پرونده هتل آرینا به کجا رسید؟

فرج‌الله خانمحمدی درباره آخرین وضعیت تخریب هتل آرینا، گفت: با آنکه این هتل از جهت خبری به موضوع ملی تبدیل شده اما حوزه استحفاظی آن در شهرستان شمیرانات است. 

وی افزود: شرایط نسبت به قبل تفاوتی نکرده و از نظر ما تخلف هتل آرینا محرز است. 

فرماندار شمیرانات اظهار داشت: رأی تخریب هتل آرینا توسط کمیسیون ماده 99 صادر شده و ما از ادامه کار آن جلوگیری کردیم البته تخلفاتی هم اخیراً از سوی این هتل صورت گرفته که در راستای توسعه متراژ و ارتفاع نبوده است.

وی با بیان اینکه اخیراً‌ هم برای تخلف جدید دستور قضایی صادر شده و جلوی ساخت‌وساز آن را گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: برای تعیین تکلیف تخریب تخلف ارتفاع هتل آرینا منتظر نظر دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قضایی هستیم. 

خانمحمدی تصریح کرد: اخیراً مذاکراتی با شعبه رسیدگی کننده به پرونده هتل آرینا در دیوان عدالت اداری داشته‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک رأی دیوان صادر شود که البته تصمیم آن هر چه باشد برای ما لازم‌الاجراست. 

فرماندار شمیرانات در خصوص تعداد افغانستانی‌های مجاز و غیرمجاز ساکن در این شهرستان، افزود: آمار دقیقی از تعداد آنها نداریم چرا که آمارمان سیال است که دلیل آن تنیدگی بیش از حد با تهران می‌باشد و معتقدیم که این دو منطقه جغرافیایی باید نگاه مشترکی در خصوص این اتباع داشته باشند. 

وی افزود: تصمیم‌گیری در خصوص وجود و یا عدم وجود افغانستانی‌های غیرمجاز در شهرستان شمیرانات بسیار مهم و البته موضوعی استانی است که باید برای این امر نسخه‌ای مشترک از سوی تهران و شمیرانات پیچیده شد.

خانمحمدی، گفت: شناسایی تعداد افغانستانی‌های غیرمجاز در شمیرانات صورت گرفته و منابع لازم هم برای برخورد با آن وجود دارد اما آمادگی داریم که هر تصمیمی برای جمع‌آوری اتباع غیرمجاز در این شهرستان وجود داشته باشد سریعاً آن را اجرایی کنیم.

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه جمع‌آوری افغانستانی‌های غیرمجاز در برخی بخش‌ها در این شهرستان نظیر رودبار و قطران بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد، گفت: مدیریت در این مناطق سخت‌تر است اما این افراد پس از جمع‌آوری مجدداً به مناطق خود بازگشته‌اند.

وی تصریح کرد: باید بر اساس تصمیمات واحد و همچنین رعایت استانداردهای قانونی احکام صادره در این خصوص را اجرایی کنیم.

خانمحمدی اظهار داشت: شمیرانات به لحاظ وضعیت گردشگری می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های متناسب با این حوزه داشته باشد و امیدواریم که مسئولان امر در این خصوص پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده باشند.

فرماندار شمیرانات گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شهرستان شمیرانات نگاه ویژه‌ای داشته باشد می‌توان طرح جامع گردشگری را در این منطقه طراحی و اجرا کرد.

وی افزود: می‌توان برای ظرفیت 560 هزار نفری شهرستان شمیرانات نسخه ویژه گردشگری پیچید چرا که برخی روزها تعداد گردشگران این منطقه به 3 تا 4 میلیون نفر می‌رسد. 

خانمحمدی با اشاره به ظرفیت محصولات باغی در شهرستان شمیرانات، اظهار داشت: شمیرانات یکی از قطب‌های محصولات باغی در کشور و در استان تهران است.

فرماندار شمیرانات افزود: شمیرانات رتبه یک و دو در زمینه تولید گیلاس، سیب، آلو و گردو در کشور و استان تهران داراست و این ظرفیت برای توسعه محصولات باغی در این منطقه به خوبی وجود دارد و نباید باغات این منطقه به راحتی تخریب شده و ساخت‌وساز اماکن مسکونی در آن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: لازم است که تمهیدات ویژه‌ای در راستای حمایت از باغداران شهرستان شمیرانات از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد. لذا باید از ساخت‌وساز ویلاها برای سکونت افراد خوش‌نشین جلوگیری کرد. 

خانمحمدی خاطرنشان کرد: سیاست انقباضی که از سوی شورای عالی امنیت ملی در سال 1381 برای ممانعت از ساخت‌وساز و توسعه آن در شهرستان شمیرانات وجود دارد. به همین دلیل ما انتظار داریم که هر چه زودتر پروژه فاضلاب این منطقه تعیین تکلیف شده و مردم بومی بتوانند در املاک مجاز خود به ساخت‌وساز مجاز بپردازند لذا اصرار داریم که مردم منطقه شمیرانات در این سرزمین باقی مانده و از مهاجرت معکوس پیشگیری شود.

فرماندار شمیرانات با بیان اینکه باید به گفتمان مردمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، افزود: به همین دلیل سلسله نشست‌های هم‌اندیشی به صورت هفتگی و روزانه در بخش‌ها، روستاها و مناطق مختلف شهرستان شمیرانات برگزار می‌شود که می‌کوشیم در این نشست‌ها به صورت مستقیم در مساجد و مراکز عمومی دغدغه‌های مردم را شنیده و دستورات لازم را برای رفع مشکلات و تنگناها صادر کنیم.

وی تصریح کرد: در 3 سال اخیر بالغ بر 440 هکتار از حقوق بیت‌المال در خصوص رفع تصرفات از متخلفین پس گرفته شده که نزدیک به 9 هزار میلیارد تومان برآورد مالی این زمینه‌ها بوده است ضمن اینکه 2400 پرونده ساختمانی هم تاکنون تعیین تکلیف شده است.

خانمحمدی با بیان اینکه هم اکنون تعدی به اراضی دولتی و ملی در شهرستان شمیرانات به صفر رسیده و تخلفات ساخت‌وساز نیز در این شهرستان 80 درصد کاهش داشته است، افزود: باید به شهرستان شمیرانات به عنوان ریه و شُش تنفسی پایتخت نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.