تفاوت بهداشت حاشیه نشینان طی ۱۰۰۰ روز

ناصر کلانتری قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بهداشت قبل از اجرای طرح تحول سلامت اظهار داشت: در سال 92 جمعیت روستاها 30 درصد و جمعیت شهرها 70 درصد بود یعنی برخلاف 40 سال گذشته؛ بنابراین ما در بدو شروع طرح تحول سلامت شاهد بیماری‌های چون سکته، بیماری غیرواگیر و همچنین حوادث بودیم که 95 درصد مرگ‌ها را دربر داشت 

کلانتری در نشست خبری وزارت بهداشت در نمایشگاه مطبوعات ادامه داد: همچنین چالش دیگر ما تعداد کم واحدهای مراکز بهداشتی در حاشیه‌ها بود، همچنین خدمات در حوزه بیماری‌های واگیر بود ولی مردم گرفتاریشان بیماری های غیر واگیر بود.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین در بحث حاشیه نشینی برای جمعیت ده میلیون و 200 هزار نفر - از کمبود امکانات بهداشتی مواجه بودیم.

کلانتری با اشاره به چالش عدم مشارکت مردم در سلامت خودشان و همچنین بی توجهی در همکاری بین بخشی در بدو شروع طرح تحول سلامت عنوان کرد: جامعه ای داریم که بیشترین فست فود می‌خورند و نوشابه ها نیز حدود 30 گرم شکر در آن موجود بود که بر اساس این مشکلات طرح تحول در حوزه بهداشت شروع شد و شاهد کاهش نمک و شکر در محصولات کارخانه ای شدیم

وی با اشاره به بازمهندسی مراکز بهداشتی عنوان کرد: براین اساس برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای هر 25 هزار نفر و 50 هزار نفر یک مرکز خدمات جامع ایجاد کردیم و برای هر 2500 تا سه هزار نفر یک مراقب سلامت شهری مستقر کردیم که مسئول سلامت افراد است و در مراکز سلامت پزشک و روانشناس و ماما نیز مستقر شدند. 

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: در جهان خدمات روان در سطح دو ارائه می‌شود ولی در ایران در سطح یک ارائه خواهد می‌شود.

کلانتری تصریح کرد: 40 درصد مراکز بهداشتی فاقد بهداشت بودند الان همه مراکز دارای پزشک هستند و 80 درصد از این مراکز بازسازی شدند، همچنین با افزایش اقلام دارویی بیش از 400 دارو در مراکز بهداشت روستاها توزیع شد.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: گلایه مند هستیم از تبلیغ شیر خشک‌ها که تبلیغ آنچنانی می‌کنند زیرا این تبلیغات گمراه کننده است و باید از این تبلیغات از رسانه ملی پرهیز شود.