به گزارش فارس، تنها ساعاتی پیش از آغاز حملات ناتو به لیبی به رهبری آمریکا در ماه مارس، در دولت اوباما این بحث مشتاقانه دنبال میشد که ماموریت نظامی بر ضد قذافی با استفاده از یک روش جدید جنگی آغاز شود. نوعی از جنگ سایبری که سیستم دفاع ضد هوایی قذافی را که جنگنده های گروه ائتلاف را مورد تهدید قرار میدادند، در هم بشکند و یا آن را به طور کاملا ناتوان کند.

* هدف اصلی آن بود که نیروهای آمریکایی خط ارتباطی میان نیروهای ارتش دولت لیبی را قطع کنند
با وجود این که جزئیات و شیوه های دقیق این طرح که در حال بررسی بود محرمانه باقی مانده است، اما هدف اصلی آن این بود که نیروهای آمریکایی به شبکه کامپیوتری دولت لیبی نفوذ کنند و خط ارتباطی میان نیروهای ارتش را قطع کنند تا از این طریق از جمع آوری اطلاعات توسط رادارهای هشدار دهنده سریع و انتقال این اطلاعات به موشک‌هایی که به سمت جنگنده های ناتو نشانه گرفته شده بودند، جلوگیری شود.

* این امکان وجود دارد که کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین از جنگ افزاهای سایبری خود استفاده کنند
با وجود این مقامات دولتی آمریکا و حتی برخی از سران ارتش از پذیرش این طرح و انجام آن طفره رفتند و این بهانه را آوردند که با توجه به حوادثی که در گذشته رخ داده است، این امکان وجود دارد که کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین از جنگ افزاهای سایبری خود استفاده کنند. این مقامات همچنین این سوال را مطرح کردند که آیا این حمله را می‌توان در این مدت بسیار کم انجام داد. آن‌ها همچنین از پاسخ دادن به این سوال که آیا رییس جمهور قدرت و اختیار اجرای این حمله را بدون اطلاع کنگره دارد، ناتوان بودند.

* مقامات آمریکا طرح حمله سایبری را رد کردند
در نهایت مقامات آمریکا طرح حمله سایبری را رد کردند و بر حس عادت مرسوم از جنگنده های نیروی هوایی، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین خود استفاده کردند تا به رادارها و موشک‌های ضد هوایی لیبی که در اختیار دولت قذافی بود، حمله کنند.

این منازعه که پیش از این اطلاعاتی از آن درج نشده بود در آن زمان در شرایطی مطرح شد که گروهی از مشاوران این مسئله را اثبات کرده بودند که سلاح‌های سایبری به عنوان یک جنگ افزار در حال پیشرفت هستند. سوالی که هم اکنون دولت آمریکا با آن مواجه است این است که آیا می‌تواند خود را از محدودیت‌ها خارج و از حمله های سایبری به طور آشکار استفاده بکند، و این که چه زمانی برای انجام این کار مناسب است؟

پس از اینکه که طراحان ماموریت های ارتش آمریکا پیشنهاد دادند که یک حمله سایبری با شدت کمتری به شبکه های کامپیوتری پاکستان انجام شود تا از اقدام رادارهای پاکستانی در ردیابی بالگردهای ارتش آمریکا که قصد داشتند تکاوران نیروی دریایی را با هدف کشتن اسامه بن لادن در روز دوم می به این کشور اعزام کردند، جلوگیری کند، بی میلی نسبت به این ماموریت بیشتر شد.