تولید داروی ضد سرطان سینه با هزینه کم

دکتر عبدالرضا حاجی‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ پیرامون طرح تولید داروی ضد سرطان سینه با استفاده از نوعی نانوکاتالیست اظهار داشت: داروی ضد سرطان سینه که با استفاده از نوعی نانوکاتالیست تولید شده که از جنس کبالت است، مشابه‌های خارجی فراوانی دارد که قیمت آنها برای مصرف بسیار بالاست.

 

وی افزود: در این طرح ما قسمت موثر دارو که در مهار غده‌های سرطانی اثرگذار هستند را با استفاده از نانو کاتالیست‌ها سنتز کرده و سپس با توجه به گیرنده‌های خاص هر بیماری در آزمایشگاه برهم‌کنش دارو با آن گیرنده خاص را بررسی کرده و برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله سرطان سینه به کار می‌بریم.

 

حاجی‌پور در خصوص علت استفاده از فلز کبالت در این طرح عنوان کرد: فلز کبالت فلزی ارزان قیمت است که منابع فراوانی داشته و در مقابل عوامل محیطی بسیار مقاوم است و از نظر کاتالیستی واکنش‌پذیری بسیار خوبی دارد و به همین دلیل در این طرح از این فلز استفاده شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: وجود این نانو کاتالیست که از جنس فلز ارزان قیمت کبالت است، سبب کاهش هزینه‌های تولید داروی ضد سرطان شده و نیازی به استفاده از موارد مشابه خارجی که قیمت بسیار بیشتری هم دارند، نیست.

 

حاجی‌پور در خصوص مدت زمان اثرگذاری دارو در مقایسه با موارد مشابه گفت: با توجه به محاسبات آزمایشگاهی که بر روی گیرنده بیماری‌ها صورت گرفته اثرگذاری دارو بسیار سریع و قابل توجه است.