نشریه ایندیپندنت در مطلبی به فقیرترین، غمگین‌ترین، بیمارترین و خطرناک‌ترین کشورهای جهان پرداخت. 

 

بر این اساس، موسسه پژوهشی لگاتوم که مقر آن در لندن است دهمین گزارش سالیانه رفاه جهانی خود را منتشر کرد. این موسسه در تحقیقاتی گسترده، کشورهای جهان را براساس رفاه دسته بندی می‌کند. بر حسب عادت، رفاه برابر با پول در نظر گرفته می‌شود؛ اما موسسه لگاتوم فراتر از مسائل مالی به این موضوع نگاه کرده است. 

 

این موسسه با مقایسه 104 متغیر مختلف به لیست رفاه کشورها دست یافته است. این متغیرها از شاخص‌های سنتی مانند سرانه تولید ناخالص داخلی و تعداد افراد شاغل تمام وقت تا مواردی مانند تحمل اجتماعی و کیفیت اینترنت را شامل می‌شود. این متغیرها در 9 زیرشاخه کیفیت اقتصادی، محیط کسب و کار، حکومت، آموزش، بهداشت و سلامت، امنیت و آرامش، آزادی‌های فردی، سرمایه اجتماعی و محیط طبیعت دسته بندی شده‌اند.

 

ایندیپندنت در ادامه به 19 کشور پایینی این گزارش اشاره کرده و می‌نویسد: موسسه لگاتوم با نگاهی به آمارهای قابل دسترس 149 کشور آنها را دسته بندی کرده است. 19 کشور انتهایی این رده‌بندی نماینده کشورهای فقیر، غمگین، بیمار و خطرناک جهان هستند. برخی کشورهای جهان مانند سوریه و کره شمالی به دلیل نبود دسترسی به اطلاعات آنها در این رده‌بندی قرار نگرفته‌اند. 19 کشور انتهای جدول از بهترین رده تا بدترین به این شرح است:

 

19- کومور

 

مجمع الجزایر کوچک کومور در جنوب شرق آفریقا و آبهای اقیانوس هند قرار دارد. این کشور از جنبه امنیتی، شرایط نسبتاً مناسبی دارد و 69امین کشور در میان 149 کشور حاضر در رده‌بندی است. با این وجود، این کشور در شاخص فرعی کارآفرینی در رده 135ام قرار دارد. 

 

18- اتیوپی

 

این کشور آفریقایی در برخی از شاخص‌های فرعی امتیازات مناسبی کسب کرده است. با این وجود، سطح پایین کارآفرینی و فرصت‌های شغلی و نمره پایین این کشور در زمینه آموزش این کشور را جزو 20 کشور با رفاه پایین جهان در رده‌بندی موسسه لگاتوم قرار داده است. 

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+تصاویر

 

17- لیبریا

 

این کشور آفریقایی در سال 2014 با ویروس ابولا درگیر شد که در نهایت جان 5 هزار نفر را در این کشور گرفت. همین عامل لیبریا را در میان 5 کشور پایین رده‌بندی از جنبه بهداشت و سلامت قرار داد. 

 

16- مالی

 

کشور مالی از معیار آزادی‌های فردی و سرمایه‌های اجتماعی در میان 100 کشور بالای رده‌بندی قرار دارد. با این وجود، مالی از جنبه آموزشی جزو 5 کشور پایین جدول است. 

 

15- نیجریه

 

اگر چه ممکن است این کشور آفریقایی جزو قدرت‌های اقتصادی قاره سیاه باشد، با این وجود در تمامی 9 متغیر اصلی نمره پایینی دریافت کرد. پایین‌ترین شاخص نیجریه از منظر موسسه لگاتوم مربوط به امنیت پایین و وجود شبه نظامیان بوکوحرام و شورشیان دلتای نیجر است. 

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

14- لیبی

 

پس از سرنگونی محمد قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی امیدها برای افزایش رفاه در لیبی افزایش یافت؛ اما خلاء قدرت و سال‌ها جنگ کشور را ویران کرد. موسسه لگاتوم از منظر شاخص‌های آزادی فردی، حکومت و کارآفرینی لیبی را در میان 10 کشور پایین رده‌بندی قرار داده است. 

 

13- نیجر

 

مشکل نیجر به مانند نیجریه وجود تروریست‌هایی شبیه به بوکوحرام است. با این وجود، شاخص امنیتی این کشور خوب و در رده 87‌ام قرار دارد. موسسه لگاتوم از جنبه شاخص آموزشی نیجر را جزو 3 کشور پایین رده‌بندی قرار داده است. 

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

12- گینه

 

علارغم آنکه گینه از جنبه شاخص مناسب محیط زیست جزو 60 کشور بالای جدول است، از جنبه شاخص‌های بهداشت و آموزشی امتیاز بسیار پایینی از موسسه لگاتوم کسب کرده است. 

 

11- پاکستان

 

با وجود آنکه این کشور آسیایی نمره مناسبی در شاخص‌های اقتصادی و حکومت دارد، یکی از هفت کشور ناامن جهان است. همچنین براساس بررسی‌های لگاتوم این کشور بدترین محیط طبیعی جهان را دارد.

 

10- بوروندی

 

این کشور کوچک آفریقایی در رده‌بندی سال گذشته در رده پنجم پایین جدول قرار داشت. بهترین شاخص این کشور مربوط به آزادی‌های فردی است که این کشور رتبه 101 را کسب کرد. بوروندی از جنبه شاخص سرمایه‌های اجتماعی در قعر رده‌بندی موسسه لگاتوم قرار دارد. 

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

9- آنگولا

 

این کشور که در جنوب غرب آفریقا قرار دارد، صادر کننده نفت خام است. با این وجود، این کشور در تمامی 9 شاخص اصلی موسسه لگاتوم در میان 20 کشور پایینی رده‌بندی قرار دارد. 

 

8- موریتانی

 

این کشور شمالی قاره سیاه نمره خوبی در شاخص سرمایه‌های اجتماعی کسب کرده است (82‌ام در میان 142 کشور). با این وجود، موریتانی در 6 شاخص دیگر در میان 15 کشور پایین رده‌بندی قرار گرفته است. 

 

7- عراق

 

از آنجا که بخشی از این کشور تحت اشغال تروریست‌های داعش قرار گرفته است، تعجبی ندارد که از جنبه شاخص امنیتی در میان سه کشور پایینی جدول قرار گرفته است. 

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

6- چاد

 

در سال 2014 میلادی تنها جمهوری آفریقای مرکزی رفاه بدتری از کشور چاد داشت. سال گذشته این کشور چهارمین کشور پایین جدول رفاه بود. امسال نیز این کشور رده خود را در این رده‌بندی اندکی بهبود بخشید. 

 

5- جمهوری دموکراتیک کنگو

 

این کشور آفریقایی دومین کشور ناامن جهان در رده‌بندی موسسه لگاتوم است. بهترین شاخص این کشور مربوط به سرمایه‌های اجتماعی است که در رده 131ام جهان قرار گرفته است.

 

4- سودان

 

این کشور آفریقایی در رده بندی سال گذشته رتبه بهتری داشت و در جایگاه 134 جهان قرار گرفته بود. سودان دومین کشور از جنبه کمترین آزادی‌های اجتماعی است. سودان به جز دو شاخص در سایر شاخص‌ها در میان 10 کشور پایینی رده‌بندی قرار دارد. 

 

3- جمهوری آفریقای مرکزی

 

همانطور که از نام این کشور پیداست، جمهوری آفریقای مرکزی در قلب قاره سیاه قرار دارد. این کشور توانست جایگاه سال گذشته خود را از بدترین کشور جهان از جنبه رفاه اندکی بهبود بخشد. جمهوری آفریقای مرکزی به جز یک شاخص، در سایر موارد جزو 10 رده پایینی موسسه لگاتوم قرار دارد. 

 

2- افغانستان

 

با وجود دهه‌ها جنگ و ویرانی‌، تعجبی ندارد که افغانستان در این رده قرار گرفته است. افغانستان بدترین جایگاه را در شاخص‌ آزادی‌ و سومین کشور ضعیف از جنبه حکومت است. این کشور در سال 2015 نیز همین جایگاه را داشت. 

 

1- یمن

 

این کشور (به دلیل ویرانی‌های گسترده بر اثر تجاوز رژیم سعودی) از جنبه شاخص‌های اقتصادی، کارآفرینی، حکومت در رده آخر رده‌بندی موسسه لگاتوم قرار دارد. همچنین این کشور از شاخص سرمایه‌های اجتماعی در جایگاه دوم بدترین کشورها قرار دارد.
 
در سوی دیگر، وبسایت فایننشال ریوو در مطلبی به مرفه‌ترین کشورهای جهان از منظر موسسه لگاتوم پرداخت که کشور نیوزیلند توانست در مجموع 9 شاخص مورد بررسی در رده‌بندی نخست قرار بگیرد. 

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

همچنین کشورهای نروژ، فنلاند، سوئیس، کانادا، استرالیا، هلند، سوئد، دانمارک و انگلیس دیگر رده‌های بعدی مرفه‌ترین کشورهای جهان از منظر موسسه لگاتوم را به خود اختصاص دادند. 

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر

 

موسسه لگاتوم: 10 کشور فقیر و مرفه جهان کدامند؟+ تصاویر