تصویب تفریغ بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در سیصد و سومین جلسه شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه سال 1393 شهرداری تهران را ارائه کرد.

وی اظهار داشت: تفریغ بودجه سال 93 شهرداری تهران در سه بخش منابع و درآمد، هزینه‌ها شامل جاری و عمرانی و نیز تبصره‌ها ارائه شده است.

دبیر با اشاره به اینکه بودجه مصوب شهرداری تهران در سال 93 رقمی معادل 15 هزار و 800 میلیارد تومان شامل 49 درصد نقدی و 51 درصد غیر نقد بوده است،گفت: در بخش تحقق منابع و درآمد در سال 93، شهرداری تهران رقمی معادل 16 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که این نشان دهنده تحقق درآمد 102 درصدی شهرداری تهران در سال 93 می باشد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص ایرادات وارده به بخش درآمدها، گفت: در بخش درآمدهای نقدی پایدار، بابت عوارض صدور کارت تردد ترافیک، جرایم رانندگی، جرائم تخلفات ساختمانی و درآمدحاصل از سود سهام شرکتهای تابعه، مبلغ 59 میلیارد تومان درآمد محقق نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین بابت جرائم کمیسیون ماده 100، عوارض حذف پارکینگ و فروش سرقفلی ها، مبلغ 214 میلیارد تومان مازاد بر پیش بینی محقق شده است .

دبیر در توضیح بخش هزینه‌ها با اشاره به اینکه 19 درصد بودجه به هزینه های جاری و 81 درصد آن به هزینه های عمرانی تخصیص داده شده بود، گفت در این سال رقمی معادل 17 هزار میلیارد تومان هزینه شده است که نسبت به درآمد محقق شده 800 میلیارد تومان بالاتر است که این مازاد هزینه مربوط به تبصره ای بودجه می باشد.

دبیر خاطر نشان کرد: بر اساس ماده 68 قانون شهرداریها مبنی بر اینکه حداقل اعتبارات عمرانی باید 40 درصد بودجه سالیانه باشد ،اما براساس تفریغ بودجه ،81 درصد بودجه به اعتبارات عمرانی اختصاص داده شده است که البته بخشی از نگهداشت نیز در آن لحاظ شده است.

وی همچنین به پروژه های ردیف داردر بودجه مصوب، اشاره کرد و گفت: در این سال 12 پروژه ردیف بودجه مصوب با اعتباری معادل 47 میلیارد ریال، داشته است اما هیچ گونه عملکردمالی در تفریغ بودجه در این خصوص دیده نشده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه به موضوع تبصره های بودجه اشاره کرد و گفت: در بخش تبصره‌ها از تعداد 49 تبصره مصوب، تعداد 5 مورد آن شامل تبصره های حوادث غیر مترقبه ،استفاده از خدمات مالی بانک ها،مال الاجاره املاک ،نشریات و تسویه دیون بابت بدهی شهرداری تهران در سنوات گذشته ،عملکرد مالی نداشته است.

در ادامه دبیر با اشاره به تبصره 17 مبنی بر پروژه های سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران،گفت: بر اساس این تبصره شهرداری تهران 4 پروژه در مناطق 1، 2، 4 و12 اجرا کرده ،اما مجوز های لازم را از شورا اخذ نکرده است.

وی افزود: شهرداری تهران همچنین بر خلاف مصوبه شورا مبنی بر واگذاری پروژهای مشارکتی با 25 درصد پیشرفت، مبادرت به فروش یک پروژه مشارکتی با پیشرفت فیزیکی 4 درصد نموده است.

در ادامه محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مبلغ مازاد بر درآمد شهرداری در سال 92 که در تفریغ بودجه سال 93 آمده است، گفت: مبلغ مازاد درآمد باید در منابع اعتباری سال بعد از آن در نظر گرفته شود و آیا این مازاد در سال های دیگر نیز وجود دارد؟

حسابرس رسمی شورای شهر تهران در خصوص این موضوع پاسخ داد: درآمد مازاد به عنوان درآمد مثبت در حسابداری شناخته می شود و شهرداری همواره چنین مازادی را دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این مبلغ قابل پیش بینی نیست و در طی سال تغییر می کند بدین گونه عنوان شده است که می توان برای بودجه نویسی روالی را مشخص کرد تا مازاد بدست آمده تا زمان تدوین بودجه در اعتبارات سال آینده در نظر گرفته شود.

سرخو در ادامه خواستار پاسخگویی شهرداری در خصوص عدم در اختیار قرار دادن مستندات به حسابرس شد که مدیرکل مالی شهرداری تهران در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: با توجه به کوتاه بودن زمان حسابرسی نتوانستیم برخی از اسناد که در اختیار سایر حسابرسان مستقر در مناطق و شهرداری بود به این حسابرس برسانیم.

سرخو در بخش دیگری از سخنانش نسبت به اجرای پروژه مشارکتی بدون مجوز شورای شهر تذکر داد که چمران رئیس شورای شهر تهران نیز این موضوع را تائید کرد.

سرخو همچنین خواستار مشخص شدن میزان مطالبات وصول شده شهرداری از دولت و همچنین جزئیات توافقات شهرداری در سال 93 با سایر ارگان‌ها و نهادها شد.

وی همچنین به موضوع انتقال ایستگاه های CNG به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد و خواستار مشخص شدن تکلیف این موضوع شد.

اقبال شاکری، دیگر عضو شورای شهر تهران بود که در خصوص تفریغ بودجه خطاب به حسابرس خواستار نشان دادن انحرافات مالی از برنامه با درصد شد و گفت: اگر انحرافات با درصد نشان داده شود می توان برداشت راحت تری از این موضوع داشت.

وی به درآمد ناشی از حذف پارکینگ اشاره و تاکید کرد: حذف پارکینگ، در آینده شهر را با مشکل مواجه می کند که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص حذف پارکینگ‌ها توضیح داد و گفت: عوارض به دست آمده ناشی از حذف پارکینگ در شرایط ضروری است و صحبت از حذف عمومی پارکینگ نیست.

شاکری در بخش دیگری از سخنانش از حسابرس خواست تا در خصوص عملکرد بیش از سقف مصوب شهرداری در پروژه‌ها گزارشی را ارائه کند که حسابرس در پاسخ اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده شهرداری عملکردی بالای سقف مجاز در سال 93 نداشته است.

وی همچنین نسبت به عدم مشاهده پیوست های مطالعاتی در نظام پذیرش پروژه‌ها تذکر داد و آن را مهم تلقی کرد و همچنین خواستار اعلام نظر حسابرس در خصوص انحراف بالای 10 درصد مجاز در عملکرد شهرداری شد که مدیکل بودجه شهرداری تهران اظهار داشت: این رقم کمتر از حد مجاز عمل شده بود.

شاکری در پایان اظهار داشت: درآمد ناشی از توافقات در مناطق بخشی از منابع درآمدی است که در این گزارش به آن اشاره ای نشده بود.

احمد حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران در خصوص گزارش تفریغ بودجه نسبت به تاخیر در ارائه گزارش تذکر داد و گفت: شورای شهر تهران باید روالی را مشخص کند تا در خصوص موضوعات مطرح شده در گزارش های تفریغ بودجه و حسابرسی تصمیم گیری های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون شهرداری باید هر 6 ماه یکبار گزارش خود در خصوص اقدامات انجام شده را ارائه دهد که امروز این موضوع در شهرداری با وجود داشتن رسانه ای همچون روزنامه همشهری دیده نمی‌شود.

وی همچنین به موضوع ماده 79 قانون شهرداری‌ها اشاره و تاکید کرد: بر اساس این قانون باید نسبت به بنگاهها و موسساتی که شهرداری به آنها کمک می کند نظارت صورت گیرد که امروز این نظارت به نظر من دیده نمی‌شود.

حکیمی پور اظهار داشت: این گزارش‌ها من را به عنوان یک عضو شورای شهر راضی نمی‌کند و من اعتمادی نسبت به حسن اجرای امور در شهرداری ندارم.

اسماعیل دوستی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تفریغ بودجه یعنی تطابق درآمد و هزینه و مشخص شدن انحرافات آن، گفت: سیستم شهرداری با سیستم دولت که منابع خود را از خزانه تامین می کند متفاوت است و آنچه امروز مشاهده می شود مثبت بودن تفریغ بودجه است.

وی ادامه داد: اشکالی که امروز در تفریغ مشاهده می شود ناشی از نبود حساب تفریغی در شهرداری است تا بتوان درآمد‌ها و هزینه‌ها را مشخص کرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ضعف امروز در حسابرسی ناشی از ضعف در تبصره هایی است که شورای شهر تهران مصوب کرده است در حالی که یقین ندارد که این تبصره‌ها محقق شود.

دوستی اظهار داشت: گام اساسی در تفریغ بودجه برداشته شده است و ما امروز گام به جلو می زنیم و امیدوارم تفریغ بهتری در سال 94 بدست آید.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران همچنین گزارش های حسابرس در خصوص مناطق 1 و 14 شهرداری تهران قرائت شد.

در نهایت شورای شهر تهران ضمن تصویب تفریغ بودجه شهرداری در سال 93، اعلام کرد که گزارش حسابرس منتخب شورای شهر در این خصوص جز لاینفک مصوبه بوده و به عنوان سند تفریغ بودجه شهرداری تهران به حساب آید.

همچنین شهرداری را موظف کرد تا تصمیمات لازم و سازوکار مناسب برای اصلاح ساختارها و سیستم های مالی و اجرایی مربوط و رفع مغایرت‌ها و پیگیری علل و یا عوامل انحرافات بودجه ای و مالی بر اساس این گزارش را پیش بینی و اجرا کند.

همچنین تاکید شد، شهرداری تهران موظف است تمامی ایرادها و پیشنهادات حسابرس در این گزارش را عملیاتی و اجرایی کند.