مهدوی‌کیا: درگذشت پیشکسوت خوشنام فوتبال کشورمان را تسلیت می‌گویم

مهدی مهدوی‌کیا که به جزیره قشم سفر کرده در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شده بود درباره وضعیت تیم ملی نوجوانان و جوانان کشورمان که به جام جهانی صعود کردند، گفت: پیش از هر چیز درگذشت مرحوم منصور پورحیدری پیشکسوت خوشنام فوتبال کشورمان را تسلیت می‌گویم. سطح مسابقات جهانی جوانان به مراتب سخت‌تر از نوجوانان است چراکه خیلی از بازیکنان جوانان در تیم‌های اروپایی جزو بازیکنان ثابت هستند و به نظر من شرایط جام جهانی جوانان به مراتب سخت‌تر از نوجوانان است چون بازیکنان به بلوغ تاکتیکی رسیده‌آند و می‌بینیم که بهترین‌های مسابقات جوانان جهان جذب تیم‌های بزرگ می‌شوند.

 

وی ادامه داد: فکر می‌کنم کار تیم نوجوانان در جام جهانی راحت‌تر است و شرایط صعود برای این تیم فراهم است اما این مسئله نیازمند این است که بازی‌های تدارکاتی و اردوهای مناسب برای این تیم در نظر گرفته شود.

 

مهدوی‌کیا در مورد شرایط جزیره قشم هم اظهار داشت: با توجه به اینکه ما با آکادمی کیا در تورنمنت‌های اروپایی شرکت می‌کردیم خیلی دوست داریم که در کشور خودمان هم شرایطی فراهم باشد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم چون از نظر انگیزه به بازیکنان نونهال ما کمک زیادی می‌کند. چه خوب که در این مسابقات فقط آکادمی کیا نباید و بقیه تیم‌های ایرانی هم شرکت کنند چراکه نوجوانان و نونهالان دیگر هم حق شرکت در این مسابقات را دارند اما این مسئله مستلزم این است که زیرساخت‌ها فراهم باشد تا تیم‌های خوب خارجی به قشم بیایند. قشم جزیره زیبایی است و در چند سال آینده می‌توان اینجا تورنمنت‌های خوبی برگزار کرد.

 

مهدوی‌کیا درباره تعطیلات رقابت‌های لیگ گفت: قبلا هم گفته بودم این یک مسئله جدید است که ما در گذشته با آن مواجه نبودیم هرچند که در مقاطعی تعطیلی‌هایی داشتیم اما امروز خیلی از مربیان در مصاحبه‌هایشان می‌گویند که تعطیلی‌ها در روند کاری آنها تاثیر می‌گذارد و این برای باشگاه‌ها مناسب نیست. از نوع مصاحبه مربیان و بازیکنان این برداشت هست که این موضوع به ضرر باشگاه‌ها است چون آنها نمی‌توانند برنامه‌ریزی قبلی داشته باشند و قطعا در طول فصل موجب مصدومیت‌هایی خواهد شد. این تعطیلات باعث آسیب‌دیدگی بازیکنان می‌شود اما صعود تیم ملی به جام جهانی هم مهم است که باید تاوان آن را داد و تاوان آن را هم باشگاه‌ها می‌دهند که البته چاره‌ای هم نیست.

 

وی ادامه داد: تیم ملی شروع خوبی داشته و امیدوارم بتوانیم به صورت مستقیم به جام جهانی صعود کنیم. کی‌روش یک تیم منسجم را آغاز کرده و ما بسیار قوی عمل کردیم ضمن اینکه در بحث دروازه‌بان و خط حمله مشکلی نمی‌بینم و این در حالی است که ما همیشه دروازه‌بان‌های آماده‌ای را در تیم ملی داشتیم.

 

مهدوی‌کیا در مورد علت جدایی‌اش از علی دوستی‌مهر گفت: مسئله خاصی نبود. سال‌ها با ایشان در آکادمی کیا کار کردیم اما بعد از سال‌ها او دوست داشت به صورت مستقل کارش را انجام داده و تفکراتش را ارائه دهد که این کار بدون مشکل انجام شد و ما از یکدیگر جدا شدیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم.

 

وی در مورد شرایط تیم ملی گفت: این مسئله خوبی هست که ما در رده های مختلف به جام جهانی صعود کردیم که امیدوارم این اتفاق برای تیم ملی هم رخ دهد. ما طی سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشتیم و مدت های زیادی است که به تیم‌های آسیایی نباخته‌ایم و امیدوارم با تداوم این روند بتوانیم دوباره به جام جهانی صعود کنیم.

 

مهدوی‌کیا درباره امکانات فوتبال استان هرمزگان گفت: این سؤال را باید از مسئولین بپرسید اما تا جایی که من می‌دانم استان هرمزگان استعدادهای خوبی در فوتبال دارد و در لیگ برتر هم حضور داشتند اما به دلیل برخی مشکلات مالی و مدیریتی استان هرمزگان در سطح اول فوتبال نیست اما با توجه به پتانسیلی که وجود دارد و با پشتکار مسئولان قطعا این تیم می‌تواند به سطح اول فوتبال برگردد چون هر استان این حق را دارد که نماینده‌ای در فوتبال ایران داشته باشد.

 

مهدوی‌کیا در خصوص زیرساخت‌های فوتبال در استان هرمزگان هم اظهار داشت: الان کمتر از 24 ساعت است که من در قشم هستم و نتوانستم از امکانات بازدید کنم اما شنیده‌ام که فقط یک چمن مصنوعی در قشم وجود دارد که البته چمن مصنوعی درصد آسیب‌دیدگی بازیکنان را بالا می‌برد و مطمئنا اگر زمین‌های چمن بیشتر شود شرایط هم بهتر خواهد شد.

 

پیشکسوت فوتبال کشورمان درباره تحصیل نونهالانی که در آکادمی کیا حضور دارند، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی خود ما و پدر و مادر بازیکنان همین تحصیل بچه‌هاست چون تورنمنت‌هایی که می‌رویم زمانبندی به گونه‌ای است که آنها 2 هفته از مدارس دور می‌شوند. در همین رابطه ما بحث‌های جدی را دنبال کردیم که به نتیجه نرسیدیم اما سال بعد صد در صد یک مدرسه غیرانتفاعی در دل آکادمی کیا ایجاد می‌کنیم که در 2 یا 3 کلاس خواهد بود و حتی برنامه داریم تا معلمان را در زمانی که تیم به اردو می‌رود با خود به همراه ببریم تا بچه‌ها از تحصیل عقب نماند. ما می‌خواهیم ورزشکاران تحصیلکرده‌ای را آماده کنیم.

 

مهدوی‌کیا درباره اینکه تا چه زمانی در جزیره قشم خواهد بود و همچنین برنامه‌های بعدی آکادمی کیا چیست، تصریح کرد: آکادمی کیا تا روز چهارشنبه در قشم خواهد بود و بازی دوستانه انجام می‌دهد اما من بامداد فردا به آلمان برمی‌گردم چون فردا صبح باید در تمرینات هامبورگ حاضر باشم. درباره برنامه‌ها هم باید بگویم که ما دوست داریم در همه استان‌ها اردو داشته باشیم تا بتوانیم علاوه بر تبادل اطلاعات استعدادها را هم ببینیم. در حال حاضر آکادمی کیا مشغول مسابقات قهرمانی استان تهران است اما چند اردوی خارج از کشور هم در نظر داریم که برای سال بعد خواهد بود. ابتدا به تورنمنت یوهانسون کاپ در سوئد می‌رویم که از تورنمنت‌های معتبر است که برای اولین بار خواهد بود که یک تیم ایرانی به این تورنمنت می‌رود. دوست داریم آنجا با تیم قدرتمند بارسلونا که قهرمان چند ساله این مسابقات است، بازی کنیم. سپس به اردویی در آلمان و اتریش می‌رویم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به ایتالیا سفر کرده و چند بازی دوستانه انجام دهیم. اعتقاد دارم اگر قرار است بازیکنان بزرگی از این آکادمی بیرون بیایند و به اروپا بروند باید هر سال محک‌های جدی با تیم‌های اروپایی بخورند که از یک سال پیش این قضیه را آغاز کردیم.

 

وی در خصوص بحث اخلاق‌مداری در ورزش و اینکه آکادمی کیا چه برنامه‌ای برای آموزش بانوان فوتبالیست دارد، افزود: سؤالاتی پرسیدید که پاسخ 3 ساعته دارد. اگر بخواهم در این باره حرف بزنم باید بگویم ما در فوتبال بانوان ضعف داریم. البته من از رشته‌های دیگر اطلاعاتی ندارم و دخالتی هم نمی‌کنم اما در فوتبال بین زنان و مردان دیوار کشیده‌ایم. درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم صحبت‌های زیادی شده اما راه حلی ارائه نشده است. همه جای دنیا بانوان بدون مشکل در استادیوم حاضر می‌شوند اما دیده‌ایم که تیم‌های خارجی که به ایران می‌آیند خانم‌های خارجی هم به استادیوم می‌آیند که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. متاسفانه در این زمینه جواب قانع‌کننده‌ای هم داده نشده و مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد به سالم‌سازی جو ورزشگاه کمک می‌کند. فحاشی‌هایی در ورزشگاه انجام می‌شود که در شأن ورزش ما نیست. ما ورزش می‌کنیم تا روح و جسم سالم داشته باشیم اما برخی مواقع برعکس می‌شود. رفع این مشکل هم برای یکی دو سال نیست. ما در این زمینه ضعف فرهنگی داریمن که باید روی آن کار کنیم.

 

مهدوی‌کیا تصریح کرد: لیگ اروپا یکی از پرطرفدارترین لیگ‌های دنیاست که میانگین 50 هزار تماشاگر برای هر بازی دارد اما آنجا هواداران از فوتبال لذت می‌برند و به ورزشگاه می‌روند تا تیم‌شان را تشویق کنند چرا که می‌دانند در فوتبال برد و باخت وجود دارد و این نگرش از کودکی در هواداران به وجود می‌آید. حتی اگر در خانه خود تیمی با تعداد گل بالا ببازد تماشاگران آنها را تشویق می‌کنند.

 

وی افزود: درباره بخش بانوان آکادمی کیا هم باید بگویم تا الان کاری نکردیم نمی‌توانم بگویم ترس داریم اما اتفاقاتی در فوتبال بانوان می‌افتد که برای ما ناشناخته است. باید به یک جمع‌بندی برسیم تا در این زمینه هم کار کنیم اما قوانینی در فوتبال بانوان ما است که در سایر کشورها نیست. من خیلی دوست دارم به دختران سرزمینم در این زمینه کمک کنم اما با توجه به موانعی که هست تا به حال کاری انجام نداده‌ایم هر چند امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم به دختران فوتبالیست هم کمک کنیم.

 

کاپیتان سابق تیم ملی ایران در مورد فعالیت فوتبال پایه در سطح کشور یادآور شد: در فوتبال پایه با توجه به صعود تیم ملی فوتبال نوجوانان و جوانان به جام جهانی عملکردمان خوب بوده است اما در سطح کشور کاری که انجام می‌دهیم فاصله زیادی با کاری که در جهان صورت می‌گیرد دارد.

 

مهدوی‌کیا افزود: باید در هر شهر و استانی مربیان با دانش داشته باشیم. یکی از ارکان اصلی موفقیت در رده پایه داشتن مربی قوی است. مربی باید رابطی بین نقاط محروم و شهر‌های بزرگ باشد. متاسفانه ما در این بخش ضعیف کار کردیم. در شهرهای بزرگ مشکل و کمبود مربی با دانش داریم چه برسد به شهرهای کوچک و روستاها. اگر  مربیان با دانش پرورش دهیم شاهد پیشرفت خواهیم بود وگرنه فدراسیون باید به همین شکل گلخانه‌ای کار کند و تعدادی بازیکن در تیم ملی نوجوانان و جوانان جمع کند و با آنها کار کند.

 

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، تصریح کرد:‌ یکی از مشکلات اصلی که وجود دارد عدم توجه درست به تیم‌های پایه است. خودم در سطح نوجوانان و جوانان بازی کردم. کاری که آن زمان صورت می‌گرفت را اکنون اصلا نمی‌بینیم. یکی از مشکلات فوتبال ما  گذاشتن اسم حرفه‌ای روی آن بود. فقط شماره‌ها را خارجی کردیم و مبلغ قراردادها بالا رفت. وقتی در مورد فوتبال حرفه‌ای صحبت می‌کنیم باید زیر ساخت، زمین تمرین و بازی، بلیت فروشی و .... داشته باشیم. تمام باشگاه‌ها دارای مشکل هستند. خیلی از تیم‌های ما هوادار ندارند. تیم بدون هوادار در فوتبال اروپا معنی ندارد. تیم محلی هم در اروپا دارای هوادار است. فقط اسم حرفه‌ای روی لیگ گذاشتیم. اخباری را در مورد بازیکنان خارجی بی کیفیت می‌خوانیم. همه چیز برعکس شده یک زمان بازیکن با کیفیت به خارج می‌فرستادیم اما اکنون بازیکن بی کیفیت خارجی به تیم‌هایمان می‌آوریم و آنها نیمکت نشین می شوند. بازیکن خارجی باید جذب کنیم که به فوتبال ما کمک کند نه اینکه نیمکت نشین شود. بحث دلالی و .... هم وجود دارد. نمی‌شود در چند تمام مشکلات را مطرح کرد. چرا در سطح اول فوتبال دنیا بازیکن نداریم؟ چه کاری کردیم که بازیکن ما به سطح اول فوتبال دنیا برسد. یک زمان 10 بازیکن با کیفیت در اروپا داشتیم اما اکنون چطور؟ ژاپن با کار قوی و برنامه 50 ساله بازیکنان متعددی در فوتبال اروپا دارد و جای ما را گرفته‌اند. آنها به  واسطه برنامه ریزی موفق شدند به پیشرفت بالایی برسند.

 

مهدوی‌کیا در مورد نحوه جذب بازیکن در آکادمی کیا، خاطرنشان کرد: اردوهای مختلفی در شهرستان‌های مختلف برگزار کردیم و خواستیم استعدادها به ما معرفی شوند. استعدادها را به تهران آوردیم چرا که دفتر کاری ما در تهران است. هرکسی می‌تواند به آکادمی ما مراجعه کند. این آکادمی تا حد زیادی شناخته شده است. معیارهایی که داریم را مدنظر می‌گیریم. اگر بازیکنی سطح بالایی نسبت به نفرات خودمان داشته باشد حتما از حضور آنها استفاده می‌کنیم.

 

وی در مورد حضور یک بازیکن اهل قشم در آکادمی کیا و اینکه آیا او می‌تواند روزی بازیکن بزرگی شود، گفت:  کارمان را با حضور بازیکنان 10-11 ساله شروع کردیم بازیکنان ما الان 14 سال سن دارند. هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر استعدادی پیدا کنیم حتما به بازیکن بزرگی تبدیل شود. بازیکنان زیادی در آکادمی داریم. هیچ تضمینی وجود ندارد که همه آنها به ستاره تبدیل شوند. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با آموزش صحیح و ... باعث پیشرفت بازیکن‌ها شویم. در یک شرایط سنی بازیکنی از لحاظ ذهنی  و رشد شرایط بهتری  نسبت به دیگری پیدا می‌کند. این بازیکن که اشاره کردید تست داد و از سوی مربیان پذیرفته شد. او تلاشش را می‌کند و امیدواریم کسی باشد که تا پایان با ما بماند. اگر استعدادی در قشم باشد قطعا در روزها و ماه‌های آینده به آکادمی اضافه خواهیم کرد. مهمترین مسئله برایمان استعداد است. هیچ چیز دیگری جز استعداد برایمان مهم نیست. خیلی‌ها به ما مراجعه کردند و خواستند به آکادمی ورود کنند اما می‌گفتیم فقط استعداد می‌تواند باعث حضور در آکادمی شود. فقط استعداد عامل ورود به آکادمی کیا است.