به گزارش سلامت نیوز، کارشناس بهبود تغذیه شبكه دیلم ضمن بیان این مطلب گفت: چاقی و اضافه وزن در کودکان مشکلی است که هر روز گستردهتر می شود.

آذین صبوری گفت: اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات بهداشتی، تغذیه ای در جهان است و مشکل چاقی با سرعت بیشتری در کودکان و نوجوانان دیده می شود.

وی تعریف چاقی را عدم تعادل بین دریافت و مصرف انرژی و افزایش میزان چربی بدن به صورت موضعی یا عمومی عنوان کرد و گفت: چاقی شکلی از سوء تغذیه ناشی از پرخوری است که نه تنها نشانه سلامتی نیست بلکه نشان دهنده تغذیه نامناسب است.

این کارشناس تغذیه با بیان این مطلب که، عوامل ژنتیکی و محیطی از مهمترین علل اضافه وزن و چاقی در کودکان است، افزود: کودکانی که کمتر شیر مادر خورده اند و یا اصلا نخورده اند بیشتر در معرض چاقی بزرگسالی قرار دارند.

صبوری تصریح کرد: کودکانی که ۵ ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، ۵ برابر بیشتر از سایر کودکان به اضافه وزن و چاقی مبتلا می شوند.

مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت دیلم ادامه داد: دوره جنینی و اوایل نوزادی، دوره جهش چربی در سنین۴ تا ۶ سالگی، دوره نوجوانی در سنین ۱۲ تا ۱۷سالگی را دوره های بحرانی چاقی در کودکان عنوان کرد.

وی اضافه کرد: کودکانی که دارای سن جهش چربی پایین تری هستند، در معرض خطر بیشتری برای چاقی در سنین بعدی زندگی قرار دارند.

صبوری، افزایش میزان ابتلا به بیماری های متابولیک نظیردیابت، قلبی عروقی، پرفشاری خون، کبدی، عوارض اجتماعی نظیر اضطراب، افسردگی، اعتماد به نفس پایین، موفقیت تحصیلی کمتر و بروز اضافه وزن و چاقی در بزرگسالی را از جمله عوارض چاقی دانست.

این کارشناس تغذیه درادامه اظهار داشت: مصرف روزانه صبحانه به عنوان یکی از سه وعده اصلی غذایی، مصرف حداقل ۲میان وعده غذایی مناسب، سرو غذا همراه خانواده، خودداری از اجبار کودک به خوردن و آشامیدن، خودداری از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون، خودداری از وادار کردن کودک به اتمام غذا و محدود کردن صرف غذاهای آماده از جمله عوامل مهم کنترل وزن متعادل و مناسب در کودکان است.

صبوری در پایان ضمن توصیه کاردانان به آموزش والدین در هنگام مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی گفت: خانواده نقش مهمی در شکل گیری عادات کودک در زمینه خوردن غذا، فعالیت بدنی و کنترل وزن به عهده دارد و این عادات متأثر از رفتارهای تغذیه ای خانواده است.