افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف موادمخدر در خراسان رضوی

 محمد رضا صابری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ درصد مرگ ومیر ناشی از مسمومیت ها در خراسان رضوی و کشور مربوط به سوء مصرف مواد مخدر است که انواع مواد مخدر شامل تریاک، شیره، هروئین، متادون و روانگردان ها را شامل می شود.

وی با بیان اینکه مرگ های ناشی از مسمومیت مواد مخدر به سمت روانگردان ها سوق یافته است، افزود: در شش ماهه ابتدای امسال ۱۳۵ نفر بر اثر مصرف روان گردان ها در کشور فوت کرده اند که این میزان در سالهای ۹۴ و ۹۳ به ترتیب ۲۳۹ و ۴۲۱ نفر بوده است.

وی در ادامه گفت: بیمارستان امام رضا (ع) مشهد دومین مرکز در کشور است که بیشترین مراجعان مسمومیت با قرص برنج یا «فسفید آلومینیوم» را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

صابری ادامه داد: در سال گذشته ۱۳۳ نفر به علت مسمومیت با قرص برنج به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارجاع داده شدند که این میزان در بیمارستان لقمان حکیم تهران ۳۷۵ نفر و در بیمارستان علی اصغر اصفهان ۱۶ نفر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) تنها مرکز مجهز و پیشرفته تشخیص و درمان مسومیتها در شمال شرق کشور به شمار می رود که بیماران را از سراسر خراسان رضوی و استانهای همجوار پذیرش می کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۲۰ درصد از مرگ ومیرهای ناشی از مسمومیت ها مربوط به مسمومیت با انواع سموم مانند قرص برنج یا منواکسید کربن، ۱۴ تا ۱۶ درصد مربوط به مسمومیت های دارویی و بقیه سایر مرگ ومیرهای ناشی از مسمومیت ها را شامل می شود.

وی با اشاره به افزایش مسمومیت با قرص برنج در خراسان رضوی و کشور گفت: در طول سالهای اخیر مسمومیت با قرص برنج بیش از ۲۰ درصد درکشور رشد داشته است و این در حالی است که از سال ۷۴ فروش و توزیع قرص برنج در کشور ممنوع شده است.

صابری اظهار داشت: قرص های برنج موجود به صورت قاچاق وارد شده و در اختیار متقاضیان قرارمی گیرد و ۱۰ درصد از کل مرگ ومیرهای مربوط به مسمومیت ها در کشور را شامل می شود.