آب آورده زاینده‌رود در تونل گلاب رها نمی‌شود

حمید چیت‌چیان ظهر امروز در حاشیه بازدید از طرح انتقال آب بن ـ بروجن اظهار داشت: در مصوبات شورای عالی آب و و توافقنامه‌های بین وزیر نیرو و سازمان محیط زیست از آورده طبیعی زاینده‌رود به هیچ‌وجه در گلاب رها نمی‌شود و آب‌های دیگری که قبلاً تونل‌های آن حفاری شده وارد زاینده‌رود می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است بخشی از اینها از طریق تونل گلاب جریان پیدا کند، افزود: برای اطمینان مردم باید گفت که هیچ طرح اجرایی در کشور قابلیت اجرا ندارد مگر اینکه مجوزهای زیست محیطی را کسب کند.

وزیر نیرو بیان کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌های در حال اجرا در چهارمحال و بختیاری خط انتقال آب بن ـ بروجن به مفهوم آن است که آب زاینده‌رود برداشته می‌شود و در یک خط لوله به طول 128 کیلومتر شهرهای طول مسیر را آب‌رسانی می‌کند.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: خط انتقال آب بن ـ بروجن برای شرب و صنعت استفاده و زمینه توسعه استان را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو با اجرای این طرح شرایطی را فراهم کرده که در تمام طول این مسیر صنایع بدون هیچ محدودیتی از نظر آب تأسیس، فعال و موجب ایجاد اشتغال می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت 18 درصدی پروژه گفت: امسال 57 میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه برای این طرح پیش‌بینی شده که تاکنون 30 میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه تأمین و در اختیار پیمانکاران قرار گرفته که علاوه‌بر این 70 میلیارد تومان هزینه خرید لوله از طریق بانک پارسیان نیز تأمین شده است.

چیت‌چیان بیان کرد: امیدوار هستیم در ماه‌های آینده کارخانجات فولاد لوله‌سازی امسال تمام خطوط لوله مورد نیاز را تأمین و پروژه تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به نحوه انتقال آب به فلات مرکزی گفت: تونل کوهرنگ 3 از 25 سال گذشته شروع شده که 2 سال پیش حفاری تونل تمام شده که هیچ مشکل زیست محیطی در منطقه نداریم و تمام آثار زیست محیطی طرح پیش‌بینی و مجوزات زیست محیطی همان زمان از سازمان محیط زیست دریافت شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طرح بهشت‌آباد از حدود 15 سال گذشته در دوره اصلاحات برای انتقال آب به یزد، کرمان و اصفهان طراحی شده است.

چیت‌چیان تصریح کرد: در ابتدا قرار بر این بود که هم برای صنعت و هم شرب آب منتقل شود اما در ادامه تصمیم گرفته شد آب تنها به علت شرایط نگران‌کننده مناطق مرکزی و شرق کشور برای شرب منتقل شود.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم هیچ تصمیمی برای انتقال آب از هیچ استانی به استان دیگر اتخاذ نشده است، افزود: فقط مصوبات قبلی را محدودتر کرده‌ایم.

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح بهشت‌آباد در دست مطالعه است، بیان کرد: این طرح در دولت گذشته اجرا شده بود اما با بررسی‌ها مشخص شد که حفاری تونل بر روی منابع آب زیرزمینی، قنات‌ها و چشمه‌ها اثر سوء دارد که به همین علت در شورای عالی آب مصوب شد به جای تونل از خط لوله و ایستگاه پمپاژ استفاده شود.

چیت‌چیان تصریح کرد: بنابراین از نظر انتقال آب از ناحیه مسائل زیست محیطی و اجتماعی نگرانی وجود ندارد.

وی بیان کرد: آب مورد نیاز حدود 4 میلیون نفر که در حال حاضر و با رشد جمعیت نزدیک به 5 میلیون نفر از جمعیت اصفهان و یزد از طریق تونل اشترجان تأمین می‌شود.

وزیر نیرو گفت: این مسئله بسیار نگران‌کننده است چون از عمر تونل سال‌ها گذشته و اگر اتفاقی بیفتد این جمعیت 4 میلیون نفری از آب محروم می‌شوند.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: به علت پدافند غیرعامل به یک مسیر اکتفا نشده و از همین‌رو مجوز حفاری تونل گلاب صادر شده که بخشی از آب آن به اصفهان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت فعالیت تصویه‌خانه بابا شیخ‌علی بیان کرد: تصویه‌خانه بابا شیخ‌علی در مسیر زاینده‌رود قرار دارد و برخی از افراد که ادعا می‌کنند زاینده‌رود خشک می‌شود، این یک حرف عامیانه است.