میوه ای که نیاز به آبیاری ندارد

 خربزه نارس یا به زبان محلی پشمک را میتوان یک میوه محبوب در نزد مردم  استان سیستان و بلوچستان دانست که امروزه در فصل خاصی از سال در مزارع کشاورزی شمال استان کشت ، و وارد بازار مصرف میشود.

عمدتا نام پشمک برای افراد غیر بومی سیستان یک خوراکی شیرین که با شکر و دیگر مواد خوراکی تهیه میشود است اما این میوه جالب که نام دیگر آن خیارک نامیده میشود از اوایل مهر ماه کشت و در اواخر شهرویر ماه برداشت می شود.

اما شرایط زیس محیطی سیستان امروزه کاشت این محصول را به شکل دیگری به خود اختصاص داده، کشاورزان با کشت در بستر خشک دریاچه هامون در فصلی جدا از زمان مقرر این محصول را کشت و  عرضه میکنند.

شکل ظاهری این میوه همانند خربزه است، که میتوان آن را به روش های مختلف مصرف کرد،برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به قندی که در خربزه وجود دارد مصرف پشمک به مراتب بهتر از مصرف خربزه است و خوردن آن را به بیمارانی که از قند بالایی برخوردار هستند توصیه میکنند.

 

پشمک آبیاری نمی شود

حبیب رستمی مدیر جهادکشاورزی شهرستان هیرمند در گفتگو با ندای هیرمند بیان داشت: کشت پشمک  از اواخر مردادماه آغاز میگردد و برداشت آن از اوخر شهریور ماه آغاز و تا آخر فصل سرما ادامه دارد.

وی افزود : در سال جاری 250 هکتار از اراضی شهرستان به کشت پشمک اختصاص یافته است که به طور کل  تا کنون بیش از  هزار و دویست هزار تن پشمک از این سطح برداشت و روانه بازرهای مصرفی شده است.

رستمی خاطر نشان کرد: کشت این محصول نیاز به خاکروبی و آبیاری سنگینی نداردو فقط به روش گود برداری با فواصل منظم و به صورت کپه ای کشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی هیرمند تصریح کرد: در تولید این محصول از ابتدای کاشت تا پایان فصل برداشت هیچگونه آبیاری صورت نمیگیرد و بوته فقط از رطوبت ذخیره شده در خاک استفاده میکند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه این محصول نیازی به کود و سم پاشی در مزارع ندارد از کیفیت بالا و سالمی برخوردار است اما به لحاظ قند موجود محصول رسیده آن درصد قند بیشتری دارد.