واکنش معاون پارلمانی روحانی به تغییرات کابینه

 حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در روز یکشنبه 16 ابان در محل بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به برنامه‌ها و محور‌های دولت گفت: دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور در ایام تبلیغاتی انتخاباتی 92 در بخش‌های مختلف مطابی را بیان کردند که در طول بیش از 3 سالی که از تشکیل دولت یازدهم می‌گذرد به تدریج در حال انجام و اجرا است.

 

وی افزود: قول‌ها و وعده‌های دکتر روحانی در ایام تبلیغاتی انتخاباتی 92 با لحاظ اسناد بالادستی قانون اساسی و مندیات رهبری تبدیل به طرح، لایحه و مقررات شد، به دنبال این اقدامات تیم دکتر روحانی در حال اجرای وعده‌هایی‌اند که در ایام انتخابات گفته بود.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع مورد بحث امروز فرهنگ و رسانه است گفت: رئیس جمهور در اظهاراتش حقوق شهروندی را مورد اولویت قرارداد که دامنه وسیعی دارد و یک بخش آن حق دانستن، آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی رسانه‌ها است.

 

امیری ادامه داد: توجه به رسانه‌ها ارتقای سطح اطلاعات عمومی مردم و نظارت مردم به رسانه‌ها در آموزه‌های دینی مورد تأیید قرار گرفته و یکی از موارد آن مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی با مثبت دانستن نظر رئیس جمهور پیرامون رسانه‌ها گفت: در راستای صدور مجوز و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت رسانه‌ها رئیس جمهور اقدامات فراوانی را انجام داده چرا که می‌داند دانستن حق مردم است و عمدتا این مهم از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به یکی از ویژگی‌های مطبوعات گفت: یکی از خصوصیات مطبوعات این است که از همه طیف‌ها ذائقه‌های سیاسی در رسانه‌های داخلی حضور دارندو همگی با هر طیفی فرزندان انقلاب هستندو برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی است برای بهتر ارائه شدن برنامه‌هایشان در کشور است.

 

وی اضافه کرد: ما به عنوان عضوی از دولت تدبیر و امید نقش مهمی در آگاهی بخشی مردم داریم بر این اساس ضمن قدردانی از فعالان رسانه‌ای از جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت تحقق برنامه‌های رئیس جمهور در حوزه فرهنگ تشکر می‌کنیم.

امیری افزود: آقای جنتی در حوزه فرهنگ و رسانه سال‌ها فعالیت آکادمیک کردند و اطلاعات قابل توجهی را در حوزه رسانه و فرهنگ به مخاطبین ارائه دادند.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به تغییر وزرا در کابینه گفت: ترمیم دولت به منزله تقویت کابینه بود بر این اساس با تغییر وزرا جهت‌گیری دولت تدبیر و امید تغییری نکرده است، دکتر روحانی بر عهدی که با مردم بسته وفادار است و به وعده‌هایش عمل خواهد کرد.

 

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون حمایت دولت از رسانه‌ها که گفته می‌شود قرار است لایحه نظام جامع رسانه‌ای را به مجلس ارائه دهد گفت: مسئول پیگیری طرح‌ها و لوایح در مجلس حوزه معاونت امور پارلمانی رئیس جمهور است، لذا بر این اساس ما در حال پیگیری این لایحه هستیم که باید ببینیم کی به نتیجه خواهیم رسید.

 

امیری درباره دیدار رئیس جمهور با نمایندگان مجلس که گفته می‌شود کمیته مشترکی قرار است بین دولت و برخی فراکسیون‌های مجلس تشکیل شود اظهار داشت: بر اساس اعتقاد شخصی بنده، ملاقات نمایندگان با رئیس جمهور بر اساس سیاست‌های کلی تعامل حداکثری با نمایندگانش و دولت خوهان این است تا با تمام فراکسیون‌های مجلس دهم دیدار کند.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: دولت یازدهم فراجناحی است و رئیس جمهور همواره در بیاناتش گفته است استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود نظام فارغ از توجه به جناح و طیفی است.

 

وی تأکید کرد: یکی از فراکسیون‌های مجلس که از گذشته به دنبال این بودند که با رئیس جمهور ملاقات کنند فراکسیون امید بود،  هفته گذشته این ملاقات صورت گرفت و هر یک از اعضای این فراکسیون دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

 

امیری تصریح کرد: در راستای تعامل دولت و مجلس امروز با فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دیدار داشتیم، این دیدار در فضای دوستانه‌ای صورت گرفت و مطالبی در سطح ملی و منطقه‌ای مطرح شد.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به تشکیل کمیته ای بین دولت و مجلس گفت: به دنبال این هستیم که با تشکیل کمیته با هم فکری هر دو نهاد درباره مسائل تبادل نظر کنیم چرا که به نظر می‌رسد اوج همکاری دولت و مجلس در جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی مجلس بود که نمایندگان با رأیشان دشمنان را ناامید و طمعشان را از بین بردند تا جایی که رأی اعتماد نمایندگان مورد تحلیل رسانه‌های یگانه قرار گرفت.

 

وی با اشاره به تعیین و تکلیف شدن وزرا در وزارتخانه‌های مطبوعشان گفت: با همکاری مشترک میان دولت و مجلس ثبات در این سیستم بیشتر خواهد شد این همکاری تا جایی است که دیدار‌های دولت و روحانی از غالب فراکسیون‌ها به کمسیون‌های تخصصی و مجامع استانی ارتقاء خواهد یافت.

 

امیری افزود: بر این اساس کمیسیون‌های تخصصی نیز با رئیس جمهور نشست خواهند داشت و معاون اول رئیس جمهور با نمایندگان مجامع استانی دیدار خواهد کرد.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره تغییرات کابینه و از جمله استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش که گفته می‌شود قرار بر این گذاشته شد که استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس وصول نشود و اینکه تا این تغییرات وزرا با قطعیت صورت گرفت یا به صورت آنی اظهار داشت: ارادات بنده به دکتر روحانی به سال 78 باز می‌گردد، وی ویژگی‌های خوبی از جمله خوب گوش دادن محافظه کار بودن و به مسائل کارشناسی توجه کردن دارد در راستای ترمیم کابینه گاهی در روزنامه‌ها خبر‌های مخابره می‌شد و برخی از شخصیت‌های سیاسی اظهار داشتند و گاهی نمایندگان مجلس و حتی مخالفان دولت با انگیزه‌های سیاسی اظهاراتی در این باره بیان کردند.

 

وی افزد: رئیس جمهور تمامی این اظهارات شنید و در بررسی‌هایش به این نتیجه رسید که این سه وزارتخانه با رویکرد تقویت نیازمند ترمیم است و صدای جمعیت مخاطبان این سه وزارت‌خانه برایش مهم بود بر این اساس ثبات در دولت و مدیریت یک اصل است که باید مورد توجه قرار گیرد.