به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری المنار، کسانی که پیگیر مسائل منطقهای هستند، به خوبی به یاد میآوردند، در برههای از زمان روابط ریاض-دمشق به شدت متشنج بود، اما یکباره و در کمال تعجب این یخهای سرد ذوب شده و روابط دو طرف به گرمی میگراید، موضوعی که تعجب بسیاری از کارشناسان مسائل بین الملل را برانگیخته بود.

ترور عماد مغنیه سه سال پس از ترور رفیق حریری
در ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۸ یا به عبارت گویاتر سه سال بعد از ترور " رفیق حریری "، نخست‌وزیر فقید لبنان " عماد مغنیه "، ‌ از فرمانده‌هان نظامی برجسته حزب الله ترور می‌شود تا منطقه با بحران دیگری مواجه شود. این درحالی است که صاحبنظران باور داشتند، ‌ این ترور بی‌شک بر روابط دمشق و حزب الله تاثیر خواهد گذاشت.

تحقیقاتی که نتایج خطیری به دنبال خود داشت
چند روز پس از ترور مغنیه رسانه‌های عربی اعلام کردند، تحقیقات انجام شده در قضیه ترور مغنیه حقایقی را برملا می‌کند که انتشار هریک از آنها نه زلزله‌ که فاجعه‌ای بزرگ در منطقه به دنبال خواهد داشت، این تحقیقات برملا می‌کردند که برخی از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی منطقه، از جمله دستگاه‌های اطلاعاتی برخی از رژیم‌های عربی در این ترور دخیل بودند و درحالی‌که همه در انتظار برملا شدن این حقایق بودند، خبری از هیچ‌یک از آنها نشد.

تماس غرب با سوریه
واقعیت امر این بود که پس از بیان این اظهارات توسط مقامات سوری کشورهای غربی تکاپوی دیپلماتیک گسترده‌ای را آغاز کردند تا دمشق را راضی به عدم انتشار نتایج تحقیقات ترور شهید مغنیه کند و متقابلا کاخ سفید و هم‌پیمانان غربی و منطقه‌ایش قول دادند از فشار بر دمشق جهت متهم کردن آن به دست داشتن در ترور رفیق حریری دست بردارند، ‌ هنوز دمشق با طرف‌های ذیربط در این قضیه به توافق نرسیده بود که آمریکا یک جانبه از اتهامات دست برداشت و گویی اصلا چنین اتهاماتی از ابتدا به دمشق وارد نشده‌ بودند.

کاخ سفید پی‌برده بود که برملا شدن نتایج بدست آمده توسط سوریه نه تنها خشم حزب الله و به دنبال آن انتقام رهبران حزب را برمی‌انگیزد که پیروزی بزرگی برای نظام سوریه رقم می‌زند.

بندر بن سلطان با چهره‌ای ناشناس در فرودگاه بازداشت می‌شود
غرب در اندیشه خروج از این بحران بود که حادثه دیگری روی می‌دهد تا کاخ سفید و ریاض را وارد تنگنای واقعی کند. " بندر بن سلطان "، رئیس شورای امنیت ملی عربستان و سفیر سابق این کشور در واشنگتن در فرودگاه دمشق توسط ماموران امنیتی فرودگاه دمشق بازداشت می‌شود.

ماجرا از چه قرار بود؟
در واقع درحالی‌که غرب در حال راضی کردن دمشق به عدم برملا کردن نتایج تحقیقات خود درباره ترور عماد مغنیه بود، چند نفر وارد فرودگاه دمشق می‌شوند که توجه نیروی‌ امنیتی فرودگاه را به خود جلب می‌کنند و هنگامی‌که یکی از آنها برای بازجویی به دفتر فرودگاه برده می‌شود، ‌ با کمال تعجب مسئول امنیتی فرودگاه دمشق ملاحظه می‌کند که وی شخصی به جز بندر بن سلطان نیست که به شکل ناشناس وارد فرودگاه شده و نشانه‌های پریشان حالی و اضطراب آشکارا در چهره‌اش مشاهده می‌شود.

از بررسی مدارک شاهزاده و همراهانش مشخص می‌شود که تمام آنها جعلی است، ‌ به همین دلیل دستور بازداشت فوری آنها صادر و موضوع سریعا به مقامات بالای سوریه اطلاع داده می‌شود.

اقامت اجباری در دمشق
بندر بن سلطان در دمشق تحت اقامت اجباری قرار می‌گیرد و دولت سوریه بر عدم درز موضوع به رسانه‌ها تاکید و سپس در تماسی ریاض را از موضوع مطلع می‌کند تا به این ترتیب ریاض برای اولین‌بار در بحران سیاسی و دیپلماتیکی قرار گیرد که نداند با آن چگونه تعامل کند، درحالی که روابط دو کشور نیز به شدت متشنج بود و گفته شده بود که آل‌سعود برای سرنگونی بشار اسد تلاش می‌کند.

اعترافات خطرناک شاهزاده سعودی
شاهزاده و همراهانش مورد بازجویی قرار می‌گیرد و نتایج تحقیق پرده از حقایق جدیدی برمی‌دارد که درز آن به رسانه‌ها می‌توانست فاجعه در منطقه را به دنبال داشته باشد. اعترافات بندر بن سلطان ضبط می‌شود تا امکان رد آنها وجو نداشته باشد. اعترافات بندر از توطئه آمریکا و عربستان علیه لبنان و دادگاه بین المللی و ترور حریری پرده برمی‌داشت.

عربستان در تنگنا می‌افتد
" سعود الفیصل " برای رایزنی با سوریه مخفیانه راهی دمشق شود و با بشار اسد دیدار می‌کند. در این دیدار سعود الفیصل از بشار اسد درخواست می‌کند، ‌این قضیه مسکوت بماند، اگرچه می‌دانست درز هریک از این اعترافات به رسانه‌های ضرباتی بزرگ به وجه ریاض خواهد زد.

دستور تغییر موضع رسانه‌های سعودی
سعود الفیصل به ریاض باز می‌گردد و موضوع را به اطلاع مقامات سعودی می‌رساند، دستور تغییر موضوع به رسانه‌های سعودی فورا داده می‌شود تا لحن تند آنها به سوریه تغییر کند و برعکس بر نقش دمشق در دستیابی طرف‌های لبنانی به راه‌حلی برای تشکیل دولت ملی تاکید شود.

اطلاع موضوع به کاخ سفید و مبارک
پس از آن کاخ سفید و قاهره نیز از قضیه خبردار می‌شوند تا استراتژی جدیدی در برخورد با دمشق و حزب الله و بیروت اتخاذ کنند، همچنین از رهبران ۱۴ مارس نیز خواسته می‌شود، ‌لحن تند خود مقابل دمشق را تغییر دهند و سخن از دادگاه بین المللی به میان نیآورند تا همه چیز به مرور زمان بوته فراموشی سپرده شود.

اعترافات بندر بن سلطان
بندر بن سلطان در اعترافات خود می‌گوید که چگونه آمریکا سازمان ملل متحد را به آلت اجرای طرح معروف خاورمیانه بزرگ خود تبدیل کرده بود و رفیق حریری با عدم اجرای خواسته‌های مورد نظر آمریکا که در عدم گسترش روابط خود با سید حسن نصر الله و عدم موافقت با احداثپایگاهی هوایی در شمال لبنان و عدم همراهی سیا در ترور دبیرکل حزب الله نمود پیدا می‌کرد، ‌ زمینه ترور خود را موجب شد.

* سیا و موساد وارد عمل می‌شوند تا طرح ترور ریخته شود
به همین منظور برنامه ترور حریری ریخته می‌شود، ‌ سیا با کمک موساد طرح ترور را در منطقه سن جرج و هتل ونیز اینترکونتیننتال و ساختمان‌های مجاور پایه‌ریزی و ساعت و تاریخ و مکان تمام دیدارها و ملاقات‌های روزانه حریری را جمع‌آوری می‌کند و مقر سازمان ملل متحد در بیروت برای تحت نظر قراردادن حریری مشخص می‌شود.

* به خدمت گرفتن مزدوران محلی
سیا در این میان از نیروهای محلی و بومی نیز کمک ‌می‌گیرد و ارتش منحل جنوب لبنان که اکثر نیروهای آن در اسرائیل اموزش دیده بودند، وارد عمل می‌شوند، اما به دلیل ناتوانی تصمیم گرفته می‌شود، مزدوران دیگری به خدمت درآیند که برسر گروهی به نام " جند الشام " توافق نظر حاصل می‌شود، این گروه در صیدا، جنوب لبنان فعالیت می‌کرد، عملیات انتحاری باید توسط عوامل آنها به اجرا گذاشته می‌شد.

* نشست مشترک ریاض
در همین راستا عوامل سیا در سفارت آمریکا در ریاض با سفارت استرالیا و نیروهای امنیتی عربستان تماس می‌گیرند تا با گروه العتیبی و الغامدی در مکه تماس گرفته شود تا در نشست مشترکی حضور یافته و طرح کلی ترور بدون مشخص کردن زمان و مکان دقیق ترور در این نشست ریخته می‌شود.

تصمیم گرفته می‌شود، گروه هفت نفره‌ای متشکل از گروه العتیبی و جند الشام و تندروهای لبنانی – استرالیایی ۴ هفته قبل از ترور حریری در آپارتمانی در یکی از مناطق بیروت مستقر شوند، یک لبنانی و یک فلسطینی نیز در منطقه دیگری در بیروت اقامت می‌کنند. هماهنگی میان این دو گروه توسط شیخ جوزو صورت می‌گرفت.

* خودروی ترور حریری بمبگذاری می‌شود
در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۴ ماشینی که می‌باسیت برای ترور حریری استفاده شود، از کارخانه میتسوبیشی به سرقت می‌رود و از ژاپن به امارات و از آنجا به لبنان منتقل می‌شود، ‌سپس تحویل عوامل سیا می‌شود تا مواد منفجره در آن جاسازی شوند و سپس ماشین به موساد تحویل داده می‌شود تا موقتا نزد آنها باشد.
پس از آن در سه نوبت مواد منفجره که در واقع تی‌ان‌تی آمیخته به فسفر با قدرت تخریبی یک تن بود، توسط عناصر موساد در لبنان و با نظارت مستقیم مائیر داگان، رئیس وقت سازمان اطلاعات و جاوسوسی اسرائیل در مناطقی که تحت سیره حزب الله نبودند، وارد لبنان شد.

* دستور مراجعه به سفارت آمریکا در بیروت
هفده روز پیش از ترور به حریری اطلاع داده شد که قبل از سفر به آمریکا جهت انجام هماهنگی‌هایی لازم به سفارت آمریکا مراجعه کرده و با سفیر آمریکا در بیروت دیدار کند.

* دیدار حریری با فلتمن و نصب دستگاه شنود در تلفن همراه حریری
سیزده روز پیش از ترور حریری، فلتمن با حریری در سفارتخانه دیدار می‌کند و پیش از ورود به داخل سفارت تلفن همراه وی به دلایل امنیتی از وی گرفته می‌شود و طی یک ساعت دیدار حریری با فلتمن داخل تلفن همراه حریری دوربین مخفی جا سازی می‌شود تا تمام تحرکات وی را انتقال دهد و به این ترتیب تمام تحرکات و تماس‌های حریری زیر نظر گرفته شد.

* دیگر موارد مذکور در اعترافات بن سلطان
بندر بن سلطان در اعترافات خود به موارد بسیار دیگری درباره ترور رفیق حریری و عاملان آن و سرویس‌ها و سازمان‌های دخیل در این حادثه و توافق‌های امنیتی سرویس اطلاعاتی و امنیتی عربی با سیا و تلاش برای براندازی نظام اسد و دستیابی به توافق با معارضان سوری و فراتر از آن تجیهز معارضان سوری به انواع سلاح‌ها و ایجاد اشوب و بلوا و فتنه و کشتن غیرنظامیان سوری و کمک مالی و تسلیحاتی آمریکایی‌ها و برخی از سرویس‌های امنیتی به معارضان نیز اشاره کرد.

* تقاضای بندر بن سلطان در برابر اعترافات
بندر بن سلطان در قبال این اعترافات از دمشق خواست، از قضیه بازداشت وی سخنی به میان نیاورد و ریاض نیز در مقابل متعهد می‌شد، انگشت اتهام از دمشق برداشته و عرصه لبنان به اسد داده شود تا سوریه هرگونه صلاح بداند با آن تعامل کند و زمینه را بر‌ای تشکیل دولت وحدت ملی لبنان با شرایط مورد نظر حزب الله فراهم کند.

* اثبات مدعا
برای اثبات این مدعا کافی است به آزادی چهار افسر لبنانی با شرایط مورد نظر حزب الله و تشکیل دولت لبنان به ریاست سعد حریری آن هم بنا به خواست حزب الله و عدم گرفتن سلاح از حزب و بازگشت جنبلاط به دامان سوریه پس از عذرخواهی شرم آور و دیدار سعد حریری از سوریه بنا به خواست دمشق و عدم سخن مجدد به میان آمدن از دادگاه بین المللی و اعزام سفیر امریکا به دمشق اشاره کرد.

* سفر پادشاه عربستان به سوریه و برقراری روابط مجدد
اما به ادامه ماجرا بازگردیم؛ امیر فیصل پس از دیدار با اسد به کشور خود بازمی‌گردد تا پس از وی بندر بن سلطان هم به ریاض برگردد، چند هفته نگذشت که پادشاه عربستان در سفری دو روزه و رسمی به دمشق می‌رود و درپی آن دولت لبنان تشکیل شده و روابط سوریه و لبنان به حالت عادی بازمی‌گردد.

* اسرائیل و فرار از شکستی دیگر
شایدد بتوان گفت، این موضوع تاحدی به زیان اسرائیل هم تمام نشد، چون آمریکا به تلآویو توصیه کرد که از لحن تند خود نسبت به حزب الله و تهدید آن به جنگ بکاهد و از آنجا که اسرائیل طعم تلخ شکست از حزب الله را کشیده بود و هیچگاه نمی خواست بار دیگر عظمت و شکوه ارتش شکستناپذیرش توسط حزب الله در هم شکسته شود، بنابراین این توصیه آمریکا را با جان دل پذیرا شد.