مراجعه روزانه ۸هزار نفر به یک مجموعه میوه و تره بار

عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران چند ماه پیش در نشست خبری خود، با بیان اینکه ۲۰۰ بازار و میدان برای ارائه خدمات در حوزه میوه وتره بار و محصولات کشاورزی و پروتئینی در سطح شهر تهران فعال هستند، گفت: هر سال باید ۱۰ تا ۱۴ بازار ایجاد کنیم و ۱۰ بازار قدیمی که ساختار ناایمنی دارند تخریب و نوسازی شود این در حالی است که خوابگاه کارگران را نیز باید تأمین کنیم.

در همان نشست، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران از آغاز فعالیت ۲۰۰ غرفه دست‌چین در میادین میوه و تره بار خبر داد و گفت: قیمت محصولات در میادین و بازارها حداقل ۴۰ درصد از قیمت‌های شهر پایین‌تر خواهد بود.

بعد از این نشست، طرح دست چین میوه وسبزیجات غیربرگی از اوایل اسفندماه سال ٩٤ به صورت پایلوت شروع شد و از مردادماه امسال به طور رسمی در دستور کار میادین میوه و تره بار سطح شهر قرار گرفت. بر مبنای این طرح قرار شد در برخی از غرف میادین، میوه و تره بار به صورت دست چین عرضه شود.

اعتراضات اولیه به اجرای طرح دستچین

 بر اساس قانون مصوب سال ۵۹ تحت عنوان تاسیس سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی آمده است که سازمان میادین باید وابسته به شهرداری تاسیس شود و شهرداری باید واسط بین تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد و دست دیگر واسطه‌ها را قطع کند. از سوی دیگر یکی از انتقادات شهروندان به خرید میوه و اقلام پروتئینی از میادین میوه و تره بار، نبود امکان انتخاب توسط آن هاست. گروهی از منتقدان این طرح، عنوان می کردند دست چین میوه باعث می شود قیمت ها افزایش یابد و از تعداد مشتری ها کاسته شود که این امر برخلاف هدف و کارکرد تاسیس میادین میوه و تره بار است.

اجرای این طرح در ابتدا حتی با مخالفت برخی غرفه داران همراه شد. محمد حقانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به طرحی که براساس آن به مشتریان اجازه داده می‌شود وقتی به غرفه‌ها مراجعه می‌کنند خودشان نسبت به انتخاب و دست‌چین میوه اقدام کنند، گفت: این مساله ممکن است باعث رکود در فروش و خرید نکردن میوه‌های درجه دو و سه توسط مشتری شود. درحال حاضر صاحبان غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار  به این مساله اعتراض دارند که ممکن است موجب ضرر و زیان برای آن ها شود.

حقانی تاکید کرد: در شرایط فعلی اگر میوه به صورت دست‌چین توسط خریداران انتخاب شود؛ موجب افزایش قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار خواهد شد.  

عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه طرحی که سازمان میادین دارد بیشتر در جهت ایجاد احساس رضایت در مشتریان است و اینکه آنها آرامش بیشتری در انتخاب میوه داشته باشند، گفت: در اعتراض به اجرای این طرح تعداد زیادی از غرفه داران در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، میدان مادر، میدان جهاد و منطقه ۱۹ جمع شدند و به این مساله اعتراض کردند.

حقانی همچنین تاکید کرد: به دلیل اشکال در نوع مدیریت شهرداری و سازمان میادین میوه و تره‌بار، هنوز دست واسطه‌ها از بازار میوه حذف نشده است. به‌جای اینکه میوه از مبادی تولید مستقیما در غرفه‌های سازمان میادین به مردم عرضه شود؛ با چندین چرخش در دست واسطه‌ها؛ به قیمت بسیار گرانتر به دست مشتری می‌رسد.

کاهش چشمگیر انتقادات در طرح دستچین/افزایش غرفه ها به عدد ۵۰۰

میثم شکرچیان قائم مقام سازمان میوه و تره بار در پاسخ به انتقادات برخی غرفه داران گفت: از اواخر سال گذشته، عرضه میوه وتره بار به صورت دست چین در برخی غرفه های میادین وبازارهای میوه وتره بار آغاز و از ابتدای مردادماه این طرح در تمامی مراکز خدماتی سازمان به تعدادحدود ۵۰۰ غرفه به اجرا در آمده است.

قائم مقام سازمان مدیریت میادین میوه وتره بار با اعلام این که در آغاز طرح فروشندگان ابراز نگرانی داشتند، افزود: در حال حاضر با استقبال شهروندان از این طرح و افزایش تعداد خرید روزانه، فروشندگان نیز اعلام رضایت می کنند و همانگونه که ملاحظه می شود خرید از غرفه های دست چین بسیار بیشتر از غرفه های عادی است.

شکرچیان با بیان شاخص های نارضایتی مردم در شهرداری تهران گفت: نارضایتی و اعتراض مردم از طریق سامانه  ١٨٨٨ در قالب تحمیل بار اضافه، برخورد نامناسب وعرضه محصول با کیفیت پایین توسط فروشنده های میادین وبازارهای میوه وتره بار به ثبت رسیده بود اما خوشبختانه پس از اجرای طرح دست چین شکایات شهروندان کاهش بسیار چشمگیری داشته است و این بیانگر موفقیت ما در اجرای این طرح و رضایت شهروندان است.

وی آمارهای ثبت شده را حاکی از رضایت بیش از ۷۳ درصدی مراجعه کنندگان از اجرای طرح دستچین دانست وخاطر نشان کرد: آمار شکایت بابت عرضه بیش از حد میوه، رفتار کارگران و نیز تحمیل بار اضافه تقریبا به صفر رسیده است.

 شکرچیان عرضه سبزی بدون ریشه و گل ولای را خدمت بزرگی به مصرف کنندگان دانست واجرای آن را در درازمدت به نفع چرخه تولید خواند.

دست واسطه ها کوتاه تر شده است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره واسطه ها و وعده کاهش حداکثری آن ها در عرصه تولید تا مصرف گفت: در این زمینه برپایی جایگاه های تک محصولی یکی از طرح های خوب سازمان مدیریت میادین است؛ از این طریق دست واسطه های غیر ضروری کوتاه می شود و تولید کنندگان به طور مستقیم محصولات خود را برای فروش به این جایگاه ها ارائه می دهند.

قائم مقام سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با اشاره به سیاست های سازمان از ابتدای تاسیس تاکنون اظهار داشت: سازمان مدیریت میادین در روند بهبود فروش طی ۳۵ سال اخیر طرح هایی را برای ارائه خدمات مطلوب تر و کاهش فاصله میان تولیدکننده و مصرف کننده، به اجرا درآورد و اجرای  اولویت های چهارگانه از جمله خدماتی ترین و کارآمدترین اقدامات سازمان بوده است.

مراجعه روزانه ۸هزار نفر به یک مجموعه میوه و تره بار

شهرام فقیهی مدیر مجموعه میدان میوه و تره بار شهید غیبی نیز با بیان این که میدان شهید غیبی واقع در منطقه ٢٠، یکی از مناطق کم برخوردار است، افزود: در مجموع روزانه به طور متوسط بیش از ۸ هزار نفر مراجعه کننده از این مرکز خرید می کنند و حدود ٣٥ تا ٤٠ تن محصول در این مراکز عرضه می شود.

وی گفت: افزایش قیمت در نوع میوه های ارائه شده این طرح نه تنها به ضرر شهروندان نیست بلکه به حتم به سود شهروندان خواهد بود چرا که به جای تحمیل بار اضافی تنها بار درخواستی خود را خرید خواهند کرد.