واکنش های غیر منطقی بازار سرمایه به انتخابات آمریکا

 مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه گفت: فعالان بازار سرمایه، بر این باورند که با پیروزی هر یک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا تاثیراتی بر اقتصاد کلان چه مثبت و منفی ایجاد خواهد شد و تا حدودی بازار های جهانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

 

**واکنش های غیر منطقی بازار سرمایه به انتخابات آمریکا

 

فراز افسری کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار بورس تهران تا حدودی انتظار نتایج بدست آمده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می کشد.

 

 

وی عنوان کرد: با توجه به نفوذ هیات حاکمه آمریکا بر سیاست های کلی این کشور و رجوع به رفتار روسای جمهوری پیشین در قبال ایران و جهت گیری جناحی آن ها می تواند تحلیلگران را در پیش بینی رفتار رییس جمهور آینده یاری دهد.

 

افسری اظهار کرد: هیلاری کلینتون با توجه به وابستگی حزبی خود صحبت از پایبندی به اصل برجام می کند، اما مسلما رفتارهای ضد ایرانی وی در دوران تصدی منصب وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد که نباید درباره وی دچار توهم شد و در صورت انتخاب وی، احتمال افزایش همکاری بانک های خارجی با نظام بانکی ایران تغییر چندانی نخواهد کرد.

 

وی ادامه داد: احتمالا تاثیر واسطه گری کشور های عربی حاشیه خلیج فارس در روابطشان با آمریکا افزایش خواهد یافت و در صورت لزوم می تواند در مسایل مورد اختلاف اقتصادی، اجماع کارآمدی بر ضد ایران تشکیل شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر هر چند مواضع انتقامی ترامپ در قبال برجام باعث بروز نگرانی هایی شده است اما مسلماً در لغو این قرارداد راه پر پیچ و خمی را در پیش خواهد داشت.

 

وی بیان داشت:در صورت پیروزی ترامپ، ریسک سرمایه گذاری خارجی ایران به مراتب افزایش می یابد و ارتباط سیستم بانکی ایران با بانک های خارجی دشوار تر از حالت کنونی خواهد شد اما از سوی دیگر با توجه به فقدان محبوبیت ترامپ در میان هم حزبی های خود، شرکای اروپایی و هم پیمانان عرب و حوزه شرق آسیا، احتمالا وی نتواند توفیقی در تشکیل یک اجماع بین المللی علیه ایران پیدا کند و به همین دلیل فرصت عمل به بخش عمده ای از تهدیداتش را نمی یابد.