جلسه خطرناک وزرای اسرائیلی درباره تغییر در قوانین مسجدالاقصی

 جلسه وزیران اسرائیلی که برای ایجاد یک «لابی» پارلمانی در «کنست» (پارلمان اسرائیل) به نام «لابی جبل هیکل» تلاش می‌کنند، با شرکت «گلعاد آردان» وزیر امنیت داخلی و اعضای «کنست» از جمله «یولی ادلشتاین» رییس پارلمان اسرائیل روز دوشنبه برگزار شد.

پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» به نقل از روزنامه «هارآتص» اسرائیل، با غیر طبیعی خواندن این کنفرانس نوشت: «وزرای کابینه اسرائیل از زمان آغاز انتفاضه قدس در اکتبر 2015، از هرگونه اظهارنظر درباره مسجدالاقصی خودداری می‌کردند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از اعضای کابینه خواسته بود از ورود به صحن‌های مسجد و اظهار نظر درباره آنها پرهیز کنند».

«آردان» در خلال این جلسه وضعیت کنونی مسجدالاقصی را  ظلم به «یهود» دانست و خواستار تغییر این شرایط شد.  

همچنین «اوری آریئل» وزیر کشاورزی اسرائیل با اشاره به موافقت نیروهای امنیتی اسرائیل با این اقدام، از نتانیاهو خواست «اجازه ورود اعضای کنست به مسجدالاقصی را صادر و همه دروازه های مسجد را به روی یهودیان باز کند».

در همین راستا، «ایلی بن دهان» معاون وزیر جنگ اسرائیل، خواستار «اجازه برگزاری نماز به یهودیان در مسجدالاقصی مطابق یک جدول زمانی بین مسلمانان و یهودیان» شد.

 وی افزود: «نماز گزاردن یهودیان در مسجدالاقصی باید به یک روند عادی و پذیرفته شده تبدیل شود».

در میان اظهارات تندروانه‌ای که  این روزها به شکل گسترده در میان مقامات اسرائیل تکرار می‌شود، «رافائل موریس» بنیانگذار جنبش «بازگشت به جبل هیکل» خواستار این شد که حق اقامه نماز در مسجدالاقصی به شکل انحصاری در اختیار یهودیان قرار گیرد.

وی در اظهاراتی گستاخانه گفت: «وقتی می‌گوییم "جبل هیکل" متعلق به ماست و دیگران حقی در آن ندارند، آنگاه در"عمونا" پیروز خواهیم شد و "جبل هیکل" و "اردن" و "سوریه" را اشغال و دولت واقعی یهود را در سرزمین بزرگ اسرائیل به پا خواهیم کرد».

این اظهارات در حالی بیان می شود که مطابق توافق‌نامه‌ای که سال 1994 میلادی بین اردن و اسرائیل امضا شد، عبادت یهودیان در صحن‌های مسجدالاقصی ممنوع است و دولت اردن متولی همه امور مسجدالاقصی است.

بدین ترتیب هر گونه تصمیم‌گیری یک جانبه از سوی اسرائیل برای برگزاری نماز در این مسجد، نقض پیمان سال 1994 با اردن و دهن کجی به حقوق مسلمانان است.