روحانی از سخنان آیت الله خمینی وام گرفت اما با وی هماهنگ نبود!

 شبکه بی بی سی فارسی، وابسته به دولت انگلیس، در گزارشی با عنوان "انتقادهای رئیس جمهوری ایران در نمایشگاه مطبوعات" به تحلیل سخنان روز گذشته آقای روحانی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها پرداخت.

 

بی بی سی با اشاره به انتقادات تندوتیز روحانی در این مراسم گفت: «چه جایی بهتر از نمایشگاه مطبوعات که در آن رئیس جمهور ایران به حکومتی که خود فرد دوم آن است به خاطر ندادن آزادی نهیب بزند. روحانی می‌خواهد بگوید امنیت بهانه شده تا قلم‌ها در ایران شکسته و دهان‌ها بسته شود.»

 

بی بی سی افزود: «روحانی می‌خواهد به حکومت‌مداران ایران بگوید از ناامنی نترسید، آزادی بدهید تا امنیت به‌دست آورید. ولی وقتی خواست توضیح بدهد که چرا ایران امینت دارد، نتوانست جایی برای آزادی قائل شود و گفت بی‌تردید آنچه در کشور ما امنیت را آفریده، بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی ‏است.‏ تعریفی که روحانی از امنیت در کشورش داد، با آنچه که دیگر رهبران حکومت گفته‌اند متفاوت بود. روحانی نه نامی از امریکا برد، نه نامی از اسرائیل و عربستان. او خطر امنیتی ایران را تروریسم افراطیون دانست و از این نقطه‌نظر کوشید سیاست‌های دولتش در مورد اقلیت‌ها را به رخ بکشد و بگوید: اگر نظام جمهوری اسلامی ایران به اقلیت‌ها احترام نمی‌گذاشت ... داعش و القاعده ‏در اینجا هم راه داشت.»

 

شبکه دولتی انگلیس در ادامه گفت: «روحانی در حالی می‌گوید "اگر نظام اسلامی ما جایگاه اهل سنت را در کشور محترم نمی‌شمرد، داعش در اینجا هم راه داشت" که وزیر اطلاعات همین دولت، اخیرا در دو نوبت خبر داد که نقشه‌های تروریستی افراطیون سنی نزدیک به داعش و القاعده توسط مأموران امنیتی ایران کشف و خنثی شد.»

 

بی بی سی ادامه داد: «انتقاد رئیس‌جمهور از نبود آزادی در ایران، داستانی تکراری است که شاید به درون دوگانگی‌های خود حکومت  بازگردد. حکومتی که حسن روحانی خود را دنباله‌رو بنیان‌گذارش می‌داند. روحانی با وام گرفتن از سخنان آیت الله خمینی تلاش کرد از ایده بحث و تبادل نظر دفاع کند؛ هرچند سخنرانی او در سال 1395 چندان با سخنرانی آیت الله خمینی در سال 1358 هماهنگ نیست که گفته بود: این‌ها آزاد باشند و بیایند هرچه دلشان می‌خواهد بگویند و هرکاری که خواستد بکنند ولو به ضد قرآن و ضد جمهوری‌اسلامی باشد...»