به گزارش فارس، "عادل الجبیر" سفیر کنونی عربستان در آمریکا که اخیراً در صدر رسانههای جهان قرار گرفته است و اتهاماتی را غرب به ایران وارد کرده که توطئه ترور وی را طرح ریزی کرده است که هماکنون روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز به بررسی پیشینه وی پرداخته است.

*پیشینه سفیر عربستان در واشنگتن: عیاش و خوشگذران

" عادل الجبیر " سفیر کنونی عربستان در واشنگتن، برای سالها دیپلمات عیاش و خوشگذران عربستان سعودی بود که در چرخه دیپلماتیک، میزبانی احزاب را برعهده می‌گرفت و با سران سیاسی شهر عربستان به عیش و نوش می پرداخت و در مراسم‌هایی که هنرمندان رسانه‌ای چون " کمپل براون " خبرنگار وقت کاخ سفید برای شبکه " ای بی سی نیوز "، حضور داشتند، شرکت می‌کرد.

*ماجرای مشکوک انتخاب جبیر غیرسلطنتی بعنوان سفیر عربستان در واشنگتن

سپس در سال ۲۰۰۷، در میان ماجراهای دسیسه در کاخ سلطنتی و شاهزادگان عداوت طلب، جبیر اولین فرد غیراشرافی بود که به عنوان سفیر عربستان در آمریکا معرفی شد و در شرایطی به عنوان سفیر عربستان معرفی شد طبق استانداردهای عربستان بسیار جوان بود و در آن زمان ۴۱ سال داشت. سفیر سابق عربستان در واشنگتن ۶۱ سال داشت.

*اهداف پشت پرده متهم کردن ایران به شرکت در توطئه ترور سفیر عربستان

بر اساس این گزارش، اتهام هفته جاری دولت اوباما مبنی بر آنکه دلال خودرو ایرانی آمریکایی با حمایت از مقامات ایران، توطئه ترور جبیر را با استفاده از یک کارتل مواد مخدر مکزیک به خودی خود، همه را میخکوب کرد اما این خبر همچنین موجب شد تا جبیر رسانه‌ای شود.
یکی از مشاوران مطبوعاتی سفارت عربستان سعودی در آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: جبیر توجهی به درخواست‌ها برای مصاحبه نمی‌کند. مردم مدام و مدام زنگ می‌زنند، او نمی‌خواهد گفت‌وگو کند.
مشاور سفیر عربستان در آمریکا می‌گوید: جبیر به کار روزمره خود می‌پردازد و روزانه ۱۴ ساعت فعالیت می‌کند، با اعضای خانواده سلطنتی در ریاض گفت‌وگوی تلفنی دارد. شاه عربستان ترجیح می‌دهد که نشست‌های رو در رو با جبیر داشته باشد و جبیر دو بار در هفته به عربستان سفر می‌کند اما از آنجایی که اخبار توطئه ترور جبیر این هفته منتشر شد، او در واشنگتن ماند.

*سفیر عربستان، نسخه کم رنگ شده بندر بن سلطان است

جبیر در خارج از فضای کار خود، زمان خود را صرف وزنه‌برداری می‌کرد، و با دوستان خود در مهمانی‌ها و ضیافت‌های شام گردهم می‌آمدند. به نظر می‌رسد که جبیر نسخه تقلیل یافته " بندر بن سلطان "،(سفیر با نفوذ اسبق عربستان در آمریکا و یکی از طرفداران جنگ و حمله به ایران)، است.
" مروان المعاشر " سفیر سابق اردن در آمریکا در خصوص جبیر گفت: عادل در کنگره آمریکا چهره لیبرال سعودی در جهان غرب جلوه می‌کرد و برای کنگره بسیار موثر بود.
" استیو کلمونز " یک وبلاگ نویس سیاست خارجی و تحلیلگر که با جبیر آشنایی دارد، می‌گوید: عادل در نظر برخی یک انسان خوشگذران و دختر باز است که نه تنها خوش مشرب است بلکه مرد مجردی است می داند چگونه از واشنگتن استفاده کند.

*سفیر عربستان، آدم بن سلطان در واشنگتن بود

بر اساس این گزارش، جبیر یکی از اعضای خانواده سلطنتی آل سعود نیست اما دیپلمات‌های عربی او را در ابتدا آدم بندر بن سلطان در واشنگتن می‌دانستند و ملک عبدالله در سال ۲۰۰۰ به جبیر دستور دارد که به ریاض بازگردد و برای او در واشنگتن کار کند.

*ملک عبدالله با انتخاب جبیر می‌خواست یک بندر بن سلطان دیگر در آمریکا داشته باشد

یکی از دیپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: ملک عبدالله به خوبی می‌دانست که به افرادی نیاز دارد که آمریکا را درک کند و بشناسد و آخرین چیزی که او می خواست یک بندر بن سلطان دیگر بود.
پس از آنکه شاهزاده " ترکی الفیصل " جانشین " بندر بن سلطان " سفیر بانفوذ عربستان در آمریکا و رئیس دستگاه امنیتی عربستان، پس از ۱۸ ماه از آغاز صدارت به عنوان سفیر عربستان در آمریکا، استعفا کرد، ملک عبدالله جبیر را به عنوان سفیر عربستان در آمریکا تعیین کرد.
در ماههای اخیر، با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و عربستان در خصوص واکنش دو کشور به تحولات خاورمیانه، جبیر موضعی متعادل پیشه کرد و عربستان از عقب‌نشینی آمریکا از حمایت از " حسنی مبارک " رئیس‌جمهور مخلوع مصر ناراحت بود و مردم آمریکا نیز از اینکه عربستان برای سرکوب معترضین به بحرین نیرو فرستاده بود، ناخرسند بود.
زمانیکه جبیر پس از سالها بودن در ریاض به واشنگتن باز گشت، فرد متفاوتی شده بود، ازدواج کرد و پدر سه فرزند شده بود و رویکردی میانه رو اتخاذ کرده بود و یک چیز هم اکنون واضح و آشکار است، دیپلماتهای سعودی و آمریکایی همگی میگویند: هرگونه حمله به جبیر که هماکنون مشاور قابل اعتماد ملک عبدالله است، از نظر مقامات سعودی حمله به پادشاه عربستان است.