۱۴ میلیارد ریال زکات در خدابنده جمع‌آوری شده است

امروز جلسه شورای زکات شهرستان خدابنده با حضور جباری مسئول شورای زکات استان زنجان و مسئولان ذیربط شهرستان در دفتر حجت الاسلام طالبی امام جمعه شهر قیدار برگزار شد.

غدیر خلجی، مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان خدابنده در این جلسه گزارشی از فعالیت ها ارائه کرد و گفت: شورای زکات شهرستان خدابنده به طور همیشگی جلسات عمومی و تخصصی خود را برگزار می کند.

وی افزود: جلسات شورای زکات خدابنده در ۲۰روستای منطقه برگزار شده است و هسته های زکات نیز شکل گرفته است و همچنین همایش عاملین به زکات نیز در سطح شهرستان انجام شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان خدابنده ادامه داد: امسال جمع آوری مبلغ زکات واجب در شهرستان خدابنده ۱۴میلیارد و۴۴۰میلیون ریال بوده است و ۲۶۵میلیون تومان نیز در زکات فطره و ۱۱ میلیون تومان در زکات پروژه ای و ۲۵ ملیون تومان در مورد کالا جمع آوری شده است.

وی افزود: احداث سه پروژه در سطح شهرستان،توزیع ۲۰ تن سیب زمینی و سیب درختی،احداث ۳۴ مورد سرویس بهداشتی، ۱۰ مورد تهیه جهیزیه و کمک تصیلی به ۲۶۰۰دانش آموز نیازمند از دیگر اقدامات انجام شده است.

خلجی ادامه داد: ۴۰مورد دیوار نویسی در روستاها با موضوع زکات،استفاده از مبلغان در سطح روستاها و دیدار چهره به چهره با کشاورزان،توزیع بروشور های تبلیغاتی و  انشا نویسی در مدارس نیز انجام شده است.

وی افزود: ۸میلیارد ریال معوقات مسکن،۷میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال معوقات وام کارگشائی است و ۳۰۰خانوار نیازمند گازگشی منازل هستند و ۵۷مستأجر و ۱۱۴بیمار خاص و نیازمند در خدابنده وجود دارد.

خلجی با بیان اینکه طبق مصوبات باید ۶۰ درصد زکات در میان فقرا مصرف شود ولی این امر بسیار کمرنگ است و عدالت این را حکم نمی کند و احیای فرهنگ توزیع زکات میان فقرا و نیازمندان باید صورت گیرد.

حجت الاسلام طالبی امام جمعه قیدار نیز اظهار کرد: زکات از فرع دین اسلام است و توسط ائمه معصومین درباره پرداخت آن سفارش های زیادی شده است.

وی افزود: پرداخت زکات یکی از راهکارهای دین اسلام در حوزه اقتصادی است تا از این طریق بسیاری از مشکلات مردم جامعه اسلامی حل شود.

امام جمعه قیدار تصریح کرد: اعتقادات و باورهای دینی مردم شهرستان خدابنده که به دار المومنین مشهور هستند نسبت به سایر شهرستان های استان زنجان و حتی در کشور،بالاتر و قوی تر است و این عوامل باعث شده است که مردم این شهرستان درپرداخت زکات نقش ویژه ای داشته باشند.

*بیشترین میزان جمع آوری زکات در استان زنجان متعلق به خدابنده است

وی با بیان اینکه شهرستان خدابنده بیشترین میزان جمع آوری زکات را در استان زنجان به خود اختصاص داده است ادامه داد: شهرستان خدابنده قطب کشاورزی استان زنجان است و اکثر مردم این شهرستان به شغل کشاورزی مشغول هستند و بخاط این امر در امر پرداخت زکات سهیم هستند.

جباری مسئول شورای زکات استان زنجان نیز به مصارف زکات در امور مختلف اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از زکات برای مساجد،حسینیه ها،غسالخانه و معابر عمومی روستاها هزینه می شود.

وی هدف برگزاری جلسات شورای زکات را تبلیغ و تشویق مردم برای پرداخت زکات عنوان کرد و گفت: از مردم در خواست می شود که زکات را پرداخت کنند و به این وسیله اموال خود را بیمه و به آن برکت دهند.

مسئول شورای زکات استان زنجان ادامه داد: مبلغ زکات جمع‌آوری شده بر اساس قانون و احکام شرعی ۶۰ درصد برای تامین هزینه‌های فقرا و نیازمندان و ۴۰ درصد نیز برای ساخت پروژه‌های عام‌المنفعه هزینه می شود.