به گزارش مهر، محمدحسین صفارهرندی عصر سه شنبه در نشست سیاسی که در آموزش و پرورش ناحیه ۲ قم برگزار شد، در پاسخ به سئوال یکی از حاضران در جلسه که از او در مورد نحوه برکناریاش از کابینه دولت پرسیده بود اظهار داشت: اواخر عمر دولت نهم قصه انتخاب سرکرده انحراف به عنوان معاون اول مطرح شد و هیچ کسی اجازه نداشت مخالفت کند. گفتند حق رئیس جمهور است و لابد با مقام معظم رهبری هماهنگ کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع در سفر به مشهد مطرح شد و وقتی به تهران رفتیم مقام معظم رهبری از این انتخاب موافق نبودند و به صورت کتبی به رئیس جمهور اعلام کردند که این انتخاب به مصلحت رئیس جمهور و جامعه نیست و موجب سرخوردگی و اختلاف بین هواداران رئیس جمهور می‌شود.

وی گفت: در جلسه بعدی که در تهران برگزار شد ما منتظر بودیم رئیس جمهور با توجه به مخالفت مقام معظم رهبری از نظرشان برگردند ولی این اتفاق نیفتاد و رئیس جمهور از آن فرد ستایش کرد و به درستی انتخابش تاکید کرد.

صفار هرندی تاکید کرد: در آن جلسه دست بسیاری از اعضای جلسه بالا رفت و می‌خواستند سئوال بپرسند ولی رئیس جمهور گفته بود که در آخر جلسه در مورد این مسئله صحبت می‌شود. بحثاعضا جلو رفت و معلوم شد که جمع دل نمی‌دهد و رئیس جمهور متوجه شد و یک ربع استراحت را اعلام کرد.

حداقل تبعیت از ولایت این است که یا جای ما در دولت است یا آن آقا

وی ادامه داد: هنگامی که رئیس جمهور و آن آقا بیرون رفتند اعضای دولت با هم مشورت کردند که تکلیف چیست؟ آیا می‌توانیم در جلسه‌ای بنشینیم که توسط کسی اداره شود که مقام معظم رهبری فرمودند نباید در آن پست باشد؟ حداقل تبعیت از ولایت این است که بگوئیم یا جای ما در دولت است یا آن آقا.

صفارهرندی ادامه داد: وقتی این تصمیم را از طریق شیخ‌الاسلام و ثمره به رئیس جمهور رساندیم که جمع می‌گویند اگر این آقا بنشیند ما چون حجت شرعی برای حضورمان در جلسه نداریم، جلسه را ترک می‌کنیم، رئیس جمهور هم پیغام داد که جلسه امروز تمام شد.

وی در مورد چگونگی اطلاع از برکناری‌اش گفت: بنده از طریق تلفن متوجه شدم که برکنار شدم اما آقای محسنی اژه‌ای به جلسه مراجعه کرده بود، برگه‌ای به او دادند که عزل شده‌اند.

افرادی مشورت‌های خطرناک می‌دادند

صفارهرندی اضافه کرد: بعد از این جریان معلوم شد کسانی که مشورت‌های خطرناک را به افراد درجه سه می‌دادند گاهی وقت‌ها از سر تعمد یا ناآگاهی مشورت غلط می‌دادند و حذف دو نفر از کابینه دولت باعثشد دولت از رسمیت افتاد و رئیس جمهور از این موضوع مطلع شد.

وی تاکید کرد: رئیس قوه دیگر به من زنگ زد و گفته بود که عزل خودت را چون مکتوب نبوده، نادیده بگیرید تا دولت از رسمیت نیفتد. من هم گفتم مشکل نظام و دولت را می‌فهمم و می‌دانم که باید به تکلیفم عمل کنم اما من به درد وزارت نخواهم خورد.

وی گفت: من به عنوان ادب قبول کردم و دولت از نصاب نیفتاد اما گفتم که کارگزار خوبی برای وزراتخانه نخواهم بود و برگه استعفا را نوشتم.