به گزارش ایسنا، كارشناسان بهداشت عمومی در آمریكا توصیه میكنند كه محدود كردن الگوی غذایی و حتی ورزش كردن در چند سال اخیر زندگی، فاكتورهای كافی برای كاهش وزن نیستند بلكه تلاش برای لاغر شدن باید روندی مداوم باشد كه تمام عادات روزانه زندگی را شامل شود.

سایت اینترنتی مدیسین نت در این مقاله به شش عامل اصلی اشاره کرده است که مانع از عملکرد و تاثیر مناسب برنامه‌های کاهش وزن می‌شوند. این عوامل عبارتند از:

۱ - ‌ رژیم غذایی غلط؛ شاید شما از خوردن غذاهای سرخ کرده و ادویه‌دار خودداری کنید اما آیا جایگزین مناسبی مانند غلات سبوس‌دار برای آن در نظر گرفته‌اید؟ بعلاوه اگر تصور می‌کنید که با نخوردن یک یا دو وعده غذایی می‌توانید به رژیم لاغری خود کمک کنید باید بدانید که این کار فقط منجر به پرخوری در طول روز می‌شود. بهترین برنامه غذایی برای هر فرد سه وعده در روز غذای اصلی همراه با میان وعده‌های مغذی و مناسب بین این سه وعده است.

۲ - پایین بودن فعالیت قلبی؛ اگر تصور می‌کنید یک زمان مشخص برای ورزش کردن در روز کافی است باید بدانید که دستیابی به نتیجه دلخواه و مناسب نیاز دارد فعالیت بدنی خود را تا حدود ۶۵ تا ۸۵ درصد افزایش دهید به طوری که ضربان قلبتان تند شده و به حداکثر برسد.

۳ - مصرف زیاد کالری مایع؛ مصرف زیاد هر نوع کالری مایع مثل الکل، چای، قهوه یا آب میوه‌های شیرین می‌تواند تمام زحمات شما را برای کاهش وزن هدر بدهد. بنابراین توصیه می‌شود از نوشابه‌های سبک مثل شیر بدون چرب یا آب سبزیجات استفاده کنید.

۴ - نداشتن اراده؛ در نهایت تمام این تلاش‌ها به اراده شما برای تداوم انجام برنامه‌های کاهش وزن بستگی دارد. اگر به اندازه کافی برای این کار انگیزه ندارید یا یک تلاشگر منفعل هستید، توصیه ما را باور کنید که به نتیجه نخواهید رسید. با قلب و ذهن خود روی تلاشتان متمرکز شوید اما هیچگاه اراده را با زیاده روی و افراط اشتباه نگیرید گاهی اوقات کاهش اراده نشانه این است که بدنتان به استراحت و زمانی برای بهبود یافتن از فشارها و استرس‌ها نیاز دارد.

۵ - استرس بیش از حد؛ استرس در هر قالبی چه جسمی و چه روانی یک مانع اصلی برای ثمربخشیدن برنامه‌های کاهش وزن است. استرس موجب تولید هورمون کورتیزول در بدن می‌شود که حاصل آن کاهش مقاومت انسولینی و افزایش تجمع چربی‌ها در بدن است. برای پیشگیری از استرس از تکنیک‌های آرامش بخش استفاده کنید.

۶- خواب نامناسب؛ بیخوابی هم مثل استرس تولید هورمون ذخیره كننده چربی را افزایش میدهد. بعلاوه هر نوع اختلال الگوی خواب میتواند موجب اضافه وزن شود.