تجمع مدیران مهد‌های‌کودک‌ در اعتراض به آزار کودک ۶ ساله

صبح امروز حدود 60 نفر از مدیران مهدکودک‌های مجوزدار در مقابل ساختمان سازمان بهزیستی کشور تجمع کردند.

علت این تجمع به گفته این مدیران واکنش نسبت به خبر انتشار شده از تعرض به کودک 6 ساله در مهدکودک‌ها بوده است؛ در حالی که به گفته این افراد تعرض صورت گرفته در مدارس وابسته به آموزش و پرورش و پیش دبستانی بوده و ربطی به مهدکودک‌ها ندارد.

این مدیران مهدکودک‌ها استدلال می‌کنند که تعرض کودک 6 ساله در پیش دبستانی بوده چون مهدکودک‌های بهزیستی تا پایان 5سالگی مجاز به نگهداری کودک هستند.

یکی از این مدیران مهدکودک به خبرنگار فارس می‌گوید: متأسفانه مسئولان به خواسته‌های ما توجه نمی‌کنند و ما اکنون در مقابل سازمان بهزیستی تجمع کرده‌ایم تا از متولیان امر بخواهیم به وضعیت مهدکودک‌ها بیشتر رسیدگی شود.

وی ادامه می‌دهد: در اخبار آمده که به یک کودک 6 ساله در مهدکودک تعرض شده است در حالی که طبق بررسی و اسناد موجود، این اتفاق در مدارس وابسته به آموزش و پرورش بوده و نمی‌دانیم چه سیاستی پشت این اخبار وجود دارد که چند وقتی است در مورد مهدکودک‌ها خبرهای نادرست منتشر می شود و مدام مهدها را می‌کوبند.

این مربی مهد می‌افزاید: متولی مهدکودک‌ها سازمان بهزیستی است و امن‌ترین جا برای کودک مهدکودک‌های وابسته به این سازمان است اما انتشار چنین اخباری فقط خانواده‌ها را دچار استرس می‌کند. 

رشد قارچ‌گونه مراکز غیرمجاز نگهداری کودک

مدیر یکی دیگر از مهدکودک‌های شمال‌غرب تهران نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: مهدکودک‌های غیرمجاز زیادی ایجاد شده در حالی که مجوز از سازمان بهزیستی ندارند و باید خانواده‌ها این مراکز را بشناسند، نهادهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان، مهدهایی که زیر نظر وزارت جوانان است، فرهنگسراها و خانه‌های مشارکت وابسته به شهرداری، مؤسسات زبان، برخی مدارسی که طبق قانون مجاز به نگهداری کودکان 4 تا 6 سال نیستند، از جمله این اماکن هستند.

این مدیر مهد می‌گوید: متأسفانه هر روز راه‌اندازی این مهدکودک‌های غیرمجاز زیاد می‌شود و قارچ‌ گونه در حال افزایش است و تحت عنوان مهدکودک مجاز فعالیت می‌کنند در حالی که بدترین فجایع ممکن است در این اماکن رخ دهد مثلاً چند روز پیش گفته شد که آب جوش بر روی یک کودک در مهدکودک ریخت و کودک دچار سوختگی شد و این در حالیست که در یک مهد زبان اتفاق افتاد و اکنون نیز تعرض به کودک در مرکز پیش‌دبستانی بوده و گفته‌اند مهدکودک بهزیستی بوده است. 

وی می‌افزاید: هیچ گزارش مبنی بر تعرض به کودک در مهدکودک‌های مجاز به سازمان بهزیستی داده نشده و اکنون نیز جلسه‌ای با حضور مدیران مهدکودک‌های معترض در سازمان بهزیستی در حال برگزاری است که قرار شده علت چنین اتفاقاتی و اخبار کذب مشخص و برای آن راه‌حلی اندیشیده شود.

این مدیر مهد ادامه می‌دهد: ما نسبت به اینکه حمایتی نشده‌ایم معترضیم و باید هر چه سریعتر مراکز غیرمجاز نگهداری کودک که به عنوان مهدکودک از آن یاد می‌شود حذف و جمع شود.

واکنش بهزیستی به آزار کودک 6 ساله در مهد کودک

حبیب الله مسعودی فرید، معاون اموراجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این رابطه گفته است: مهدکودکی که در آن آزار و اذیت یک کودک شش ساله گزارش شده از جمله مهدهای کودک مجوزدار سازمان بهزیستی کشور نبوده است.

وی می گوید: در روزهای اخیر اخباری در برخی از رسانه ها منتشر شد که حاکی از محاکمه یک آشپز مهد کودک به جرم آزار و اذیت یک کودک 6 ساله بود و بلافاصله بعد از انتشار این خبر، 10 بازرس سازمان بهزیستی در مهد کودک های شمال غرب تهران که گفته می شد این اتفاق در یکی از این مهدها افتاده است، حاضر شدند.

 

معاون اموراجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مهدکودکی که در آن آزار واذیت کودک 6 ساله اتفاق افتاده است مجوز سازمان بهزیستی را نداشته، می‌گوید: مهد کودک مورد اشاره از جمله مهدهای مجوزدار سازمان بهزیستی کشور نبوده و سازمان مسئولیتی در قبال این مهدکودک ندارد.

 

مسعودی فرید با اشاره به ممنوعیت حضور نیروهای مرد در مهدهای کودک اظهار می‌کند: بر اساس بخش نامه سازمان بهزیستی تمام مربیان و خدمه فعال در مهدهای کودک را بانوان تشکیل می دهند و آقایان اجازه حضور به عنوان نیروهای خدماتی و یا آموزشی را در مهدهای کودک ندارند.

 

وی در خصوص سن نگهداری از کودکان در مراکز سازمان بهزیستی تصریح می‌کند: کودکانی که در مهدهای کودک سازمان بهزیستی پذیرفته می‌شوند از سن نوباوگی تا پایان پنج سالگی بوده و کودکان شش سال که در سن پیش دبستانی باشند، در مهدهای کودک سازمان بهزیستی پذیرفته نمی‌شوند.

 

معاون اموراجتماعی سازمان بهزیستی کشور از ادامه پیگیری‌ها به منظور مشخص شدن نتیجه آزار و اذیت یک کودک شش ساله توسط سرآشپز یک مهد کودک خبر داده و بیان می‌کند: با وجود اینکه مهد کودک واقع در شمال غرب تهران که در آن اتفاق آزار واذیت یک کودک شش ساله گزارش شده از جمله مهدهای مجوزدار سازمان بهزیستی نیست اما ما برای مشخص شدن زوایای این اتفاق تحقیقات را تا بررسی نهایی ادامه خواهیم داد.

وی از خانواده ها خواست فرزندان خود را در مهدهای کودک مجوز دار ثبت نام کنند. 

به گزارش فارس، پس از پایان جلسه مدیران مهدکودک با معاون اجتماعی بهزیستی و مدیر کل امور کودکان و نوجوانان این سازمان، خواسته‌های این مدیران مبنی بر عذرخواهی رسانه‌ منتشر کننده خبر مذکور و اعاده شغلی، فرهنگ‌سازی در مورد مهدها و تشکیل کارگروهی در دفتر مرکزی سازمان بهزیستی متشکل از مدیران باتجربه در قالب یک اتاق فکر، مطرح و با این خواسته‌ها موافقت شد.