سامانه آبرسانی قدیمی در شهرستان محلات کشف شد

اسماعیل شراهی عصر روز یکشنبه  افزود: بر اساس مستندات در محل سرچشمه چهار طاقی به عنوان خانه میراب یا خانه سرجه وجود داشته که خراب شده اما بقایای آن و کتیبه ساخت آن به دست آمد.

وی ادامه داد: بر اساس مستندات کشف شده سیستم آبرسانی از این چهار طاقی شروع می شده و در قالب تنبوشه (لوله آب سنتی که گنگ نیز گفته می شود) به حریم شهر محلات می رسیده و آب آشامیدنی مردم را تامین می کرده است.

شراهی اظهار کرد: این چهار طاق از بین رفته و تخریب شده و سنگ نوشته ای از آن در ابعاد 50 در 70 سانتیمتر کشف شده است.

شراهی بیان کرد: در بررسی اولیه این آثار مربوط به اواسط دوره قاجاریه تخمین زده شده است.

رئیس گروه حفظ و احیاء بنا و محوطه ها ی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: به دنبال کشف این آثار در سرچشمه محلات، طرح ساماندهی محوطه سرچشمه متوقف شد تا بقایای معماری چهار طاقی و سیستم آبرسانی قدیمی حفظ شود.

به گزارش ایرنا، شراهی ادامه داد: برای حفظ و صیانت از این آثار کشف شده، قرار است اداره کل میراث فرهنگی با حضور باستان شناسان پیگیری و در راستای حفظ سیستم و آماده سازی آن به منظور نمایش عمومی با همکاری شهردای اقدام کنند.

ستون های خورهه، آتشکده آتشکوه، بند باستانی نیم ور قلعه جمشیدی سنگ نوشته های تاریخی، قلعه آقا خان ویخچال نیم ور در کنار امامزادگان اسماعیل، عبدالله، محمد، فضل و یحیی، امامزاده موسی، مسجد جامع محلات و نیم ورمربوط به دوره های تاریخی پس از اسلام از مهمترین اماکن تاریخی محلات است.

محلات در منطقه جنوبی استان مرکزی و در 105 کیلومتری اراک واقع شده است و 50 هزار نفر جمعت دارد.