ظریف بعد از سفر به کشورهای اروپای شرقی راهی تهران شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از سفرش به سه کشور اروپای شرقی (رومانی، اسلواکی و چک) پراگ پایتخت جمهوری چک را به مقصد تهران ترک کرد.

ظریف که روز دوشنبه (17 آبان ماه) به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنان پس از انتخاب میشل عون به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور این کشور راهی بیروت شد، در مدت دو روز حضورش در لبنان با مقامات این کشور از جمله میشل عون و همچنین سید حسن‌ نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در ادامه این سفر که یک هیأت اقتصادی نیز او را همراهی می‌کردند، راهی بخارست پایتخت رومانی شد تا در پاسخ به دعوت همتای خود با مقامات این کشور ابعاد مختلف مناسبات تهران و بخارست را بررسی کند.

«لازار کومانسکو» وزیر خارجه رومانی اسفند 1394 در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود و به منظور انجام سفری سه روزه به تهران آمده بود.

ظریف در مدت یک روز اقامتش در پایتخت رومانی ضمن دیدار با کومانسکو همتای خود دو یادداشت تفاهم در زمینه تداوم رایزنی‌های سیاسی و همچنین لغو روادید دیپلماتیک بین ایران و رومانی را به همراه همتای خود امضاء کرد و ضمن شرکت در نشست تجاری مشترک ایران و رومانی در موسسه دیپلماتیک رومانی با موضوع «مبارزه با تروریسم و افراط گرایی» به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران همچنین با کلائوس ورنر یوهانیس رئیس جمهور رومانی و فلورین یورداکه رئیس مجلس رومانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار و گفت‌وگو با داچیان ژولیئن چولوش نخست‌وزیر رومانی از دیگر برنامه‌های ظریف در بخارست بود و در پایان برنامه‌هایش نیز با ایرانیان مقیم رومانی دیدار و در جمع آنها سخنرانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دومین مقصد این سفر به براتیسلاوا رفت و با «لایچاک» همتای اسلواک خود دیدار و گفت‌وگو کرد و یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور توسط ظریف و وزیر خارجه اسلواکی امضا شد.

وزیر خارجه اسلواکی شهریور ماه 1393 به تهران سفر و با مقامات کشورمان از جمله همتای ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در اسلواکی همچنین در موسسه مطالعات بین‌المللی وزارت امور خارجه این کشور سخنرانی و نشست مشترک تجاری دو کشور را نیز افتتاح کرد.

دیدار با آندری کیسکا رئیس جمهور اسلواکی از دیگر برنام‌های ظریف در سفرش به براتیسلاوا بود.

ظریف در آخرین دیدارهایش با مقامات اسلواکی با روبرت فیدسو نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

سومین و آخرین مقصد این سفر پراگ بود و ظریف پنجشنبه شب پس از ترک براتیسلاوا وارد پراگ پایتخت جمهوری چک شد.

ظریف روز جمعه با یان هاماچک رئیس مجلس جمهوری چک دیدار و پس از آن در جایگاه ویژه مهمانان در صحن پارلمان حاضر شد و مورد تشویق و استقبال نمایندگان مجلس چک قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن نیز با «لوبومیر زائورالک» همتای چک خود به گفت‌وگو پرداخت و در پایان دیدار وزرای خارجه یک یادداشت تفاهم در خصوص برگزاری رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای بین دو کشور به امضاء رساندند.

گفتنی است «لوبومیر زائورالک» وزیر خارجه چک شهریور 1394 به تهران سفر و با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه دیدارهایش با مقامات چک با نخست‌وزیر این کشور ملاقات کرد و به رایزنی پرداخت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 25 بهمن ماه سال گذشته (1394) در اولین سفر خود به قاره اروپا پس از اجرایی شدن برجام سفری دو روزه به بروکسل داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در ادامه سفرهایش به قاره سبز نهم خرداد سالجاری سفری پنج روزه به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی داشت و در این سفر با مقامات این چهار کشور اروپایی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرد.

اواخر خرداد ماه نیز نوبت به نروژ و آلمان رسید و ظریف با سفر به این دو کشور با مقامات آنها درباره روابط دوجانبه به گفت‌وگو نشست.

فرانسه و هلند مقاصد بعدی سفر وزیر خارجه ایران به قاره اروپا بودند و او در دیدار با مقامات این کشورها به گفت‌وگو و رایزنی در خصوص مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه و بین‌المللی پرداخت.

وزیر خارجه ایران همچنین پس از اجرای برجام سفرهای دوره‌ای به آسیا و اقیانوسیه، آفریقا و آمریکای لاتین داشت. او اواخر اسفند ماه سال گذشته (1394) به 6 کشور در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه شامل اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا سفر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به کشورهای نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی سفر و با مقامات این کشورها به رایزنی پرداخت.

ظریف 31 مرداد ماه سالجاری نیز در اولین سفر دوره‌ایش به آمریکای لاتین به 6 کشور کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر کرد.