استقبال توتال از امضای توافق با ایران

 رئیس شرکت نفت و گاز توتال فرانسه اعلام کرد خوشحال است که اولین شرکت نفت غربی است که با ایران به توافق رسیده است.  

پاتریک پویان رئیس شرکت توتال در حاشیه نشستی درباره نفت در ابوظبی گفت:« گفتگوها ادامه دارد و باید ببینیم می توانیم در چند روز آینده این توافق را امضا کنیم.» 

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزش این توافق احتمالی که در گزارشها شش میلیارد دلار اعلام شده است گفت:« توسعه یکی از فازهای (میدان گازی) پارس جنوبی به دو میلیارد دلار نزدیکتر است تا شش میلیارد دلار.»  

پایگاه اینترنتی وزارت نفت ایران روز دوشنبه اعلام کرده بود توتال و شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) قراردادی جدید را روز سه شنبه با شرکت ملی نفت ایران در خصوص فاز دوم میدان پارس جنوبی امضا خواهند کرد.  

توتال سابقه مشارکت در پارس جنوبی، یکی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را که در وسط آبهای خلیج (فارس) قرار دارد داشته است. در سال 1997 مقامات ایرانی توسعه فازهای دوم و سوم این میدان را با کمک توتال آغاز کرده بودند. 

پویان به «سی ان ان مانی CNN Money» گفت: «برخی فازهای پارس جنوبی را در گذشته توسعه داده و در سال 2010 پیش از تحریمها (با اشاره به تحریمهایی که به علت برنامه هسته ای ایران بر ضد این کشور اعمال شده بود) به صورت مستقیم به آغاز این طرح نزدیک شده بودیم.»   

وی افزود: «طبیعی است که مذاکراتی را با ایران در این خصوص انجام دهیم، برای همین از ما خواستند ببینیم می توانیم توافقی امضا کنیم که به نفع همه طرفها باشد یا نه.»