قطعی آب در تنها بندر اقیانوسی ایران!

 در حالی مردم سیستان و بلوچستان در سال های اخیر با معضل خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند که در آخرین خبرها تنها بندر اقیانوسی ایران نیز گرفتار بحران بی آبی شد.

به گفته مدیر آب و فاضلاب شهری چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان: رشد جلبک کشند قرمز در محدوده آب شیرین کن کنارک، آب را در چابهار و کنارک قطع کرد به طوری که شهروندان باید آب مصرفی مورد نیاز خود را به صورت تانکری خریداری کنند.
مسعود شعلی بر در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه رشد جلبک کشند قرمز در چند روز گذشته در محدوده آب شیرین کن کنارک تولید آب را در چابهار و کنارک مختل و به کمتر از نصف کاهش داده است، افزود: مردم این مناطق هم اینک آب مورد نیاز خود برای مصرف خانگی را به صورت تانکری از ابتدای ورودی شهر چابهار نزدیکی پایانه مسافری خریداری می کنند.
وی ادامه داد: با اینکه آب شهرهای کنارک و چابهار از آب شیرین کن کنارک تامین می شود اما این آب فقط مصرف خانگی دارد و قابل آشامیدن نیست و مردم این نقاط مانند بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان به صورت گالنی یا آب معدنی آب آشامیدنی خود را تامین می کنند.

 

جلبک کشند قرمز آب شهر چابهار و کنارک را قطع کرد
شعلی بر خاطر نشان کرد: جلبک های کشند قرمز چند نوع تفاوت دارد که هر سال در دریا رشد می کنند و سمی هستند.
مدیر آب و فاضلاب شهری چابهار تصریح کرد: رشد جلبک ها در نزدیکی تاسیسات آب شیرین کن سبب شده تا سامانه تصفیه و پایش به خوبی کار نکند و این امر مانع تولید آب می شود.
وی بیان کرد: اقدامات لازم برای عادی سازی تولید آب در آب شیرین کن در حال انجام است و تا چند روز آینده مشکلات مرتفع و آب شهروندان چابهار به صورت جیره بندی سابق تامین می شود.
شعلی بر تصریح کرد: کل تولید آب در آب شیرین کن کنارک 28 هزار مترمکعب است که 18 هزار مترمکعب آن به شهرستان چابهار و هشت هزار مترمکعب آن برای شهر کنارک مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: از 18 هزار مترمکعب سهمیه آب چابهار فقط 12 هزار مترمکعب برای 16 هزار اشتراک آب شهر چابهار با جمعیت بیش از 120 هزار نفر توزیع می شود و بقیه در منطقه آزاد و روستاهای طول مسیر مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر آب و فاضلاب شهری چابهار با بیان اینکه چندین سال است که آب شهر چابهار جیره بندی و به 2 منطقه شمالی و جنوبی تقسیم شده، خاطرنشان کرد: شهر چابهار نیازمند ساخت آب شیرین کن 50 هزار مترمکعبی است تا حداقل در پنج سال آینده مردم دغدغه تامین آب نداشته باشند.
 
20 سال است که آب چابهار جیره بندی می باشد
رئیس شورای اسلامی شهر چابهار نیز اظهار داشت: قطع آب نارضایتی زیادی را در میان شهروندان ایجاد کرده است و باید هرچه سریعتر مشکلات آب شیرین کن مرتفع و آب مردم ساحل نشین تامین شود.
مسعود بلیده ای افزود: شهروندان چابهار به کمترین امکانات قانع هستند و در طول 20 سال گذشته نیز آب به صورت جیره بندی و در هفته 2 تا سه روز تحویل شده است اما هیچ اعتراضی نداشته اند.
وی ادامه داد: واقعا حیف است که شهروندان چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور در همجواری آب های بیکران دریا هنوز آب آشامیدنی نداشته باشند و بعد از گذشت سال ها فکر اساسی برای تامین آب آنان نشود.
کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده ای است طبیعی که براثر نوعی جلبک میکروسکپی به وجود می آید.این موجود زنده در برخی موارد سمی تولید می کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تاثیر می گذارد و سبب فلج شدن سیستم تنفسی آنها شده و مرگ ماهیان را به دنبال دارد.