به گزارش فارس، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش، در نخستین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی استانها در باشگاه فرهنگیان تهران، اظهار داشت: مهمترین کار در آموزش و پرورش برگزاری کارگاههایی برای آشنا کردن مسئولان و کارشناسان استانها با سیاستهای آموزش و پرورش است تا از این طریق بازخوردها نیز دریافت شود.

وی «معاونت پژوهشی» را دارای نقش کلیدی در استان‌ها دانست و ادامه داد: وظیفه بررسی، پژوهش و تحقیق تمام طرح‌های آموزش و پرورش با معاونت پژوهشی است.

* آموزش و پرورش در آستانه تحولی بزرگ در کتاب‌های درسی است

حاجی‌بابایی آموزش و پرورش را در آستانه یک تحول بزرگ در زمینه کتب درسی دانست و افزود: با توجه به سند تحول و برنامه درسی ملی، باید سیاست‌های جدیدی در حوزه کتب، ساعات، فضاهای آموزشی و روش‌های تدریس اعمال شود.

وزیر آموزش وپرورش از ساماندهی نیروی انسانی و فضاهای آموزشی به عنوان ارکان ساختاری آموزش و پرورش که دارای نقش کلیدی در محتوا هستند، نام برد و تصریح کرد: تمام امور آموزش و پرورش در جهت ایجاد محتوا و تمام فعالیت‌ها در این حوزه به عنوان یک ظرف برای شکل‌دهی و جهت دادن به محتوا صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در زمینه فضاهای آموزشی در استان‌ها صورت گرفته است که باید ادامه پیدا کند، افزود: یک نوبته کردن مدارس نخستین مرحله کار بود که باید پیگیری شود.

* یک‌نوبته کردن مدارس برای برنامه‌ریزی‌های آینده

حاجی‌بابایی در توضیح دلیل یک نوبته کردن مدارس گفت: یکی از دلایل اجرای این طرح، تفاوت فاحش میان درس خواندن در نوبت صبح با نوبت عصر و دلیل دیگر ایجاد زمینه لازم برای برنامه‌ریزی‌های آینده است.

وی با اشاره به وظیفه کارشناسان برای تحلیل فضاهای آموزشی و مکان‌یابی برای احداثمدارس و کیفیت آنها اضافه کرد: فلسفه احداثمجتمع‌های آموزشی و پرورشی به معنای تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان از دوره پیش‌دبستانی تا دیپلم تحت مدیریت واحد است و به منزله آن نیست که دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی در یک حیاط واحد گردهم آیند.

* گرفتاری‌های اجتماعی به موازات پیشرفت تکنولوژی افزایش می‌یابد

وزیر آموزش وپرورش با تاکید بر استمرار تعلیم و تربیت و شناخت تفاوت‌های آموزشی دانش‌آموزان یادآور شد: امروز جامعه به سمت رشد و پیشرفت تکنولوژی و علوم نوین در حرکت است که البته به موازات این پیشرفت، گرفتاری‌ها و معضلات اجتماعی نیز افزایش می‌یابد، لذا مجتمع‌های آموزشی و پرورشی باید با شناخت بیشتر دانش‌آموزان بتوانند مشکلات آنها را مرتفع کنند.

حاجی‌بابایی با اعلام اینکه در سند تحول، مدارس تحت عنوان مجتمع نامیده شده‌اند، گفت: مجتمع‌ها دارای یک مدیر تحت عنوان «مدیر مجتمع» هستند که کارهای مشترک سه حوزه را انجام می‌دهد.

* اختصاص ۲ میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس هر استان

وی با اشاره مصوبه هیئت دولت مبنی بر اتصال ۶۰ هزار مدرسه به اینترنت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: براساس این مصوبه مقرر شد تا در هر استان علاوه بر آموزش و پرورش، تمام دستگاه‌های اجرایی که مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری هستند، یک مدرسه را هوشمند کنند.

به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش از اختصاص ۲ میلیارد تومان بودجه به هر استان برای هوشمندسازی مدارس خبر داد و افزود: در جلسه هیئت دولت مصوب شد که ۲۵ هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان شوند که از این طریق، رشتههای مورد نیاز آموزش و پرورش تأمین خواهد شد.