به گزارش ایسنا، علیاصغر سلطانیه ـ نمایندهٔ ایران در دفتر سازمان ملل و دیگر سازمانهای بینالمللی مستقر در وین، درباره اعطای هدایای جمهوری اسلامی ایران به اوپک توضیح داد: نمونهٔ تندیس ریتون هدیه شده به اوپک، کار ارزشمند یکی از هنرمندان برجستهٔ کشور است. این تندیس (جام) ریتون طلایی متعلق به حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد است که از جنس برنز و با روکش آب طلا ساخته شده است.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت این مجسمهٔ برنزی توسط شرکت مشاوران معماری «سده» در تهران انجام شده است. همچنین دو تابلو فرش هدیه شده به دبیرخانهٔ اوپک نیز مربوط به تصویر سی‌وسه پل اصفهان و دیگری فرش بافته شده از نقاشی پنجمین روز آفرینش، اثر استاد فرشچیان است.

سلطانیه تصریح کرد: این سه اثر هنری ارزشمند گویای تاریخ و تمدن گذشتهٔ دور تا دوران معاصر ایران اسلامی است. جام ریتون نشان از قدمت تمدن ایران، تصویر سی و سه پل نمادی از توان و هنر مردم ایران در دوران جدید و نیز نقاشی پنجمین روز آفرینش اثر هنرمند فرهیخته و بی‌نظیر کشورمان استاد محمود فرشچیان، نشان از گسترش هنر در دوران کنونی کشور است. ضمن اینکه تابلو فرش به عنوان آمیزه‌ای از هنر، سخت‌کوشی، ظرافت و روح بلند ایرانیان را به نمایش می‌گذارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

نمایندهٔ ایران در دفتر سازمان ملل و نزد دیگر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: مجموعه‌‌ این آثار هنری به منظور نصب در ساختمان جدید اوپک که سال گذشته از سوی دولت اتریش در اختیار اوپک قرار گرفت، در مراسمی روز جمعه ۲۳ مهر ماه امسال با حضور مقامات ارشد اوپک به این سازمان اهدا شد.

طراحی و ساخت مجسمه و نیز تهیهٔ تابلو فرش‌ها بیش از یک‌ سال زمان برده است تا آن‌چه به عنوان یادمان از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در ساختمان اوپک قرار می‌گیرد، گوشه‌ای از عظمت و بزرگی ملت ایران را نشان دهد. البدری دبیرکل اوپک در سخنانی در مراسم مذکور تأکید کرد: «این افتخاری است که ایران آثار بسیار ارزشمندی را به این نهاد بین‌المللی اهدا کرده است.»

شایان ذکر است اهداء نمونهٔ تندیس ریتون و دو تابلو فرش ارزشمند ایرانی به مقر اوپک در وین ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین و با مشارکت و حمایت‌های وزارت نفت و همچنین همکاری دیگر ارگان‌ها از جمله سازمان میراثفرهنگی کشور انجام شده است.

پیش از این نیز به ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سال ۸۸ نیز نماد فرهنگی تحت عنوان «کوشک نخبگان» که یک چهار طاقی با چهار تندیس از بزرگان علم و دانش این کشور شامل ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، رازی و خیام است، در مرکز سازمان ملل در وین نصب شد.

این اثر هر روز در معرض دید تعداد کثیری از پرسنل و دیپلماتهای سازمان ملل و همچنین گردشگران قرار دارد. همچنین با پیگیری این نمایندگی سازمان ملل تمبر یادبود این نماد فرهنگی به چاپ رسیده است. طراحی این چهارطاقی نیز برعهدهٔ شرکت معماری سده بوده است.