به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین روز از سفر خود به سوییس، با موضوع بهبود و تمرین حکومت داری خوب به عنوان ابزاری در جهت پیشرفت و صلح بین المللی در کمیته صلح و امنیت اجلاس بینالمجالس سخنرانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه در تحلیل تحولات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا نباید به داستان سرایی ژورنالیستی توجه کرد، گفت: وقتی آمریکا از غرب و از حکومت‌های دیکتاتور و فاسد چند دهه حمایت می‌کند نباید انتظار داشته باشند ملت‌ها این ظلم آشکار را نبینند و به حساب غرب و آمریکا نگذارند، چرا که این کشورها نام جمهوریت را به یدک می‌کشند و ۳۰ سال پست ریاست جمهوری را اشغال کرده و بعد به دنبال استقرار فرزندشان بوده‌اند، نظیر آنچه در مصر و تونس اتفاق افتاد.

لاریجانی افزود: هرچند آمریکا و برخی کشورهای دیگر تلاش می ‌کنند با مانورهای تبلیغاتی و گاه اقدامات عملیاتی مزاحم، گذشته خود را نزد ملت‌ها سفید کنند اما رفتار دوگانه آنان این شگرد را بی خاصیت کرده است.

وی با بیان اینکه ملت‌های در حال انقلاب منطقه به حق کشتار وسیع در کشورهای خود را با چراغ سبز آمریکا تفسیر می‌کنند، اظهار داشت: ملت ایران تجربه ارزشمندی در مبارزات خود از رفتار کشورهای بزرگ دارد؛ هنگامی که با انقلاب اسلامی دیکتاتوری آمریکایی پهلوی را از بین برد در این سه دهه با روشهای مختلف ستیزه‌ جویانه دولت‌های بزرگ مواجه بود و امروز هم با بد اخلاقی و مجازات آن‌ها مواجه است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی در کشورهای پیشرفته اکنون به مرحله ‌ای رسیده است که حیات دولت‌ها و سیستم های حاکم را با خطر مواجه کرده است، اینک شماری از کشورهای غربی درگیر معضلات اجتماعی و تظاهرات مردمی شده‌اند که این هم وجه دیگری از بی عدالتی است.

وی گفت: دهه اخیر را باید دهه عدالت خواهی و مبارزه با ظلم نام نهاد که دموکراسی خواهی وجهی از آن است و با گسترش تکنولوژی اطلاعات، ‌ روش‌های سرکوب و یا بمباران تبلیغاتی پاسخگو نیست و دوره این گونه سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌ها سپری شده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید به ورود عدالت خواهی و دموکراسی به کشورها خوش آمد گفت و به جای فریب کاری و منفعت‌طلبی و رقابت‌های نامتعارف در صحنه‌های بین المللی تلاش کرد که این خواست ملت‌ها در صحنه بین المللی نیز تعریف شود و برای آن ساز و کاری مناسب تدارک شود.

وی عدم توجه به موضوع عدالت را در مقیاس جهانی عامل ناپایداری‌ها، ‌ منازعات و جنگ‌ها توصیف کرد و گفت: ‌ ملت‌ها رفتار دوگانه دولت‌های بزرگ را نسبت به تکنولوژی هسته‌ ای مشاهده می کنند که از رژیم صهیونیستی با سلاح هسته‌ای حمایت می‌شود، اما نسبت به ایران به خاطر تکنولوژی هسته ‌ای صلح آمیز ستیز می شود.

رئیس مجلس ادامه داد: ملت‌ها مشاهده می کنند که با این همه جنایات رژیم صهیونستی، رئیس جمهور آمریکا امنیت اسراییل را خط قرمز خود اعلام می کند.

لاریجانی اضافه کرد: ملت‌ها همچنین می بینند که به بهانه سلاح هسته‌ای به عراق حمله می شود، این کشور اشغال می شود و صدها هزار عراقی کشته و مجروح می شوند اما امروزاعلام می کنم که سلاح هسته‌ای در عراق پنداری موهون بود، در این صورت ملت‌ها به این نتیجه می رسند که نظام بین المللی بر عدالت استوار نیست و ساختار شورای امنیت با تئوری وتوی یک قدرت دچار بیماری مهلک ظلم بین المللی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در کمیته صلح و امنیت بین المللی یک صد و بیست پنجمین مجمع اتحادیه بین المجالس اظهار داشت: حکومت داری خوب که موضوع این کنفرانس است از دیرباز دغدغه اصلی فلسفه سیاست بوده است، از سقراط افلاطون که پیشتاز تفکر فلسفی بوده است تا اگوستین قدیس، ‌سن توماس و ابن سینا عدالت را محور اصلی تکوین حکومت مطلوب پنداشته ‌اند.

لاریجانی افزود: ‌ در دوره روشنگری برخی پوزیتیویست‌ها و فیلسوفان تحلیلی عدالت را از کرسی برجسته شکل دهی حکومت خوب کنار زدند اما در دهه اخیر فیلسوفانی، مجدداً عدالت را به عنوان فکر بنیادین شکل دهنده حکومت در تعاملات خود وارد کردند.

رئیس مجلس با بیان اینکه عدالت در آیین مقدس اسلام عامل قوام و استقرار حکومت تلقی شده است تصریح کرد: ‌در نقلی از بزرگان اسلامی آمده است که حکومت می تواند با کفر دوام یابد اما با ظلم دوامی ندارد.

لاریجانی افزود: ‌ در بین فیلسوفان اسلامی کسی را سراغ نداریم که امری را معادل عدالت در شکل دهی حکومت خوب معرفی کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه فارابی مدینه فاضله را در پناه عدالت معرفی کرده است گفت: ‌ هر چند در تعریف عدالت تفاوت‌هایی وجود دارد اما از منظر دین مبین اسلام عدالت به معنای تدارک بسترهای لازم جهت تحقق استعدادهای جامعه است.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: ‌ حکومت خوب آن است که زمینه های فعلیت استعدادهای مختلف انسان‌ها را فراهم کند و طبعاً ‌باید برای فعلیت این استعدادها رقابت وجود داشته باشد، لذا بر این اساس حکومت داری کومونیستی از دایره عدالت خارج است.

لاریجانی با بیان اینکه برای رشد انسان‌ها آزادی، فکر و اندیشه مورد نیاز است، اظهار داشت: دموکراسی باید وجود داشته باشد تا استعداد افراد جامعه رشد یابد.

لاریجانی همچنین رشد استعداد سیاسی افراد جامعه را نیازمند تحقق دموکراسی عنوان کرد و گفت: دیکتاتوری‌های کهنه یا دیکتاتورهای مهم که از ظرفیت تبلیغات شرکتهای بزرگ سرمایه سالار، افکار را یکسویه می کنند عامل مزاحم رشد استعدادهای سیاسی هستند.

لاریجانی همچنین از مردم پارلمان و دولت سوییس به خاطر میزبانی یک و صد و بیست پنجمین اتحادیه مجالس جهانی تقدیر و تشکر کرد.

علی لاریجانی که عصر امروز در کمیته‌ صلح و امنیت بین‌المللی یک صد و بیست و پنجمین اجلاس بین‌المجالس جهانی سخنرانی کرده بود، پس از پایان سخنرانی خود، در سفری زمینی عازم زوریخ شد.

رئیس مجلس ساعتی پیش، زوریخ را به مقصد تهران ترک کرد. وی قرار است پس از توقفی کوتاه برای سوخت‌گیری هواپیما در تهران، عازم تاجیکستان و قرقیزستان شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این سفر سه روزه علاوه بر شرکت در مراسم افتتاحیهی یک صد و بیست و پنجمین اجلاس بینالمجالس جهانی، دیدارهای دوجانبهای را نیز با رؤسای مجالس کشورهای مختلف داشت.