پیش بینی اسکان ۸۰۰ هزار زائر ایرانی ها در عراق

جمشید گودرزی شامگاه امروز در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران با یادآرو شدن اینکه ستاد عتبات عالیات امسال به عنوان مسئول کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکت های مردمی از طرف ستاد مرکزی اربعین حسینی تعیین شده است، عنوان کرد: ستاد بازسازی عتبات به عنوان رئیس کمیته اسکان و تغذیه در مرز عراق هم هست و این ستاد امسال موفق شده است طبق برنامه، ظرفیت اسکان و تغذیه در مرزهای کشور و کشور عراق را دو برابر افزایش دهد.

وی از آمادگی کامل فضاهای اسکان خبر داد و افزود: امسال برای بیش از ۸۰۰ هزار نفر فضای اسکان در عراق نظر گرفته شده است که ۵۰ درصد این فضاها در کربلا و بقیه در نجف، کاظمین و سامرا است که در مورد سامرا با توجه به اتفاق اخیر، باید منتظر تعیین وضعیت بود.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین از فراهم سازی امکان اسکان دو برابری در عراق هم خبر داد و اظهار کرد: امسال در نجف و کربلا امکاناتی ایجاد کردیم که امکانات اسکان زائران به نسبت سال های گذشته دو برابر پیش بینی شده و برای طول مسیر هم امکاناتی در نظر گرفته شده است.

گودرزی به سایر امکانات فراهم شده از سوی کمیته اسکان ستاد اربعین کشور در عراق اشاره و اظهار کرد: در بحث سرویس های بهداشتی در کربلا نیز بیش از یک هزار چشمه و دو هزار حمام برای زائران در نظر گرفته شده است.

 

وی همچنین از آغاز جابه جایی امکانات فراهم شده به عراق خبر داد و اظهار کرد: این امکانات از استان های سراسر کشور و برخی مجموعه های خاص در حال انتقال است و پیش بینی می شود تا آخر هفته بخش قابل توجهی از تمام امکانات در نظر گرفته شده اعم از فضاهای اسکان، پذیرایی و مراکز پخت غذا از مرز عبور کند.

قائم مقام ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین از ایجاد فضایی برای حضور ایرانیان از استان های مختلف برای خدمات دهی به زوار هم خبر داد و متذکر شد: درکشور عراق به عنوان مهمان هستیم و مردم عراق میزبانان اصلی هستند که ما قصد نداریم به جای آنها خدمات دهی کنیم و اگر کاری انجام می شود به عنوان کمک به مردم عراق و تسهیل برای زائران حسینی است.

وی در ادامه  به امکانات فراهم شده در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه هم اشاره و اظهار کرد: در مرزهای کشور ۱۰۰ هزار نفر ظرفیت اسکان در نظر گرفته شده که امکاناتی همچون چادر، موکت، زیرانداز، فرش و پتو را هم شامل می شود.

گودرزی همچنین از در نظر گرفتن برخی امکانات دیگر از جمله  امکان شارژ تلفن همراه و اینترنت وای فای برای ارتباط زائران با کشور ایران خبر داد.

وی با اشاره به آغاز حرکت زوار پیش از زمان پیش بینی شده اظهار کرد: با وجود اینکه زائران پیش از ۲۰ مرداد به مرزها مراجعه کردند اما امکانات پذیرایی و اسکان در هر دو مرز چذابه و مهران فراهم است.