نقشه عربستان برای رویارویی با ایران

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، طی مصاحبه ای از برنامه اعضای این سازمان برای ارائه اطلاعات میزان تولید به صورت یکپارچه خبر داد.

 

بارکیندو اعلام کرد اعضای این سازمان همواره نسبت به ارائه اطلاعات تولید آنها از سوی دیگر منابع بین المللی ناراضی بوده اند چرا که معتقدند که این اطلاعات معمولا نادرست هستند.

 

وی ادامه داد در نشست کارشناسی هفته گذشته نمایندگان این سازمان در وین اتریش، کشورهای عضو اوپک توافق کردند که اطلاعات کاهش تولید خود را به صورت متحد ارائه دهند و بر همین اساس یکی از مهمترین موانع موجود بر سر راه کاهش تولید این سازمان نفتی برطرف شده است.

 

اعضای اوپک پیشتر در ماه سپتامبر توافق کردند تا تولید خود را حدود 700 هزار بشکه در روز کاهش داده و به روزانه 32.5 میلیون بشکه برسانند.

 

عراق و دیگر اعضای اوپک از ارائه اطلاعات تولید به صورت متحد حمایت کرده اند چرا که معتقدند سازمان ها و موسساتی مانند آژانس بین المللی انرژی، سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، آرگوس مدیا و دیگر مراکز مستقل اطلاعات خود نسبت به میزان تولید نفت اعضای اوپک را از طریق جمع آوری اطلاعات کشتیرانی، کارگزاران نفتی و دیگر منابع بدست می‌آوردند که غالبا نادرست هستند.

 

عراق و دیگر اعضای اوپک خواستار آن هستند که به جای این اطلاعات فرعی، اطلاعات تولید نفت آنها که به صورت رسمی اعلام خواهد شد مد نظر قرار گیرد.

 

پیشتر عراق به کارمندان وزارت نفت این کشور هشدار داده بود با هرگونه درز اطلاعات نسبت به میزان تولید نفت این کشور به شدت برخورد خواهد کرد.

 

بارکیندو ادامه داد راه زیادی تا اجرای کامل توافق کاهش تولید نفت اوپک باقی مانده است.

 

لیبی، نیجریه، و ایران در کنار عراق خواستار مستثنی شدن از اجرای این توافق هستند.

 

ایران و عراق می توانند به جای کاهش تولید متعهد شوند تا تولید خود را بیش از یک سطح معین افزایش ندهند.

 

این مقام نفتی بین المللی تأکید کرد عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت اوپک، پایبند عمل به توافق الجزایر است.

 

وی ادامه داد عربستان در کنار دیگر اعضای اوپک برای حصول اجماع بین اعضای این سازمان بسیار تلاش کرده است.