عده‌ای به اسم تحریم از فضای گل آلود کشور ماهی می‌گیرند

بعد از ظهر امروز حسین قشقاوی در نشست هم‌اندیشی برگزاری همایش بزرگ سرمایه‌گذاری مازندران در بابل اظهار کرد: 32 سال در وزارت خارجه و 17 سال ماموریت در خارج کشور در خدمت مردم بودم و امروز فرصت مناسبی برای خدمت به مردم استان و شهر خود دارم.

وی با اشاره به اینکه دیدن وضع نامطلوب شهر بابل خجالت‌آور است، افزود: حاکمیت فرهنگ محافظه‌کاری در مدیریت، به‌راحتی کنار آمدن با مشکلات، ظرفیت پایین مازندران در حوزه مدیریتی سبب عدم توسعه و محروم بودن مازندران بخصوص بابل بوده است.

کارمند اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه این نشان از مدیریت ضعیف است که برگزاری جلسات در ساعات اداری و زمانی که به مردم تعلق دارد بوده در حالی که در دنیا جلسات بعد ساعات اداری برگزار می‌شود، تصریح کرد: باید به وقت جلسات احترام گذاشت این بی‌احترامی محض است که فردی بعد از آغاز جلسات حضور یابد در همه دنیا آن شخص از ورود به جلسه منع می‌شود حتی اگر همایش و سمینار باشد.

قشقاوی خاطرنشان کرد: این امور به ظاهر کوچک الفبای مدیریتی بوده و مدیران توجه داشته باشند که الگوی جامعه هستند.

این مسوول با اشاره به اینکه با وجودی که استان گیلان و مازندران قطب کشاورزی شناخته شدند اما در حقیقت در این حوزه در غیبت کبری به سر می‌برند، یادآور شد: نمایندگان ما یا ظرفیت بالا ندارند یا نتوانستند عملکرد مثبتی ارائه دهند و این خود جای بسی تامل دارد.

کارمند اسبق وزارت امور خارجه مازندران را استانی محروم برشمرد و ادامه داد: اگر مدیران عرصه‌های مختلف ظرفیت مدیریتی ندارند عرصه را برای افراد شایسته خالی کنند و یا در حوزه مدیریت خود بررسی اجمالی داشته باشند زیرا اساس مدیریت بر پیگیری و بررسی است.

وی به ولایت‌پذیری محض تاکید کرد و اضافه کرد: در تمام عمر نظام، هر جا از رهبری فاصله گرفتیم ضرر کردیم و هر انتقادی که به خارج کشور کشانده شد پس رفت کردیم.

قشقاوی اظهار کرد: زمان رایزنی و گرفتن اعتبار است، زمان آن رسیده تا گردش اطلاعاتی داشته باشیم و با تهیه طوماری از ظرفیت‌های ارزنده استان و بیان مشکلات به گوش دولتمردان برای حمایت بیشتر تلاش کنیم که در این حوزه مازندران بسیار ضعیف است.

کارمند اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اخیرا از تعطیلی شهرک‌های صنعتی سخن می‌گویند، افزود: چه کسی از مدیران تاکنون آسیب‌شناسی کرده است که این سوله‌های احداث شده در شهرک‌های صنعتی چرا چنین وضعی دارند، بررسی کنید اگر مسؤول آن با گرفتن وام‌های کلان از بانک‌ها دچار اختلاس شده و تخلف کرده به مردم معرفی شود و اگر با مشکل مواد و تجهیزات مواجه شده حل شود.

وی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: نمایندگان مازندران در معرفی ظرفیت‌های استان و شهرستان خود اقدامی نمی‌کنند تا کارشناسان کشور برای بررسی این ظرفیت‌ها در استان حضور یابند.

این مسؤول با اشاره به اینکه باید وضعیت بابل آسیب‌شناسی شود، اضافه کرد: باید توان مدیریتی را بشناسیم و به مدیران لایق کمک کنیم، اتاق فکر تشکیل دهیم، افراد مستعد شهر شناسایی و از ظرفیت‌ آنها بهره‌مند شویم و نگاه توسعه‌ای به شهر داشته باشیم.

کارمند اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه از کلمه تحریم سوء استفاده نکنیم، ادامه داد: بعضی افراد از این فضای گل آلود ماهی می‌گیرند، باید جلوی این سوء استفاده‌ها را گرفت چنین کاری در خارج پول شویی بوده و بالاترین جرم را دارد در حالی که در کشور ما به اسم تحریم انجام می‌شود.

قشقاوی، شناسایی شاخص‌ها و منابع تولید، توجه به صادرات، برنامه محور بودن راهبردها، مشارکت شهرستان در نظام حاکمیتی، برپایی کارگاه آموزشی، آسیب شناسی اقتصادی و توجه به صنعت گردشگری را مواردی برشمرد که مدیران باید برای توسعه به آن توجه کنند.