مهم‌ترین دغدغه تراکتورسازی/ عالیشاه، رفیعی؟

با نزدیک شدن به نیم فصل رقابت‌های لیگ برتر و شروع نقل و انتقالات زمستانی باشگاه‌ها، شایعات درباره نقل و انتقال بازیکنان بیشتر می‌شود. تراکتورسازی که امسال با جذب مهره‌های سرشناس در ابتدای فصل سر و صدای زیادی در نقل و انتقالات داشت، حالا بار دیگر خبرساز شده و حرف و حدیث های زیادی درباره بازیکنانش وجود دارد. نکته‌ای که درباره تراکتورسازی به چشم می‌خورد، نیاز به جذب چند مهره تاثیرگذار برای جایگزین چند بازیکن و البته تقویت تیم خود.

 

عالیشاه، آلترناتیو رفیعی؟

 

مهم‌ترین دغدغه کنونی باشگاه تراکتورسازی برای نقل و انتقالات نیم‌فصل ماجرای سروش رفیعی است. هافبک خوش‌تکنیک تیم تبریزی که نیم فصل با پایان یافتن خدمت سربازی‌اش بازیکن آزاد محسوب می‌شود و می‌تواند به تیم‌های دیگر برود. تیم‌هایی نظیر استقلال و پرسپولیس هم خواهان جذب رفیعی شده‌اند. در چنین شرایطی اولویت باشگاه تراکتورسازی در نقل و انتقالات مذاکره با سروش رفیعی برای حفظ این بازیکن است. قرار است مذاکراتی نیز میان دو طرف انجام شود تا آنها تکلیف خود را بدانند. در صورت ماندن رفیعی در تراکتورسازی تا حدی خیال امیر قلعه‌نویی برای نیم‌فصل دوم راحت می‌شود اما اگر این بازیکن ساز جدایی کوک کند، باید به سراغ گزینه‌های دیگر برود. اگرچه در پست رفیعی بازیکنی که خیال جدایی از تیمش داشته باشد، در فوتبال ایران فعالیت نمی‌کند اما هستند نفراتی که می‌توانند با حضورشان قلعه‌نویی را تا حدی آسوده خاطر کنند.

 

حالا که بحث حضور امید عالیشاه در تراکتورسازی به عنوان بازیکن سرباز مطرح شده، شاید او آلترناتیوی معقول برای رفیعی باشد. بازیکنی که اگرچه یک وینگر سرعتی است و خصوصیات فنی‌اش با رفیعی متفاوت است اما با حضور در تراکتورسازی می‌تواند به عصای دست قلعه‌نویی تبدیل شود. در این صورت نفراتی مثل محمد نوری و کرار جاسم در پست رفیعی می‌توانند قابلیت‌های خود را نشان دهند.

 

جایگزین عشوری کیست؟

 

پست مهم دیگری که تراکتور در آن نیاز به بازیکن دارد، هافبک تدافعی است. مصدومیت شدید سینا عشوری از ناحیه رباط صلیبی و قطعی شدن خروج نام این بازیکن از لیست تراکتورسازی، نیازمند جذب جایگزین است. در این شرایط احمد نوراللهی گزینه مناسبی برای تراکتوری ها محسوب می‌شود. هافبک تدافعی که در پرسپولیس به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل شده و زمان زیادی برای بازی کردن پیدا نمی‌کند. او در صورتی که به تراکتورسازی بپیوندد، می تواند در کنار مهدی کیانی زوج قدرتمندی را در هافبک تدافعی این تیم تشکیل دهد.

 

مدافعین کناری، جایگزین آقایی کیست؟

 

تراکتورسازی از ابتدای لیگ شانزدهم با دو مدافع کناری کارش را جلو برده است. محمد ایرانپوریان و سعید آقایی در همه بازی‌های تراکتور در دفاع‌های راست و چپ بازی کردند و عملا خوبی هم داشتند اما واقعیت این است که تراکتور برای آنها جایگزین خاصی ندارد. اگرچه محمد نادری، مدافع راست جوان در تراکتورسازی حضور دارد اما به هر حال او گزینه مناسبی برای بازی کردن در غیاب محمد ایرانپوریان نیست. با این حال قلعه‌نویی تصمیم گرفته فردین عابدینی را در پست مدافع راست به تیمش اضافه کند که در این صورت دغدغه او در پست دفاع چپ و جذب یک بازیکن مناسب برای روزهایی که آقایی توانایی بازی کردن ندارد، خواهد بود.

 

مدافع وسط؛ ابهام درباره بنگر

 

محسن بنگر پس از عمل جراحی که از ناحیه کمر داشت، به تمرینات تراکتورسازی برگشته و ظاهرا مشکلی برای بازی کردن ندارد. با توجه به اینکه بنگر اعلام کرده قصدی برای خداحافظی ندارد و امیر قلعه‌نویی نیز بارها از این بازیکن حمایت کرده، تراکتور که خالد شفیعی و هادی محمدی را نیز در پست دفاع وسط دارد، مشکلی از این بابت نخواهد داشت. اما اگر بنگر به هر دلیلی نتواند تیمش را همراهی کند، نیاز به جذب یک مدافع وسط نیز در تراکتور احساس خواهد شد.

 

کدام بازیکنان می‌روند؟

 

در ترکیب تراکتورسازی هستند بازیکنانی که اول فصل به این تیم اضافه شدند و نتوانستند انتظارات کادرفنی را برآورده کنند. بازیکنانی که فرصت زیادی برای بازی کردن پیدا نکردند و گفته می‌شود قلعه‌نویی تصمیم دارد نیم‌فصل عذر آنها را بخواهد.