گبرلو: تماشای فیلم را جایگزین کتابخوانی کرده‌ام!
محمد گبرلو منتقد، نویسنده و مجری سابق برنامه «هفت»،  پیرامون رونق کتاب و کتابخوانی در بین سینماگران گفت: تا جایی که من اطلاع دارم و گاهی اوقات با اهالی سینما گفتگو می‌کنم، واقعیت امر حکایت از سیر نزولی فرهنگ کتابخوانی در دنیای سینما دارد.

وی در ادامه با بیان دلیل این امر، درخصوص اهمیت کتابخوانی بین فیلمنامه نویسان اظهار داشت: نبود کتب معتبر و مؤثر در حوزه سینما و آموزش، دلیل عمده کاهش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اهالی سینماگر است. در حال حاضر تعداد اندکی کتاب در زمینه حوزه هنر به چاپ می رسد که اکثر آنها یا با مباحث تکراری و یا ترجمه برخی از مقالات از کتب خارجی همراه است که به راحتی در بازار و از طریق اینترنت به دست می آید. 

مجری سابق برنامه تلویزیونی «هفت» یکی از مشکلات اساسی در این زمینه را نبود کتب مفید و مؤثر در رشته‌های مختلف سینمایی دانست و توضیح داد: جستجو برای رسیدن به کتب مفید در رشته های مختلف سینمایی، مشکل بزرگی است که ما اهالی سینما با آن روبرو هستیم و علت این معضل را در فیلمنامه‌های ضعیف می‌بینیم. درحالی که در زمینه مطالعات، کتب کاربردی برای سینماگران وجود ندارد. 

گبرلو با اشاره به اینکه خودش هم یکی از سهل‌انگاران حوزه کتابخوانی است، تصریح کرد: من هم مانند بقیه از جمله افرادی هستم که کتاب خواندن برایم دشوار است و دیدن فیلم به مراتب برایم راحت تر است. به این دلیل که در حوزه مطالعاتی خود کتابهای مفید و مؤثری را ندارم و نخواندم.  
وی در خصوص جایگزین کردن ورک‌شاپ‌ها به جای مطالعه گفت: بسیاری از آموزش های آکادمیک از طریق فیلم انجام می‌شود و ناخودآگاه با کمبود کتب و جایگزین شدن ورکشاپ های سینمایی روبرو می شویم و نیاز خودمان را از این طریق برطرف می کنیم.

کارشناس و منتقد سینمایی با اشاره به اینکه معضل اصلی را در حوزه فیلمنامه‌نویسان داریم، درباره آن تاکید کرد: به عقیده من، مشکل جدی ما در عرصه سینما، کمبود کتب برای فیلمنامه نویسان است. یک بخش مطالعه فیلمنامه‌نویسان مربوط به آثاری می شود که مباحث آموزشی را بررسی می کنند. دیگری با مطالعه کتاب‌های سیاسی، اجتماعی رابطه مستقیم دارد. چون با این آثار است که یک نویسنده می تواند با فکر و ایده‌ای نو، به داستانی جدید بپردازد.

گبرلو در پایان خاطرنشان کرد: تأثیر مطالعه در قشر بازیگر به مراتب کمتر از نویسنده و کارگردان است. امروزه با کاهش فرهنگ کتاب و کتابخوانی مواجه هستیم.