادی شالیت شد، اما به دلیل نپذیرفتن شرایط مورد نظر مقاومت فلسطینی، حماس از انعقاد هرگونه قرارداد با تل‌آویو امتناع کرد.

جدای از رژیم صهیونیستی؛ اتحادیه اروپا و فرانسه نیز به محض انتشار خبر اسارت شالیت و به دلیل این‌که وی دارای تابعیت کشور فرانسه بود، پیگیر وضعیت او باشند.

تسلیم در برابر شرایط مقاومت

هنگامی‌که تلاش‌ها صهیونیستی و اروپایی به نتیجه نرسید، تل‌آویو به دلیل فشاری که از جانب خانواده و افکار عمومی داخل اسرائیل مواجه بود، مجبور شد با میانجی‌گری آلمان در ۲ اکتبر ۲۰۰۹ میلادی، ۲۰ اسیر زن فلسطینی را در ازای دریافت اطلاعاتی مبنی بر زنده‌ بودن شالیت آزاد کند و در مقابل آن حماس یک فیلم ویدئویی یک دقیقه‌ای شالیت در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد که ثابت می‌کرد، وی همچنان زنده است.

سرانجام سه شنبه هفته گذشته رژیم صهیونیستی بار دیگر تسلیم مقاومت فلسطینی شد و قرارداد مبادله اسرا با جنبش مقاومت اسلامی، "حماس" را امضا کرد که به موجب آن جنبش حماس در ازای آزادی ۱۱۰۰ اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی شالیت را به این رژیم تحویل دهد.